» Online brugere: 127 |
0 medlemmer og 127 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

15-07-2009, 21:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Øh, jeg sniger mig lige ind over... Når nu jeg alligevel skal have skiftet min motor AQ170C - kan jeg så "bare" sætte en diesel i istedet for? Passer svinghjulskåben på en diesel? Umiddelbart ser det ud til at jeg kan klare mig med AQAD 31/32 (130 hk) eller KAD 32 (170 hk) og vægten må være den samme eller mindre end min AQ170.
|
Hvis du tænker på om din kåbe, der sidder på B30'eren kan skrues på en dieselmotor, så er svaret nej. Men af og til, når der er en Volvo diesel til salg, sidder kåben på motoren. Og denne kåbe kan skrues sammen med 270-280-290 drevet.
Medmindre vi snakker om en D3 motor, eller TAMD22, kåben som evt følger med dem, passer på SX drev.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

16-07-2009, 08:35
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Tak for hjælpen.
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

31-03-2010, 11:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Jeg sad og drøftede med en kammerat om ikke det var muligt at smide en moderne TDI motor i en båd? Alt elektronik er jo alligevel støbt ind i plast, så det burde ikke være et problem med elektronik og salt. Men hvad er der ellers af forhindringer? Svinghjulskåbe skal selvfølgelig bygges om og udstødning skal vandkøles, men man kan vel genbruge køleanlægget fra bilen og så erstatte køleren med en varmeveksler? Jeg ved at dette har været vendt i flere tråde men jeg synes altid det ender med en gammel type dieselmotor. Og en ny diesel-drivlinie koster vel det hvide ud af øjnene. Hvis jeg skulle lave ombygningen skal drev alligevel skiftes....
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

31-03-2010, 11:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Jeg sad og drøftede med en kammerat om ikke det var muligt at smide en moderne TDI motor i en båd? Alt elektronik er jo alligevel støbt ind i plast, så det burde ikke være et problem med elektronik og salt. Men hvad er der ellers af forhindringer? Svinghjulskåbe skal selvfølgelig bygges om og udstødning skal vandkøles, men man kan vel genbruge køleanlægget fra bilen og så erstatte køleren med en varmeveksler? Jeg ved at dette har været vendt i flere tråde men jeg synes altid det ender med en gammel type dieselmotor. Og en ny diesel-drivlinie koster vel det hvide ud af øjnene. Hvis jeg skulle lave ombygningen skal drev alligevel skiftes....
|
Det kunne uden tvivl være interessant at gøre forsøget, for de moderne motorer har et helvedes drejningsmoment, selvom de er fysisk lille.
Det jeg er lidt bekymret for, er ledningsnettet. Der er lidt flere ledninger og multistik på de nye motorer, og er det til at finde ud, af hvilke man bare kan cutte og hvilke der skal bruge et signal eller lignende, for at motoren kører?
Et diagram når man selvfølgelig langt med.
En gammeldags dieselmotor kræver kun ganske få ledninger, før alt er tilkoblet, og man behøver sjældent et diagram for at få det til at fungere. Det gir' stort set sig selv.
Men det er nok kun et spørgsmål om tilvending. Da de nu gamle dieselmotorer var nye, synes datidens "skruehoveder" sikkert også at det var rumfartsteknologi, og de gamle motorer var meget nemmere at arbejde med..............
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

31-03-2010, 11:38
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Jo, men min kammerat er automekaniker og kan sagtens finde de rigtige diagrammer. Derefter skulle det være en smal sag for en auto-elektriker at montere... Har lige set at en ny Mercruiser diesel (150 hk) med drev skal koste 135.000 kr. Det er mange penge, hvis man kan hente en næsten ny motor i Tyskland hos en ophugger og så få lavet lidt tilpasning.
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

31-03-2010, 17:32
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
jeg ville absolut ikke købe en hugger motor til sådan et projekt, men derimod en komplet bil. ( F.eks Tysk )
Jeg har leget meget med tanken og snakket med HBlue om det. Og "begrænsningen" er som han siger i ledningsnettet hvad må du skære over og hvad må du ikke. Men du kunne tage en komplet motor ud af med motorstyrring og ALT i ledninger så du er sikker og derefter måle dig frem til hvad du kunne tage ud. Sådan ville jeg ihvertfald gøre.
Mine motor tanker:
1190,- Euro
126 Turbo diesel HK
149 Turbo HK Diesel. Bomstærk motor
4900,- Euro ( 35.000kr )
gw~~_27.JPG)
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

04-04-2010, 15:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Det var osse noget i den stil jeg havde forestillet mig med 4 - 6 cyl TDI af et kendt fabrikat som det er nemt at skaffe dele til (Opel, VW, BMW, Mercedes, Audi eller lignende)....
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
Similar Threads
|
Emne |
Emne forfatter |
Forum |
Svar |
Sidste indlæg |
Diesel motorer
|
Thomas E. |
Motor |
16 |
13-08-2009 09:46 |
bmc diesel
|
lynæs |
Køb |
0 |
08-07-2009 21:44 |
Diesel varmer
|
Softice |
Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer |
12 |
15-05-2009 09:31 |
BMC 2.2 diesel
|
lynæs |
Køb |
6 |
21-04-2009 11:55 |
lille diesel
|
eoc |
Generelle spørgsmål |
12 |
01-07-2008 10:05 |
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,634
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DanielGag |
|