Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 151
1 medlemmer og 150 gæster
semmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-12-2009, 05:07
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Registrering af fritidsskibe

Hvilke fritidsskibe skal registreres, og hvilke fritidsskibe kan registreres?

* Et fritidsskib med en bruttotonnage på 20 eller derover skal af ejeren anmeldes til registrering i Skibsregistret.
* Et fritidsskib med en bruttotonnage på 5 eller derover, men under 20, kan på ejerens begæring registreres i Skibsregistret.
* Et fritidsskib, som bliver bygget i Danmark, kan på ejerens begæring optages i en særlig afdeling af Skibsregistret (skibsbygningsregistret), hvis skibets bygning er så fremskreden, at skibet kan identificeres, og hvis skibets bruttotonnage skønnes at blive målt til mindst 5.

Fundet på:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/Skibe...tidsskibe.aspx

Men så spørgsmålet hvordan man opmåler.
På Wikpedia opgiver de dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_register_tonnage
Gross register tonnage (GRT, grt, g.r.t.) represents the total internal volume of a vessel, with some exemptions for non-productive spaces.[1] A register ton is equal to a volume of 100 cubic feet (~2.83 m³).[1][2] Gross register tonnage is not a measure of the ship's weight or displacement and should not be confused with terms such as gross tonnage, deadweight tonnage, net tonnage, or displacement.[1][3]

Calculation of gross register tonnage is complex; a hold can, for instance, be assessed for grain (accounting for all the air space in the hold) or for bales (exempting the dead space between the ship's ribs). Also, certain non-productive spaces, such as crew's quarters, are exempted from the calculation.[1]

Crew quaters er et af de rum der ikke skal regnes med så fritidsbåde må næsten være fritaget da det kun er crew quaters over det hele. Motor rummet er vel også et non produktive space?????
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.

Sidst redigeret af Softice; 18-12-2009 kl. 05:14.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-12-2009, 08:35
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Jeg har fået svar fra Søfartestyrelsen at man ikke bruger BRT mere efter 1982. man er gået over til BT brutto tonnage.
Ref: http://www.jmarcussen.dk/maritim/mar...e.html#dest130

Mindre skibes måling
Det er bevidst, at jeg af hensyn til omfanget af denne oversigt ikke har medtaget tidligere målingsregler for mindre skibe, men for fuldstændighedens skyld har jeg for de nugældende bestemmelser kort behandlet emnet her under.

Skibe under 15 meters længde, der blev bygget på eller efter den 18/07 1982, skal måles efter BEK nr. 358 af 28/06 1982. Der er tale om en forenklet måling i forhold til konventionsmålingen, og det er en udvendig måling på skibet, der skal foretages. Længden tages fra forkanten af klædningens skæring med dækket til samme sted ved agterstævnen i skibets diametralplan. Bredden er den største udvendige bredde, og dybden måles midt mellem for og agter fra dækket i borde til yderklædningens underkant ved kølen.

Formlen for bruttotonnagen er da BT = V x K, hvor:
V = L x B x D x 0,65, og
K = 0,2 + 0,02 x log10 x V. K kan også udtages af en tabel, hvor fx et volumen på 100 m3 giver koefficienten 0,2400.
Nettotonnagen for mindre skibe er en meget simpel formel, der hedder NT = BT x 0,3.
Lige som de store skibe, så er disse størrelser ubenævnte tal.
[9480 p.12f]

Det viste sig meget snart, at forudsætningerne i BEK nr. 358, 28/06 1982 om de mindre skibes måling ikke holdt stik. Der var myndighederne gået ud fra, at små fartøjer under 15 meters længde altid ville blive bygget med et gennemgående dæk uden forskydninger, men det gjorde de ikke. Skibstegnestuerne byggede rask væk både fartøjer med forskydninger i dækket, løftet brohus etc. og fik derved en måske utilsigtet tonnagefordel.
I vejledningen i Skibstilsynets Meddelelser 406, 1987, blev det derfor specificeret, hvorledes en måling skulle udføres, når der ikke var et gennemgående dæk uden forskydninger. Til grund for den nye bestemmelse er måling til en konstruktionsvandlinje sammenfaldende med en del af dækket og ud fra denne beregning og fradrag eller tillæg for den manglende eller overskydende del af det lukkede volumen.
[SM-406 p.98, VEJ 10040, 30/12 1987]

