Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 156
0 medlemmer og 156 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Hvornår slutter/sluttede 2009 sæsonen for dig?
Midt september 1 3.13%
Slut september 5 15.63%
Start oktober 6 18.75%
Midt oktober 9 28.13%
Slut oktober 3 9.38%
Start november 2 6.25%
Midt novemeber 2 6.25%
Slutter.? jeg sejler selvfølgelig hele året. 4 12.50%
Stemmer: 32. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-09-2009, 14:33
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
At sejle 100 timer eller mere Håber vi vel alle på,også duer det jo ikke at skal have båden op midt i morskaben og skifte olie
Jeg skifter olie på drev og motor hver vinter,regner med at skulde op sidst i Oktober
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-09-2009, 08:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
To syltetøjsglas med indhold der viser:

1) Aftappet drevolie fra mit OMC Cobra drev. Drevolien har sejlet ca. 40 timer og har aldrig været skiftet på drevet før. Drevolien er mørkegrøn, grumset, uigennemsigtig mv.

2) Ny drevolie. Lysgrøn farve, gennemsigtig og klar.

Drevolien er Mercruiser High Performance.
Attached Images
File Type: jpg Aftappet drevolie.jpg (382.1 KB, 2 views)
File Type: jpg Aftappet drevolie 1.jpg (416.4 KB, 1 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-09-2009, 08:35
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
der er stor forskel på den olie og så efter kun 40 timer !
det bliver spændende at se mit olie for timerne er på den anden side af 200
da jeg havde båden i bedding i juni måned var olien som ny. motoren fik selvfølgelig skiftet olie/filter og tændrør ved sæson start.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 29-09-2009, 09:51
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
der er stor forskel på den olie og så efter kun 40 timer !
det bliver spændende at se mit olie for timerne er på den anden side af 200
da jeg havde båden i bedding i juni måned var olien som ny. motoren fik selvfølgelig skiftet olie/filter og tændrør ved sæson start.
Uden at kende dit sejlmønster tror jeg at årsagen til mit grumsede olie skal findes i, at min båd stort set altid planer under sejlads, hvilket betyder, at drevet bliver varmt under drift - den øverste del af drevet er ude af vandet.

Ved stille cruise, hvor båden ikke planer, er drevet kølet hele tiden.

Men underligt, at der på så få drifttimer er synlig forskel på ny og brugt olie.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 29-09-2009, 11:05
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
min lille 3,0 er ikke nok til at varme en SX drev op
jeg har prøvet at lægge hånden på drevet efter 2 timers sejlads med 13-14 knob og den er kun lunken
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-09-2009, 11:40
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu er der lavet aftale med en vognmand, så fredag morgen skal bæstet op, og det var så den sæson....

Så begynder al den spændende tid der kommer, hvor meget når jeg at få lavet, hvor skal jeg begynde og hvor skal jeg stoppe, hvor mange af udgifterne kan jeg skjule for konen osv osv osv....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-09-2009, 13:14
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Det ser ud til at vi er flere som er nødt til at "gemme" udgifterne Hvorfor er det mon sådan? De nyder jo også godt af at tingene virker når vejret er til at sejle i
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #8  
Gammel 29-09-2009, 21:06
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
min lille 3,0 er ikke nok til at varme en SX drev op
jeg har prøvet at lægge hånden på drevet efter 2 timers sejlads med 13-14 knob og den er kun lunken
SX'en har jo også en oliepumpe, som skovler olien lidt rundt i drevet, det er formentlig med til at holde temperaturen lidt nede.

Af en eller mærkelig grund er der ikke pumpe på Duoprop og de nye SX drev.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #9  
Gammel 29-09-2009, 21:15
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
SX'en har jo også en oliepumpe, som skovler olien lidt rundt i drevet, det er formentlig med til at holde temperaturen lidt nede.

Af en eller mærkelig grund er der ikke pumpe på Duoprop og de nye SX drev.
hvornår stoppede de med at have oliepumpe i drevet. min er fra marts 2005 ?
og hvor sidder den ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 29-09-2009, 21:17
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren. Se indlæg
Hej Norvik,
det kan sagtens lade sig gøre, at få tæringer i skrueakslen, selvom den er i rustfrit stål!
Jeg har set et par "grimme" eksempler, pga. af manglende tærezink.
Det kan ske på grund af dårlig jordforbindelse i havnens landstrømsanlæg, eller en nabobåd med en dårlig jordforbindelse, eller mangel på samme.
Hej Skibsbyggeren.
Kræver det ikke at jeg selv har båden koblet til landstrøm?
Men selvfølgelig.. better safe than sorry! Kan jeg få sådan en møtrik, skal det selvfølgelig monteres. Kan jeg i så fald lade motoren anodebeskytte ad den vej? Og er det lige så godt som at bruge motoranoder?

Mvh
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Student 2009:) nicolajjetrider Off topic 20 24-06-2009 16:55
sommerferie 2009 goffy Billeder fra træf/ture på vandet 27 22-05-2009 10:17
Bådudstilling 2009. Miss Mancini Off topic 6 30-10-2008 21:01

» Statistikker
Medlemmer: 127,733
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Charolette
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden