» Online brugere: 160 |
0 medlemmer og 160 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
Se afstemningsresultat: Hvornår slutter/sluttede 2009 sæsonen for dig?
|
Midt september
|
  
|
1 |
3.13% |
Slut september
|
  
|
5 |
15.63% |
Start oktober
|
  
|
6 |
18.75% |
Midt oktober
|
  
|
9 |
28.13% |
Slut oktober
|
  
|
3 |
9.38% |
Start november
|
  
|
2 |
6.25% |
Midt novemeber
|
  
|
2 |
6.25% |
Slutter.? jeg sejler selvfølgelig hele året.
|
  
|
4 |
12.50% |
 |

27-10-2009, 18:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Jeg benyttede en køkkensvamp til at afrense det som højtryksrenserne ikke kunne klare - det gik forbavsende nemt.
Du må gerne tage et billede af den aftappede drevolien inden du smider den ud - det kunne være interessant at se, hvordan den ser ud efter 2 sæsoner.
Volvo Penta drevolie har ry for at være af god kvalitet og med dit sejlmønster, kan den uden tvivl bruges i endnu en sæson.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

27-10-2009, 18:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg tager nogle flere billeder i morgen. Drevet og vandlinien er meget gul/brun af okker. jeg plejer også at bruge en af de grydesvampe med fin/grov side og lidt oxsalsyre i lun vand, så bliver drevet som en ny.
jeg har kun en halv drev at rense da jeg altid kører drevet helt op når båden ligger i havn. Jeg skal lige have kølevæske kørt igennem inden drevet afmonteres og stilles til afdrypning. Med det fede gearolie tager det lang tid at få olien ud af drevet, så den plejer at stå et par dage med en balje under.
jeg lader det første olie løbe i et glas så vi kan se det. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

27-10-2009, 18:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg tager nogle flere billeder i morgen. Drevet og vandlinien er meget gul/brun af okker. jeg plejer også at bruge en af de grydesvampe med fin/grov side og lidt oxsalsyre i lun vand, så bliver drevet som en ny.
jeg har kun en halv drev at rense da jeg altid kører drevet helt op når båden ligger i havn. Jeg skal lige have kølevæske kørt igennem inden drevet afmonteres og stilles til afdrypning. Med det fede gearolie tager det lang tid at få olien ud af drevet, så den plejer at stå et par dage med en balje under.
jeg lader det første olie løbe i et glas så vi kan se det. 
|
Ja, mit drevolie løber også i et par dage før det meste er ude.
Har du ikke oplevet tæringer på dit drev, som Casper T ?
Farecla laver nogle fine produkter til maritimt brug f.eks. Gelcoat Restorer og UV wax. Begge produkter kan du købe hos nytdrev.dk til gode priser - send en mail ved interesse.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

27-10-2009, 18:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Har du ikke oplevet tæringer på dit drev, som Casper T ?
efter første sæson havde drevet begyndende tærring flere steder og kontaktede volvo, men da de hørte at jeg selv havde monteret drevet var der lukket. de oplyste mig også om at sælgeren ikke er aut. volvo forhandler.
jeg brugte vinteren på at slibe og male så drevet kom til at ligne en ny igen.
jeg spurgte flere andre med volvo drev og vi kom frem til at det var stel forbindelserne det var galt med. de små wire som forbinder benet med transom og den wire der sidder fra styrearmen til indvendig transom + den der sidder fra indvendig transom til motor. Der er jo nylon bøsninger ved alle ophæng så det er vigtig at få ordentlig stelforbindelse i de wire.
der har ikke været problemer med tærring siden det blev lavet.
Det er bare mærkelig at volvo ingen steder omtaler disse wire i papirerne der medfølger, ikke engang på deres web site har jeg kunne finde noget.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

