Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 104
0 medlemmer og 104 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Hvor mange timer har din(e) motor(er) kørt
0-49 timer 9 25.00%
50-99 timer 10 27.78%
100-149 timer 3 8.33%
150-199 timer 1 2.78%
200-249 timer 2 5.56%
250-499 timer 4 11.11%
500-749 timer 4 11.11%
750-999 timer 1 2.78%
+1000 timer 2 5.56%
Stemmer: 36. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-09-2008, 13:39
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Indlæg: 35
Volvo Penta AQAD41A, '88,
totalt 935 timer.
2006: 55 timer,
2007: 20 timer, 2008:25 timer (indtil nu).
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-09-2008, 15:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg har tit overvejet at få monteret en timetæller på min motor men har aldrig fået det gjort.

Der er ingen tvivl om, at min båd har sejlet mange timer, men helt præcist hvor mange, det ved jeg ikke.

Når jeg er ud på vandet, er det som oftest ca. 10 timer ad gange og typisk i weekenden.

Det første år jeg havde båden, sejlede jeg også til hverdag men kun 3-4 timer ad gangen, da jeg havde fri sent om eftermiddagen.

Igennem min tid med båden, har jeg "slidt op" en generator og manifolder.
Alt andet på motoren er originalt bortsetfra benzinpumpen og tændspolen, der er udskiftet i år.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-09-2008, 15:24
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Igennem årene har mit "timeforbrug" på bådene været jævnt stigende - i dag sejler jeg ca 120-140 drifttimer pr år - og det stiger hvert år uanset vejret

Jeg havde troet at sidste år var en rekord med ca 100 drifttimer - men nej - i år har overgået alt
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-09-2008, 20:25
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thomi02 Se indlæg
Volvo Penta AQAD41A, '88,
totalt 935 timer.
2006: 55 timer,
2007: 20 timer, 2008:25 timer (indtil nu).
Hej Michael,

Velkommen til..

935 timer er da temmelig imponerende - Spinner den stadig som en mis og er det så uden større indgreb udover måske lidt manifold og andre knap så rustfridele?

Min Mercury skal vidst nok renoveres hver 500 timer - fedt nok?!?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-09-2008, 20:49
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Hvis en Mercruiser (GM) motor behandles rimeligt og serviceres efter foreskrifterne siger de kloge på bla. Iboats at de holder mellem 2500 og 5000 timer ;-)

Det er ikke udsedvanligt med en mercruiser med mere end 2000 timer over på iboats
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 11-09-2008, 21:19
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
min gamle volvo AQ115 ( B20 blok )med drev 100 som jeg skrottede i 2005 var fra 1973. jeg havde den de sidste 10 år af dens levetid
det eneste jeg har lavet ved den var at skifte tændrør/platiner/olie og en enkelt toppakning. blokken var tynd som papir til sidst så jeg turde ikke længere. gad nok vide hvor mange timer den havde gået
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-09-2008, 08:25
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Indlæg: 35
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Hej Michael,

Velkommen til..

935 timer er da temmelig imponerende - Spinner den stadig som en mis og er det så uden større indgreb udover måske lidt manifold og andre knap så rustfridele?

Min Mercury skal vidst nok renoveres hver 500 timer - fedt nok?!?
Takker.

Jeg har ikke haft den fra ny, men der er ikke nogen tegn på den har været åbnet i motoren. Jeg tror dog den har fået den ombytningsturbo som Volvo så gerne vil sælge, for trykket fra turboen overstiger de 0,9 bar min trykmåler til sligt kan håndtere. Den lyder sund, har ingen startvanskeligheder og den oser som kun en Volvo kan når den er kold. Med forårstom båd trækker den stadig 3800 RPM og holder 27 kt.
Det eneste problem jeg har haft med den, er fødepumpen som gav op sidste år. Det havde ikke været det store problem hvis ikke det havde været for 3m bølger.
Ud over det har den haft tabt en møtrik i styregaffelen. Den er normalt ikke noget man piller af båden, og jeg har ikke rørt den, så jeg har en kraftig mistanke om der har været et forsøg på tyveri. Man kan ikke købe skrue/møtrik for sig selv, for Volvo mener der er tale om en vigtig sikkerhedsmæssig detalje (Herre-Gud, det er bare styretøjet), så der skal en ny på - på et tidspunkt. Jeg har med locktite og en møtrik med passende gevind (tommer!) og tykkelse repareret den alligevel. Det har holdt i to sæsonner uden at den viser tegn på at løsne sig igen. Jeg kan dog ikke anbefale løsningnen hvis man ikke har helt styr på sin værksteds- og materialeteori.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 11-09-2008, 21:30
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
goffy hvis du sejlede ligesåmeget som i år har den jo gået 285 timer * 10 år = 2850 + hvad den foregående ejer har sejlet med den i de 22 år før du fik den - så det må være tæt på de 5000 timer - det er vist rekorden herinde - indtil nu
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #9  
Gammel 11-09-2008, 21:51
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
goffy hvis du sejlede ligesåmeget som i år har den jo gået 285 timer * 10 år = 2850 + hvad den foregående ejer har sejlet med den i de 22 år før du fik den - så det må være tæt på de 5000 timer - det er vist rekorden herinde - indtil nu
HOV HOV jeg har indrømmet min regnefejl og søgt om at få nogle af skole pengene tilbage. det er kun 186 timer hvad der også er min rekord
min båd blev købt i holland og den har nok altid sejlet på kanalerne ( ferskvand ) og da jeg har båden til at ligge i varde å så efter en tur i saltvand slutter jeg jo med 11/2 time i ferskvand før jeg er hjemme.
det er nok forklaringen på den lange levetid
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,599
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, PedroRaivy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:44.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden