|
|
 |

05-09-2009, 18:16
|
|
|
|
Til fenderne har jeg rigget kroge til, på mit søgelænder er huller i stolperne hvor jeg sætter dem fast i, så passer de altid i højden...
Jeg bruger pælestik til fortøjningerne.
|

05-09-2009, 21:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
til fenderne bruger jeg dobbelt halvstik med slip ende så det er bare lige at trække i en ende for at løsne igen. jeg har prøvet det med øjer og kroge så fenderen er hurtig at hænge ud men det duede ikke for det er sjældent samme sted de skal hænge. til fortøjring bruges både dobbelt halvstik og pælestik alt efter forholdene.
i hjemhavnen har jeg faste fortøjringer men når vi sejler på østkysten hvor det næsten altid er med et par pæle agter bruges pælestik hvis der er en stop så øjet ikke glider ned i vandet, ellers bruges dobbelt halvstik. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

05-09-2009, 23:32
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Der er en ting der virker hver gang....
Det er at bruge et dobbelt-halvstik.
det kan alle lære.
men er det (bare) skippers ord......
fendere styrbor eller fendere bagbord det er mere vigtigt at adlyde den kommando end at lave et korrekt knob/knude, for skipper går alligevel det hele igennem før han rammer køjen.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

06-09-2009, 09:01
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: bogense
Indlæg: 133
|
|
kender nogen stykker der bruger karabinhager. så er fenderne passet til i længde osv så de bare skal klikkes på
|

06-09-2009, 10:00
|
|
|
Jeg bruger karabinhager til fenderne, jeg forstår ikke helt Goffy, at du siger de ikke skal hænge det samme sted hvergang, det skal mine da ??
|

06-09-2009, 11:01
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
Hej Peter,
der må jeg nok give Guffy ret! Ligge du f.eks. langskibs ved en bro, eller uden på en anden båd, så er det vigtigt at du kan regulere længden på dine fendersnore.
Med hensyn til knob er jeg også til dobbelt halvstik med slip.
Og til Strøyer, du har ret , tillid er godt, kontrol er bedre!
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
|

06-09-2009, 12:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Jeg bruger karabinhager til fenderne, jeg forstår ikke helt Goffy, at du siger de ikke skal hænge det samme sted hvergang, det skal mine da ??
|
nogle gange skal de hænge oppe ved fenderlisten og andre gange næsten nede ved vandet.
[ B]HVAD GØR DU HVIS DU SKAL HAVE EN BÅD PÅ SIDEN SOM IKKE HAR SAMME
HØJDE I FRIBORDEN SOM DIG ??[/B]
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

06-09-2009, 13:21
|
|
|
En fender bør hænge og strutte, dette betyder at de skal vile lidt på fenderlisten så de ikke rammer fribordet, for så bliver fribordet ikke mat. så kommer fenderen kun ind og rør fribordet når båden bliver presset mod et skib eller andet. Dobbetlhalvstik med lås ( dobbelthalvstik om egen part ) virker hver gang.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,053
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, RandallMon |
|