27-10-2009, 18:55
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Har du ikke oplevet tæringer på dit drev, som Casper T ?
efter første sæson havde drevet begyndende tærring flere steder og kontaktede volvo, men da de hørte at jeg selv havde monteret drevet var der lukket. de oplyste mig også om at sælgeren ikke er aut. volvo forhandler.
jeg brugte vinteren på at slibe og male så drevet kom til at ligne en ny igen.
jeg spurgte flere andre med volvo drev og vi kom frem til at det var stel forbindelserne det var galt med. de små wire som forbinder benet med transom og den wire der sidder fra styrearmen til indvendig transom + den der sidder fra indvendig transom til motor. Der er jo nylon bøsninger ved alle ophæng så det er vigtig at få ordentlig stelforbindelse i de wire.
der har ikke været problemer med tærring siden det blev lavet.
Det er bare mærkelig at volvo ingen steder omtaler disse wire i papirerne der medfølger, ikke engang på deres web site har jeg kunne finde noget.
|
ja, det virker utroligt at Volvo Penta ikke løser problemet - det kan tvivlsomt være billigere at udskifte drev på stribe fremfor at lave en ordentligt stelforbindelse....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

27-10-2009, 19:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
tærringen var kun på benet ikke på transom !!
når vi kommer til foråret igen ser mit drev sådan ud 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

07-11-2009, 14:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Jeg benyttede en køkkensvamp til at afrense det som højtryksrenserne ikke kunne klare - det gik forbavsende nemt.
Du må gerne tage et billede af den aftappede drevolien inden du smider den ud - det kunne være interessant at se, hvordan den ser ud efter 2 sæsoner.
Volvo Penta drevolie har ry for at være af god kvalitet og med dit sejlmønster, kan den uden tvivl bruges i endnu en sæson.
|
olien er blevet lidt mørkere men ellers fin og der er ikke det mindste skidt eller vand i olien. olien er en 75w90 volvo gearolie
hvorfor kom der mon kun et billede og et link til det næste ??
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-11-2009, 18:40
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg slipper vist ikke for at rense bunden helt og så starte forfra .
har i nogen gode og effektive ideer til hvordan jeg nemmest får alt det gamle maling af, for jeg gider ikke ligge flere dage under bunden med en skraber.
malingen skaller meget og det er helt ind til topcoaten så det ligner et større stykke arbejde.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-11-2009, 19:14
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg slipper vist ikke for at rense bunden helt og så starte forfra .
har i nogen gode og effektive ideer til hvordan jeg nemmest får alt det gamle maling af, for jeg gider ikke ligge flere dage under bunden med en skraber.
malingen skaller meget og det er helt ind til topcoaten så det ligner et større stykke arbejde.
|
Hej Goffy,
Det kommer jo lidt an på hvilken bundmaling du har brugt.
Jeg brugte Brun Sæbe på min Albin 25. Smurte et lag på, på 3-4 mm. og dækkede af med Vita-Wrap eller hvilken husholdningsfilm hun nu måtte have i køkkenskuffen. (Husk for guds skyld, at nævne at du har taget rullen!)
Kulden stoppede den opløsende proces. Det endte med at blive et forårsprojekt.
Yachtkemi´s Malingsfjerner er et udemærket produkt, omend dyrere end Brun Sæbe.
Jeg endte med at bruge Yachtkemi´s produkt, samt en spartel til at skrabe den opblødte maling af med. Bundmalingen var opblødt ind til Light Primeren.
Jeg havde brugt Hempels Mille Extra, som er en blød selvpolerende bundmaling. Om kemien kan "bide" i en hård bundmaling ved jeg ikke.
Efter afrensningen, blev bunden vasket grundigt med sæbevand.
Efter denne smøre, er der kun tilbage, at ønske tillykke med hestearbejdet! 
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
|

08-11-2009, 20:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
tak tak det lyder ikke for godt. Jeg ved ikke hvad der gemmer sig under de yderste lag som jeg har påført ( hard racing) Jeg har aldrig været i bund med malingen så det er tiltrængt. ved nærmere eftersyn er der også nogle steder hvor det ser ud til at topcoaten er ved at smuldre !!
det er vist godt jeg har fået lidt mere fritid 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
Similar Threads
|
Emne |
Emne forfatter |
Forum |
Svar |
Sidste indlæg |
Student 2009:)
|
nicolajjetrider |
Off topic |
20 |
24-06-2009 16:55 |
sommerferie 2009
|
goffy |
Billeder fra træf/ture på vandet |
27 |
22-05-2009 10:17 |
Bådudstilling 2009.
|
Miss Mancini |
Off topic |
6 |
30-10-2008 21:01 |
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,617
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Dread_Curly_dmkt |
|