Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 194
0 medlemmer og 194 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 22-06-2009, 16:09
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
De må ikke være varmere end at du kan holde hånden på dem et par sekunder uden at det gør ondt - i tomgang

De må blive op til ca 50-60`c varme kølevandet der løber igennem dem kommer dels fra blokken hvor thermostaten afgør temparaturen og dels ledes noget kølvand udenom blokken og direkte i manifoldene - så de bør være koldere end motoren

Det betyder intet hvis der er marginal forskel i temparaturen på de 2 knæ men der må ikke være markant forskel

har du ikke sådan et infrarødt thermometer du kan måle temparaturen med?

Ellers fyr den af lidt på vandet - gå ned i tomgang mærk på knæene

Kontroler også at nmotoren når normal drifttemp - thermostaten kan stå af efter de lukkede manifolde/knæ

På en motor som min med FV køling ledes der større mængder koldere vand gennem manifold og knæ og der er knæene altid "kolde" dvs ca 30`c varme - det er endnu en fordel selv ved et 1/2 system - nemlig at afgangsvandet der køler manifolde og knæ er meget koldere - og derfor ikke så agresivt

Fik du checket at klapperne i udstødningen ikke er smeltede?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt


Sidst redigeret af ENN; 22-06-2009 kl. 16:15.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 22-06-2009, 16:14
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Mine er ikke særlig varme når motoren går i tomgang, det er intet problem at holde hænderne på dem.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 22-06-2009, 17:40
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Efter en hyggesnak med Rolf ( nytdrev.dk ) Som har leveret udstødningen. Blev vi enige om jeg sku sætte skibet i vandet og prøve.

Jeg har lige været ude og blæse båden af 77km/t og alt virker som det skalD JEG ER EN GLAD DRENG

mit mål var at den var i vandet på min studenter dag og det er i morgen

Total havblik og manifolderne er perfekt temp. Det viser bare at jeg nok ikke havde vandtryk nok fra haveslangen.


En stor tak til nytdrev.dk for en stor service, er virkelig dig taknemmelig Rolf kl 23 om aftenen tager du tlf. for at snakke om båddele til fynboen. Det ren respekt!

Min oplevelse ved nytdrev har været sådan, Stage 1: Et nyt selskab med dele til 1/3 pris af alle andre, mystisk gad vide om det holder?
Stage 2: jeg prøvede at købe forskellige dele og det hele er perfekt! Alt er tip top fra Nytdrev.dk
Stage 3: ikke nok med du får manifolde osv eller gear kabel, du får fanme os special værktøj, nye bolte, nye pakninger, skiver, ALT hvad du skal bruge oven i hatten, det gør du ikke andre steder hvor du betaler 3x mere.

Virkelig respekt! Rolf ( nytdrev.dk ) kan kun sige 2ting, THUMPS UP! & få flere stumper på lager, alt hvad hjertet begære i en båd, folk skal nok købe det

F.eks. komplet Switch Set up x2 til mercruiser 4.3
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #4  
Gammel 22-06-2009, 21:13
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg

F.eks. komplet Switch Set up x2 til mercruiser 4.3
Jeg kan muligvis skaffe et brugt - det undersøger jeg i morgen.

Tak for de pæne ord omkring nytdrev.dk
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Tror i den kan sejle? ENN Billeder af båden 5 13-09-2009 20:32
hva tror i den bruger? moseboen Generelle spørgsmål 30 01-12-2008 11:21

» Statistikker
Medlemmer: 127,903
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DavidWipse
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:35.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden