|
 |

18-06-2009, 23:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
|
|
Nico, med dine holdninger kan jeg godt forstå at du bærer hjelm på profilbilledet 
|

19-06-2009, 00:07
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: på sundet
Indlæg: 401
|
|
Citér:
Originally Posted by Jess
Nico, med dine holdninger kan jeg godt forstå at du bærer hjelm på profilbilledet 
|
hehe
|

19-06-2009, 07:49
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
|
|
Jeg bakker Nicolaj 100% op det er helt hen i hegnet med alle de restriktioner, er det fordi der er sket en masse ulykker i syntes der skal laves flere love?
Der er en simpel regel med at sejle efter forholdene der ALTID skal overholdes, og det er da klart på en juli lørdag i 28 graders varme, der må man da ikke plane med ringe og skrammel ind mellem alle bådene.. men det er sgu da nemt for ordensmagten og knalde folk for med alt det videohalløj man har nu om dage.
Hvorfor har folk travlt med altid at hidse hinanden op til at det hele er så frygteligt?
Og kajakker, ja hvis de har lyst til at sejle i sejlrenden, fint nok for mig, jeg skal nok se dem, men de skal ikke brokke sig over der er bølger fra store både, det følger jo ligesom med.
|

19-06-2009, 08:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Searider
Jeg bakker Nicolaj 100% op det er helt hen i hegnet med alle de restriktioner, er det fordi der er sket en masse ulykker i syntes der skal laves flere love?
Der er en simpel regel med at sejle efter forholdene der ALTID skal overholdes, og det er da klart på en juli lørdag i 28 graders varme, der må man da ikke plane med ringe og skrammel ind mellem alle bådene.. men det er sgu da nemt for ordensmagten og knalde folk for med alt det videohalløj man har nu om dage.
Hvorfor har folk travlt med altid at hidse hinanden op til at det hele er så frygteligt?
Og kajakker, ja hvis de har lyst til at sejle i sejlrenden, fint nok for mig, jeg skal nok se dem, men de skal ikke brokke sig over der er bølger fra store både, det følger jo ligesom med.
|
vi kan hurtig blive enige om at der ikke behøver flere love og regler men problemet er den simple regel du skriver, den bliver tolket på lige så mange forskellige måder som der er sejler til. 
når jeg er hvor jeg må sejle 10 knob men sejler 13 knob og bliver overhalet af en der sejler 25 knob. vi sejler begge ulovlig men jeg tror ikke der er mange der opdager jeg sejler ulovlig, men ham der kommer med 25 knob ser de.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

19-06-2009, 09:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
om jeg er med til at ødelægge det for andre er jeg nu ikke så sikker på...
Vi kan da prøve at se hvad der er sket af skader i Svendborg Sund de sidste 10år? Mon skaderne vil være mindre nu? I DONT THINK SO!!!!
Jeg kan simpelthen ikke forstå det i siger.. Virkelig ikke, for mener det er dybt dobbelt moralsk.
Måske sku jeg tune min jetski & båd så de kan passere 100km/t bare for at irritere endnu mere.. Det er jo dybt godnat man.
Iøvrigt kan man samligne Svendborg Sund med en Tysk AutoBahn, følg trafikken og der sker intet, sæt farten ned og der sker MEGET! Sejlbådene holder sig i et spor og speedbådene i et andet, det har de gjorde de sidste mange år, HVAD ER PROBLEMET!
Jeg har en Gummibåd på 3.10m med 9.9Hk, sejler jeg 1/4gas så planer jeg med 5-7km/t... Okay 500kr tak?
Undskyld mig, men hvor mange af jer har ikke planet næsten på vej ud af havne løbet, ( nej i vil ikke indrømme det, og det er helt okay, men tænk nu lige engang )...
Mht. mit profil billede, jeg kan sagtens sætte et på af mig rent, jeg er overhovedt ikke bange for at værken politiet eller nogen andre skal genkende mig, der er både billeder af mig på Facebook - Fenderen - Baadgalleri - Bilgalleri, jeg vil til hver en tid stå fast ved det jeg siger. Ellers er der ingen grund til jeg er på forumet.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Sidst redigeret af nicolajjetrider; 19-06-2009 kl. 10:13.
|

19-06-2009, 10:25
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.
Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".
Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.
Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?
I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.
Hastighedsgrænser gør det ikke alene.
Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.
God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE 
|

