Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 145
0 medlemmer og 145 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-10-2009, 22:06
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg vil vove den påstand at de motorer som ikke bliver serviceret eller vedligeholdt efter "bogen/manualen", det er dem som disse fejl sker på.

At en motor ikke er blevet skyllet igennem er medvirkende til øget tærring.
Hvis en motor ikke har fået skiftet impeller minimum hvert andet år, så er der stor risiko for at impeller står af ikke længere levere koldt kølevand til motor, og den højere temperatur kan foråsage en defekt toppakning.

Alle motorer skal vedligeholdes og det maritime miljø er ekstra skrapt, specielt for motorer som er direkte kølet af vandet omkring båden.

Al en blok skal renoveres skyldes vel egentlig oftest nogle af disse ting:
--> at vinterkonserveringen ikke har været gjort/gjort ordentligt
--> at impelleren er blevet defekt og motortemperaturen er steget og motoren har slået sig
--> manifoldene er gennemtærret så vand kommer ind i blokken
Der er helt sikkert flere og jeg syntes da at andre brugere skal byde ind

Disse fejl er forholdsvis nemme at undgå hvis man vedligeholder sin motor.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #2  
Gammel 10-10-2009, 06:56
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Kan man eftermont. ferskvandskøling på en ny MerCruiser eller Volvo Penta benzin og hvad pris skal man ca. regne med? - Så lyder det som om at den absolut største risiko for høje omkostninger er sat ud af verden, så det er måske ikke en helt dårlig investering?

Eller hvor nemt at det at skylle motoren igennem med ferskvand efter hver tur, hvis båden ligger fast i vandet?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 10-10-2009, 07:50
KS1's Avatar
KS1 KS1 er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
Billeder: 10
vil tilføje til lars, at jeg har haft en motor, eller to som er har haft en for mig lidt tidlig død, begge gange ligne det mangel på olie...
FOrstået sådan at der har været olie blander på maskinen, som ikke har virker som den skulle, også dør en motor desværre også!!

Derfor blander jeg altid selv nu!! den oser lidt mere når den er kold, men tilgengæld ved jeg også den får nok olie!
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....


Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1


Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
Reply With Quote
  #4  
Gammel 10-10-2009, 08:08
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Kan man eftermont. ferskvandskøling på en ny MerCruiser eller Volvo Penta benzin og hvad pris skal man ca. regne med? - Så lyder det som om at den absolut største risiko for høje omkostninger er sat ud af verden, så det er måske ikke en helt dårlig investering?

Eller hvor nemt at det at skylle motoren igennem med ferskvand efter hver tur, hvis båden ligger fast i vandet?
Ja, eftermontering af ferskvandskøling er muligt, hvis ikke motorens skader i kølekanalerne er for omfattende. Der findes flere amerikanske udbydere af ferskvandskølesystemer til fornuftige priser.

nytdrev.dk vil lancere amerikanske ferskvandskølesystemer til Mercruiser, OMC & Volvo Penta i begyndelsen af 2010 - systemerne bliver vist på Både i Bella 2010.

Prisniveauet bør være i omegen af 6000 - 7000 kr. for komplette ferskvandskølesystemer incl. køling af manifold.

Vælges der konvertering fra saltvandskølet og til ferskvandskølet motor, vil det være oplagt at udskifte manifoldet til et i aluminium - det sparer vægt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 10-10-2009, 11:10
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nu tænker jeg mere at eftermont. det på en helt ny båd, men kan de svare sig hvis man kun beholder båden i 6-8 år?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 10-10-2009, 11:17
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Det kan godt svare sig, efter min mening. Hvis jeg står med 2 ens både og en prisforskel på 5000,- (mere for den med ferskvandskøling) vil jeg ikke være 3 sekunder i tvivl om at jeg valgte den ferskvandskølede.... Især ikke hvis det er monteret på en nyere motor. Ældre motorer med eftermontering kan være mere tricky, for hvornår blev det monteret og hvilken stand havde motoren.

Men nogle af dem der skifter motor gør det også p.g.a at deres foregående motor var enten for lille eller for stor. Sidstnævnte synes jeg dog ikke er reelt - kan en motor blive for stor??
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #7  
Gammel 10-10-2009, 11:23
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Kan en motor blive for stor??
Har du plads til denne motor i din Glastron... ?
Attached Images
File Type: jpg IMG_0136.JPG (608.1 KB, 5 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 10-10-2009, 11:26
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Har du plads til denne motor i din Glastron... ?
Det kræver lidt omstrukturering og forstærkning, men "Intet er umuligt for den som bærer viljen i hjertet" - og i pengepungen
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #9  
Gammel 10-10-2009, 11:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Nu tænker jeg mere at eftermont. det på en helt ny båd, men kan de svare sig hvis man kun beholder båden i 6-8 år?
Både med ferskvandskølet motor er at foretrække i en given salgssituation.

Fordele ved ferskvandskølet motor:

- Ingen gennemtæringsproces i motor evt. manifold
- Højere drifttemperatur, ca. 85 grader
- Nemmere vinterkonservering
- Bedre virkningsgrad på motoren
- Evt. bedre brændstoføkonomi

Ja, jeg ville uden tvivl montere ferskvandskøling på en fabriksny motor, hvis ikke det er gjort fra fabrikken af. Det kan svare sig !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 10-10-2009, 13:47
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Kan man eftermont. ferskvandskøling på en ny MerCruiser eller Volvo Penta benzin og hvad pris skal man ca. regne med? - Så lyder det som om at den absolut største risiko for høje omkostninger er sat ud af verden, så det er måske ikke en helt dårlig investering?

Eller hvor nemt at det at skylle motoren igennem med ferskvand efter hver tur, hvis båden ligger fast i vandet?
der findes nogle systemer til neutralisere salt som bruges efter sejlturen.
nyere motorer har en studs til at sætte vandslangen på, så er det bare at lade motoren køre 5 min med vand fra slangen.

min erfaring med tærring er at det hovedsalig er manifold og udstødnings knæ der er tærrer. selvfølgelig tærrer motoren også ,men de fleste motorer overlever flere skift af manifold/knæ.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,903
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DavidWipse
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden