» Online brugere: 194 |
0 medlemmer og 194 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

21-09-2009, 20:13
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Casper T
hvis man forestillede sig jeg kom til at købe en regal 2250 og ønskede dieselmotor frem for en 5,0mpi,hvor stor diesel snakker man så om,hvis den skulle yde lidt som 5,0 benzin....eller er det bare en v8??....kan vidst også leveres med en 4,3 225hk ved bare ikke om den er for lille?? 
|
Så er vi oppe i noget der hedder 4.2 liter CDI med 320 HK kombineret med BRAVO X-diesel drev MEN:
Lyt til et godt råd: Hold dig væk fra det.
Jeg får løbende henvendelser fra fortvivlede bådejere med Mercruiser dieselmotor ( baseret på Cummins konstruktion ) og BRAVO drev, hvor drevet er havareret efter ganske kort tid typisk omkring 250 - 500 drifttimer.
Flere af havarierne har været så alvorlige, at drevet skal udskiftes komplet. Det er en udgift på ca. 50000,- kr. ( hvis drevet leveres igennem en dansk Mercruiser forhandler ).
MarineDiesel i Sverige har udviklet et helt nyt drev til at håndtere dieselmotorer - om det er blevet klar til levering er der uvished om. Drevet skulle være rated til 1000 Nm - ENN må kunne vurdere om dette er realistisk, da jeg synes at det lyder af meget. Drevet kan monteres på Mercruiser BRAVO transom og er så vidt vides ikke nogen billig løsning, men uden tvivl billigere end at skifte originalt Mercruiser BRAVO drev for hver 250 - 500 timer.
Jeg ville montere en "shower" på mit drev, hvis der var spændt dieselhypper foran - det kan forlænge levetiden sammen med hyppig olieskiftinterval.
Falder snakken på dieselmotor og drev, er den optimale løsning fra Volvo Penta.
__________________
Chi non risica, non rosica
Sidst redigeret af Miss Mancini; 21-09-2009 kl. 20:38.
|

21-09-2009, 22:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Volvo Penta Diesel
Hvis man snakker Volvo Penta diesel, så er den bedste motor nok en AQAD 41, række 6'er, 3,6 liter 200 hk og 460 NM. Den bliver ikke lavet længere, med det er ikke så længe siden at den gik ud af produktion.
Den er af den gamle skole, ikke noget elektronisk diller-daller som skaber sig i tide og utide.
Men den er lang som bare f-----. Så man skal have en mega-langt motorrum, for at have plads til den. De første modeller, som har et A i modelbetegnelsen efter "41", er slemme til at ryge under koldstart.
41 motoren er næsten altid leveret med 290 DP drev, som er meget slidstærk i tandhjul og lejer, men altid har slør i styretøjet.
De nye D serier, mest D4 og D6 hører jeg noget skidt om. Ikke så meget D3'eren. På baatplassen.no er der en kæmpelang diskusion om D serien, som ingen ende vil tage.
Hvis jeg skulle ud og vælge een dieselmotor i dag, ville jeg tage en V8 Diesel (Marinediesel) og koble den sammen med DPS (SX duoprop)
(jaja, jeg ved det, jeg vil altid vælge SX drev, hehe)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

22-09-2009, 08:57
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Casper - nu kender vi dig jo godt, så mon ikke kun den største motor ville du  Men et særdeles spændende sæt.! I øvrigt også en meget fed båd. Der ligger en for svaj i bunden af fjorden..
Rolf - De bravo drev som går i stykker, er det fordi at dieselmotorern er monteret senere og drevet har været brugt med f.eks en benziner eller hvordan skal det forståes.? 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

22-09-2009, 09:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Rolf - De bravo drev som går i stykker, er det fordi at dieselmotorern er monteret senere og drevet har været brugt med f.eks en benziner eller hvordan skal det forståes.? 
|
Skræmmende er det faktum, at havarierne sker på applikationer, hvor dieselmotoren er monteret sammen med drevet fra fabrikken af.
BRAVO drevene er simpelthen ikke designet til dieselmotorens frygtindgydende drejningsmoment selvom de leveres i X-diesel eller XR-diesel udgaver.
En løsning med dieselmotor kunne også være med hydraulisk gearkasse fra BorgWarner og fast aksel.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

22-09-2009, 10:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Skræmmende er det faktum, at havarierne sker på applikationer, hvor dieselmotoren er monteret sammen med drevet fra fabrikken af.
BRAVO drevene er simpelthen ikke designet til dieselmotorens frygtindgydende drejningsmoment selvom de leveres i X-diesel eller XR-diesel udgaver.
En løsning med dieselmotor kunne også være med hydraulisk gearkasse fra BorgWarner og fast aksel.
|
ELLER KØB VOLVO he he  
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,247
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Louishah |
|