|
|
 |

25-09-2009, 09:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Jeg har igennem de seneste måneder lavet et eksperiment med en Opel Vectra 2000 16V, hvor der er stort olieforbrug.
Jeg har påfyldt Mercruiser 25W40 motorolie sammen med 1,5 liter Mercruiser High Performance drevolie - ja, I læste rigtigt....   Der er drevolie på motoren.
Bilen har nu kørt 20000 km siden eksperimentet startede, og olieforbruget er stærkt reduceret.
Motoren fungerer helt upåklageligt og trækker glimrende op til 225 km/h.
|
det svarer jo til det man gjorde for 20-30 år siden.
dengang brugte man mineralsk 20 eller 30 olie og var motoren slidt eller brugte olie kunne en 40 eller 50 olie gøre det. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

25-09-2009, 09:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Goffy det er nu du skal huske og forklare hvad de forskellige gør
20 ?
30 ?
40 ?
50 ?
Nu hænger du på den, det er faktisk rigtig spændene læsning om olie 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

25-09-2009, 09:41
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Goffy det er nu du skal huske og forklare hvad de forskellige gør
20 ?
30 ?
40 ?
50 ?
Nu hænger du på den, det er faktisk rigtig spændene læsning om olie 
|
Ha Ha unge mand før du blev født hed olierne sae 20 / sae 30 / sae 40 ovs.
ikke noget med multi olier som 15-40
sae 20 er tynd (til om vinteren) og sae 50 tyk som sirup
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

25-09-2009, 09:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Drevolien fra Mercruiser er i området 80W90.
Projektet med drev- og motorolie bliver løbende opdateret herinde.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

25-09-2009, 09:46
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Som jeg har forstået det, er det første tal udtryk for oliens viskositet når den er kold, og det sidste tal for, når den er varm.
Har jeg ret gælder det om at have et så lavt første tal som muligt, samtidig med man har et så højt 2.tal som muligt. Det vil altid være et kompromis, og i de fleste olier som er til at købe for penge, følges de to tal gerne sammen så et lavt 1.tal også er lig med et lavt 2.tal.
Dog findes der også olier, som eks.vis Castrols 10w/60, som spænder vidt. Men den er også stjerne dyr. Jeg kørte på den engang da jeg havde adgang til lave priser på motorolie, og den er surveræn til at holde olietrykket oppe, selv ved en meget varm og endda meget slidt motor. (Tunet Volvo B18) Ingen anden olie jeg har prøvet, har været sammenlignelig med den.
Forskellen på mineralsk/semi/helsyntetisk, er vel på skifteintervallet og smøreevnen varm og kold.(?)
Mvh
|

25-09-2009, 12:32
|
|
|
Olietyper defineres således
Eks. 15W-40 her står de 15W for viskositeten ved kold olie ( W står for winter)¨
De 40 står for viskositeten ved varm ( 100 GR. c.)
Så en 5W-40 er kun tyndere når den er kold
Nok så vigtigt er bogstav kombinationerne
en olïe kan eks hedde cj/se Her betyder c førstevalg til disel motore, s står for sekundær valg til benzinmotore.
Efterfølgende bogstaver (j + e) står for oliens kvalitet jo længer op i alfabetet jo bedre olie.
( c dårlig j meget bedre)
Så er olien til en benzinmotor kan den eks. hedde sm/ci
|

20-10-2009, 07:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Umiddelbart ser det ud til at Volvo anbefaler en 10W40 olie i både motor og drev (på min AQ170C). Hvorfor er der så stor forskel på Mercruiser og Volvo på drevolien?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

20-10-2009, 08:14
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Umiddelbart ser det ud til at Volvo anbefaler en 10W40 olie i både motor og drev (på min AQ170C). Hvorfor er der så stor forskel på Mercruiser og Volvo på drevolien?
|
Det ser ud til at Volvo for nogle drev bruger den samme olie til drevet som til motoren, mens de for andre drev anbefaler SAE 90 gearolie, mens de til andre igen anbefaler syntestisk 75W-90 gearolie ifølge http://www.marinepartsexpress.com/outdrives.shtml
Så spørgsmålet er nok snarere hvorfor Volvo anbefaler 3 forskellige drevolie typer til deres forskellige drev ?
Det må vel have noget med den måde drevene konstrueret på.
Nogen som kender til en nærmere teknisk forklaring ?
|

20-10-2009, 10:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Det ser ud til at Volvo for nogle drev bruger den samme olie til drevet som til motoren, mens de for andre drev anbefaler SAE 90 gearolie, mens de til andre igen anbefaler syntestisk 75W-90 gearolie ifølge http://www.marinepartsexpress.com/outdrives.shtml
Så spørgsmålet er nok snarere hvorfor Volvo anbefaler 3 forskellige drevolie typer til deres forskellige drev ?
Det må vel have noget med den måde drevene konstrueret på.
Nogen som kender til en nærmere teknisk forklaring ?
|
til min SX anbefaler volvo sae 90 eller syntetisk 75w-90
jeg har hørt at der bliver talt om kold eller varm drev !!
så det er motorolie eller gearolie.
nogle af de ældre drev bruger alm motorolie.
generelt så er volvo mest til mineralsk single olie.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

20-10-2009, 10:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Her er listen med olievolume på alle Volvo Penta drev.
100A, 2.0 liter ( Hypoid SAE80W90 )
100B, 3.0 liter ( dieselmotorolie )
100S, 2.5 liter ( dieselmotorolie )
110S, 1.8 liter ( dieselmotorolie )
120 S-A t.o.m D, 2.8 liter ( dieselmotorolie )
120S-E, 2.8 liter ( helsyntetisk API GL5 75W90 )
MS 125S, 2.0 liter ( dieselmotorolie )
MS130S, 2.9 liter ( ATF Dexron II,III )
MS150S, 3.25 liter ( ATF Dexron II,III )
200, 3.25 liter ( dieselmotorolie )
250, 2.2 liter ( dieselmotorolie )
270, 2.2 liter ( dieselmotorolie )
280SP, 2.6 liter ( dieselmotorolie )
290SP, 2.6 liter ( dieselmotorolie )
280DP, 2.7 liter ( transmissionsolie mineral 80W90 )
290DP, 2.7 liter ( transmissionsolie mineral 80W90 )
*DP-A, 2.7 liter, ( transmissionsolie mineral 80W90 )
*DP-A1, 2.7 liter, ( transmissionsolie mineral 80W90 )
DP-A2 t.o.m. D1, 2.7 liter ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
DP-E, 3.1 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
DP-G, 3.1 liter, ( API GL5 75W140 helsyntetisk )
***DP-H, 5.4 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
DP-R, 4.3 liter, ( API GL575W140 helsyntetisk )
DPX, 2.0 liter, ( API GL5 75W140 helsyntetisk alt. 75W90 )
DPX-A, 2.0 liter, ( API GL5 75W140 )
SX, 2.1 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
**DP-S, 2.0 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
XDP ( plastdrev ), 2.1 liter, ( API 75W90 helsyntetisk )
IPS-A, 14 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
750, 14 liter, ( dieselmotorolie 15W40 )
* = Er den koniske enhed i drevet udskiftet, skal der anvendes 75W90.
** = Ved renovering 2.0 liter, olieudskiftning 1.8 liter.
*** = Skifter man gear oftere end 20 gang pr. time pr. 100 timers sejlads og sejles der i søvand med en temperatur på højere end 25 grader celcius, skal der anvendes 75W140.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,133
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, NadiaLamin |
|