19-06-2009, 10:51
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
|
|
derfor kort sagt, sejl efter forholdene. Politiet bør videofilme når det går for grel til, og hvis man ikke vil modtage en evt. bøde, så er det jo retten der afgør hvor vidt det er ulovlig eller ej, men det er det jo i forvejen i dag med fart for tæt på land osv. Tror sgu de fleste ved når de presser citronen i tæt trafik, de færeste vil nok gå i retten, bøden er jo trods alt . kun 500kr og man lærer jo af sine fejl.
Jeg mener stadig det er skrigene godnat med en fart restriktion, for alle de dage hvor der er få på vandet, der er der jo intet til hinder for at plane mellem thurø bund og svendborgsundbroen overhovedet. Almindelig sund fornuft bør ikke gøres kriminelt. Og nej, jeg snakker ikke om, at så er det smart at sejle 70mph. det vil jo sjældent være forsvarligt i snævre farvande.
|

19-06-2009, 10:54
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
NICO: fortsæt bare din kamp og du vil opdage at jo mere du stritter imod så flere stramninger kommer der bare. Det var sådan det gik til her hos os.
Du gør det kun værre for dig selv og andre hvis du ikke følger reglerne.
PS: JEG HAR ALDRIG PLANET UD GENNEM HAVNE INDLØBET FOR JEG HAR LÆRT AT VISE HENSYN.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

19-06-2009, 11:23
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
Jeg synes lige diskussionen er lidt skinger pt.
Vi er vel alle enige om at situationen i Svendborgsund er grotesk.
Her tænker jeg på reglen om "planing".
Der er flere mærkelige ting i den sag:
- hvorfor skal Svendborgsund være internationalt farvand ?
- hvorfor ændres de nuværende regler ikke, når nu politiet ikke kan administrere dem alligevel.
- og hvorfor tilpasser man ikke området med lav hastighed til områder, hvor det er påkrævet.
Jeg tror man ville nå langt ved at ændre reglen om planing til en fast hastighedsbegrænsning. Og samtidig indsnævre området, hvor reglen gælder
således at det kun gjaldt fra Vindeby/Broen og om til Thurøbund.
Ideelt set skulle der være fleksible hastighedsgrænser ligesom visse steder på landevejene. Altså at planing kunne tillades på tidspunkter, hvor der ikke var tæt trafik af langsomtgående fartøjer (dvs. udenfor feriesæsonen og på visse hverdage).
Hvem kender ikke fornemmelsen af at føle sig som en idiot, når man kl. 02:00 om natten holder for en lysregulering uden der er et øje i sigte.?
I Silkeborg hvor jeg sejler er der faste hastighedsgrænser, 5 knob i åen og 8 knob i søerne. De er indført for at skåne bredderne mod erodering og beskyttelse af fuglelivet.
MEN: store motorbåde trækker en enorm hækbølge ved 8 knob, og jævnligt vælter der kajakker og kanoer ved mødet med disse bølger.
Her er en fast hastighedsregel altså uhensigtsmæssig.....og dog, for vi har alle ansvar for at passe på hinanden og tage hensyn.
Ergo må der også være et moralsk ansvar for at sejle "efter forholdene".
Og det er altså et spørgsmål om : trafiktæthed, vind, bølger, typen af medsejlende (store<->små både), badende, årstiden, etc.
Hastighedsgrænser gør det ikke alene.
Så budskabet må være at : der skal være plads til alle - og - VIS HENSYN.
God week-end til jer alle - nu tager jeg til Norge på svip-tur - HE HE 
|
Helt enig
Man skal lave regler der kan administreres
På "min" svenske sø er der skam også hastighedsbegrænsninger bestemte steder - og perioder hvor der er landgangsforbud på bestemte øer (fuglenes klækningsperiode) og det overholder folk fint.
Der er et søpoliti der bruger laser hastighedsmålere og som slår benhårdt (men venligt) ned på overtrædelser - trods alt er de regler der er på søen fornuftige fx at man ikke må gøre landgang i naturresavaterne i fuglenes klækningsperiode - at man max må sejle 5 knop på enkelte strækninger osv.
Politiet deroppe er i øvrigt (som de fleste danske betjente) meget fornuftige og hlet rimelige - jeg har talt med dem et par gange - mest når jeg fører dansk flag for da er de nysgerrige overfor hvordan man er kommet helt op i sommen
Alkoholregler findes også - og de kontroleres ved kroen ved færgelejet hver weekend - men de er rimelige hvis fx en gråhåret mand sejler i sin snekke ud og fisker lidt - iført redningsvest - og måske får et par øl - ja det gør de normalt ikke noget ved
Hvis derimod en båd høvler med 30+ knop gennem et fartreguleret område med høj musik og overbordkastning af tomme dåseøl ja så er de der pronto og så falder hammeren hvilket er helt rimeligt
Så det handler om letforståelige regler der nemt kan måles og så rimelighed fra såvel bådføre som politiets side af
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,511
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, MichaelLoxia |
|