Så udregningen må være som følger ifm: http://www.sbib.dk/documents/Skibslister/1996.pdf


Spalte 5. Skibets hoveddimensioner. For skibe med internationalt målebrev (1969), angives hoveddimensioner. Længden er 96% af den totale længde målt på en vandlinie, som ligger 85% af den mindste dybde over kølens overkant, eller længden fra forstævnens forkant til rorstammens
midte på nævnte vandlinie, såfremt denne længde er større. I skibe konstrueret med styrlastighed skal denne vandlinie, på hvilken længden måles, være parallel med konstruktionsvandlinien.
Bredde er største bredde moulded.
Dybde er den lodrette afstand fra kølens overkant til undersiden af øverste dæk i borde.
For skibe, hvis L er mindre end 24 m, udstyret med målebrev i henhold til bekendtgørelse om
måling af mindre skibe, angives hoveddimensionerne.
L1= Længden målt fra forkant af klædningens skæring med oversiden af
dækket ved forstævnen til agterkant af klædningens skæring med
dækket ved agterstævnen.
Bredde og dybde er som anført ovenfor.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 18-12-2009, 08:36
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Registrering af fritidsskibe

Hvilke fritidsskibe skal registreres, og hvilke fritidsskibe kan registreres?

* Et fritidsskib med en bruttotonnage på 20 eller derover skal af ejeren anmeldes til registrering i Skibsregistret.
* Et fritidsskib med en bruttotonnage på 5 eller derover, men under 20, kan på ejerens begæring registreres i Skibsregistret.
* Et fritidsskib, som bliver bygget i Danmark, kan på ejerens begæring optages i en særlig afdeling af Skibsregistret (skibsbygningsregistret), hvis skibets bygning er så fremskreden, at skibet kan identificeres, og hvis skibets bruttotonnage skønnes at blive målt til mindst 5.

Fundet på:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/Skibe...tidsskibe.aspx

Men så spørgsmålet hvordan man opmåler.
På Wikpedia opgiver de dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_register_tonnage
Gross register tonnage (GRT, grt, g.r.t.) represents the total internal volume of a vessel, with some exemptions for non-productive spaces.[1] A register ton is equal to a volume of 100 cubic feet (~2.83 m³).[1][2] Gross register tonnage is not a measure of the ship's weight or displacement and should not be confused with terms such as gross tonnage, deadweight tonnage, net tonnage, or displacement.[1][3]

Calculation of gross register tonnage is complex; a hold can, for instance, be assessed for grain (accounting for all the air space in the hold) or for bales (exempting the dead space between the ship's ribs). Also, certain non-productive spaces, such as crew's quarters, are exempted from the calculation.[1]

Crew quaters er et af de rum der ikke skal regnes med så fritidsbåde må næsten være fritaget da det kun er crew quaters over det hele. Motor rummet er vel også et non produktive space?????
Så dette indlæg er ikke aktuelt mere da der regnes ud fra BT og ikke BRT, da BRT er et rummål.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 19-12-2009, 20:53
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
må man spørge hvad det er for noget båd du kikker på ?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 19-12-2009, 20:57
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Det er en Scand 32 Atlantic
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 20-12-2009, 00:34
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Den Scand skulle vel aldrig ligge i Skudehavnen i Aalborg?
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #7  
Gammel 20-12-2009, 06:08
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren. Se indlæg
Den Scand skulle vel aldrig ligge i Skudehavnen i Aalborg?
Jo det er den. Kender du noget til den?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-12-2009, 13:49
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Ja. Den ligger på den samme bro som min og Støyers.
Ejeren fortalte, at der var en der interesseret i scanden, som ville give en Banner 28 i bytte. Det er jo det med at lægge 2 og 2 sammen....
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,510
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Bobbyreerb
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden