| 
				
				» Online brugere: 362 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 362 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2009, 14:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Jægerspris 
					
					
						Indlæg: 977
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  nytdrev.dk
					 
				 
				Ja, jeg var forbi Villingebæk i går. Sejlede fra Hornbæk til Gilleleje og retur + en tur fra Hornbæk til Københavns Havn tur/retur. 
			
		 | 
	 
	 
 Ja, efter det jeg så fra stranden så har du brug for trimflaps    
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2009, 20:06
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Så blev der tilføjet endnu ca. 5 timer til Dollarprinsessen. 
 
Turen gik fra Hornbæk til Københavns Havn tur/retur. 
 
Skøn sejltur igennem hele Øresund dog lettere overskyet og et par smådryp fra Vor Herre i ny og næ. 
 
På vej hjem var det blæst op og da Ålsgårde blev rundet, var der god bølgegang de sidste 20 min. 
 
Alt i alt en fin tur. 
 
I morgen skal Dollarprinssen på land og have skiftet drevolien. Motoren får samtidig ny olie + filter.  
 
Lejerne er i stykker på generatoren, så en ny skal bestilles - de "skriger" en smule under drift. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2009, 20:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Lyder som en finh tur har selv logget 14 timer de sidste par dage 
  
Husk at der kan og nok er nogle fine metalpartikler efter tilkøringen - det skal du ikke bekymre dig om det er normalt 
  
Magneten i bundproppenb på mit alpha havde en del fine metalpartikler på sig efter første skift af olie 
  
Det er klogt at skifte olien efter tilkørsel 
  
Det er fedt du har fået en driftsikker drivlinie - det nye drev var den rigtige investering - du har jo en drivlinie der nu er som ny 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2009, 21:32
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  ENN
					 
				 
				Lyder som en finh tur har selv logget 14 timer de sidste par dage 
  
Husk at der kan og nok er nogle fine metalpartikler efter tilkøringen - det skal du ikke bekymre dig om det er normalt 
  
Magneten i bundproppenb på mit alpha havde en del fine metalpartikler på sig efter første skift af olie 
  
Det er klogt at skifte olien efter tilkørsel 
  
Det er fedt du har fået en driftsikker drivlinie - det nye drev var den rigtige investering - du har jo en drivlinie der nu er som ny 
			
		 | 
	 
	 
 Ny og ny er nok så meget sagt, men den bør være forbedret.
 
Motoren er stadig den originale fra 1992 og med direkte saltvandskøling skal jeg næppe forvente at motoren fylder 25 år.
 
Jeg har fundet en super leverandør i USA af komplette motorer og tilbehør. Leverandøren er i kategorien "State Of The Art" mht. motorer, udstødninger mv. Lige nu er der gode priser på 4.3 liter V6 225HK og den velkendte 5.7 liters V8´er på 315Hk....Skulle Dollarprinsessen have en "hjerteoperation" i nær fremtid, vælger jeg en af disse motorer....Fornuften siger V6....
 
Jeg har dog fået et lille problem med motoren. Når den er kold, vil den ikke starte - giver jeg den en snaps benzin i karburatoren, så starter den med det samme. Overvejer at montere en en-vejsventil før benzinpumpen, så brændstoffet ikke løber tilbage i tanken.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2009, 22:07
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		virker chokeren? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2009, 22:36
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  ENN
					 
				 
				virker chokeren? 
			
		 | 
	 
	 
 Chokeren er elektrisk - den undersøger jeg i morgen.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2009, 23:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Solrød 
					
					
						Indlæg: 1,117
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det er fandme utroligt, man tager en tur til Norge i en uge, og når man kommer hjem, har du både fået smadret et drev, samt fået bestilt et nyt hjem og monteret og prøvesejlet! Det tager jeg sku hatten af for    
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-08-2009, 10:03
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Du skal finde en propeller der tillader max rpm wot 
 
Det betyder vel ikke så meget hvis udvekslingen er anderledes end på det gamle så længe du kan kompensere med en propeller
  
Bestilte du det ikke me samme udveksling som det gamle? 
  
Du kan nok låne en propeller hos  www.nytdrev.dk de plejer at have nogle på lager - og finder du den rigtige kan du nøjes med at købe den - de har for øvrigt døgnvagt så bare ring til Rolf  
 
Husk tommelfingerreglen 1`= ca 200 rpm alt andet lige (samme propelbladsantal etc.)
  
Du kunne starte med at give alle data på det gamle drev og data på det nye så kan vi godt regne ud hvormeget du skal ned i propellerstørrelse  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				05-07-2009, 22:08
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg har dog fået et lille problem med motoren. Når den er kold, vil den ikke starte - giver jeg den en snaps benzin i karburatoren, så starter den med det samme. Overvejer at montere en en-vejsventil før benzinpumpen, så brændstoffet ikke løber tilbage i tanken. 
 
der burde da være benzin i svømmerhuset og det kan da ikke løbe tilbage ?  
et par hurtige ryk i gashåndtaget burde få accelerationspumpen til at give hvad der svarer til en snaps. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				30-07-2009, 07:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		En nærmere analyse af brændstofsystemet har vist, at accelerationspumpen var defekt - dårlig benzin tanket i Helsingør Nordhavn har uden tvivl været årsagen. 
 
Karburatoren blev adskilt, renset, samlet og justeret - i dag skal den monteres. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-08-2009, 09:47
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		I går aftes gik turen fra Hornbæk til Gilleleje sammen med "Hjemmestyret", for at spise på en sublim restaurant - mums, det var lækker mad. 
På vej hjem testede jeg bådens topfart, men desværre mangler der 6-7 miles på toppen....   
Jeg har mit nye drev mistænkt for at have for lav udveksling - muligvis til en mindre V8´er. Båden er også svær at få op og plane - det var meget nemmere med det gamle drev. Propellen er den samme som tidligere - jeg prøver at montere en 15" propel i stedet for den 19", som jeg sejler med idag.
 
Omdrejningstallet er også faldet, når håndtaget er i bund - det ligger på 4000 omdr./min. - før var det 4600 omdr./min.
 
Turen var rigtig fin. Vi var mange både på vandet og vindretningen var helt perfekt. Jeg så bl.a en nyere Four Winns og en klassiker i form af en DRACO á la Horizonblue´s Suntop.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
		
			 
			Similar Threads
		 | 
	 
	| Emne | 
	Emne forfatter | 
	Forum | 
	Svar | 
	Sidste indlæg | 
 
	| 
		
		 OMC Cobra og dollarprinsessen
	 | 
	Anders kr | 
	Ældre både, vedligeholdelse og mekanik | 
	53 | 
	24-02-2009 08:32 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,250 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, BessieChun | 
	 
			
		
	 
 
			 |