» Online brugere: 145 |
0 medlemmer og 145 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

09-10-2009, 22:06
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Jeg vil vove den påstand at de motorer som ikke bliver serviceret eller vedligeholdt efter "bogen/manualen", det er dem som disse fejl sker på.
At en motor ikke er blevet skyllet igennem er medvirkende til øget tærring.
Hvis en motor ikke har fået skiftet impeller minimum hvert andet år, så er der stor risiko for at impeller står af ikke længere levere koldt kølevand til motor, og den højere temperatur kan foråsage en defekt toppakning.
Alle motorer skal vedligeholdes og det maritime miljø er ekstra skrapt, specielt for motorer som er direkte kølet af vandet omkring båden.
Al en blok skal renoveres skyldes vel egentlig oftest nogle af disse ting:
--> at vinterkonserveringen ikke har været gjort/gjort ordentligt
--> at impelleren er blevet defekt og motortemperaturen er steget og motoren har slået sig
--> manifoldene er gennemtærret så vand kommer ind i blokken
Der er helt sikkert flere og jeg syntes da at andre brugere skal byde ind
Disse fejl er forholdsvis nemme at undgå hvis man vedligeholder sin motor.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

10-10-2009, 06:56
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Kan man eftermont. ferskvandskøling på en ny MerCruiser eller Volvo Penta benzin og hvad pris skal man ca. regne med? - Så lyder det som om at den absolut største risiko for høje omkostninger er sat ud af verden, så det er måske ikke en helt dårlig investering?
Eller hvor nemt at det at skylle motoren igennem med ferskvand efter hver tur, hvis båden ligger fast i vandet?
|

10-10-2009, 07:50
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
|
|
vil tilføje til lars, at jeg har haft en motor, eller to som er har haft en for mig lidt tidlig død, begge gange ligne det mangel på olie...
FOrstået sådan at der har været olie blander på maskinen, som ikke har virker som den skulle, også dør en motor desværre også!!
Derfor blander jeg altid selv nu!! den oser lidt mere når den er kold, men tilgengæld ved jeg også den får nok olie!
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....
Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1
Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
|

10-10-2009, 08:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Kan man eftermont. ferskvandskøling på en ny MerCruiser eller Volvo Penta benzin og hvad pris skal man ca. regne med? - Så lyder det som om at den absolut største risiko for høje omkostninger er sat ud af verden, så det er måske ikke en helt dårlig investering?
Eller hvor nemt at det at skylle motoren igennem med ferskvand efter hver tur, hvis båden ligger fast i vandet?
|
Ja, eftermontering af ferskvandskøling er muligt, hvis ikke motorens skader i kølekanalerne er for omfattende. Der findes flere amerikanske udbydere af ferskvandskølesystemer til fornuftige priser.
nytdrev.dk vil lancere amerikanske ferskvandskølesystemer til Mercruiser, OMC & Volvo Penta i begyndelsen af 2010 - systemerne bliver vist på Både i Bella 2010.
Prisniveauet bør være i omegen af 6000 - 7000 kr. for komplette ferskvandskølesystemer incl. køling af manifold.
Vælges der konvertering fra saltvandskølet og til ferskvandskølet motor, vil det være oplagt at udskifte manifoldet til et i aluminium - det sparer vægt.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-10-2009, 11:10
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Nu tænker jeg mere at eftermont. det på en helt ny båd, men kan de svare sig hvis man kun beholder båden i 6-8 år?
|

10-10-2009, 11:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Det kan godt svare sig, efter min mening. Hvis jeg står med 2 ens både og en prisforskel på 5000,- (mere for den med ferskvandskøling) vil jeg ikke være 3 sekunder i tvivl om at jeg valgte den ferskvandskølede.... Især ikke hvis det er monteret på en nyere motor. Ældre motorer med eftermontering kan være mere tricky, for hvornår blev det monteret og hvilken stand havde motoren.
Men nogle af dem der skifter motor gør det også p.g.a at deres foregående motor var enten for lille eller for stor. Sidstnævnte synes jeg dog ikke er reelt - kan en motor blive for stor?? 
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

10-10-2009, 11:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Kan en motor blive for stor?? 
|
Har du plads til denne motor i din Glastron...     ?
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-10-2009, 11:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
|
Det kræver lidt omstrukturering og forstærkning, men "Intet er umuligt for den som bærer viljen i hjertet" - og i pengepungen 
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

10-10-2009, 11:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Nu tænker jeg mere at eftermont. det på en helt ny båd, men kan de svare sig hvis man kun beholder båden i 6-8 år?
|
Både med ferskvandskølet motor er at foretrække i en given salgssituation.
Fordele ved ferskvandskølet motor:
- Ingen gennemtæringsproces i motor evt. manifold
- Højere drifttemperatur, ca. 85 grader
- Nemmere vinterkonservering
- Bedre virkningsgrad på motoren
- Evt. bedre brændstoføkonomi
Ja, jeg ville uden tvivl montere ferskvandskøling på en fabriksny motor, hvis ikke det er gjort fra fabrikken af. Det kan svare sig !
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-10-2009, 13:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Kan man eftermont. ferskvandskøling på en ny MerCruiser eller Volvo Penta benzin og hvad pris skal man ca. regne med? - Så lyder det som om at den absolut største risiko for høje omkostninger er sat ud af verden, så det er måske ikke en helt dårlig investering?
Eller hvor nemt at det at skylle motoren igennem med ferskvand efter hver tur, hvis båden ligger fast i vandet?
|
der findes nogle systemer til neutralisere salt som bruges efter sejlturen.
nyere motorer har en studs til at sætte vandslangen på, så er det bare at lade motoren køre 5 min med vand fra slangen.
min erfaring med tærring er at det hovedsalig er manifold og udstødnings knæ der er tærrer. selvfølgelig tærrer motoren også ,men de fleste motorer overlever flere skift af manifold/knæ.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,903
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DavidWipse |
|