Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 140
2 medlemmer og 138 gæster
LloydSoync, semmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-05-2009, 08:59
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Dt er da fair snak. Der er godt nok et ekstra drev med i prisen, men jeg er ikke motor-mekaniker og vil helst have noget jeg kan have tillid til. Umiddelbart er min tillid til Volvo dog intakt, da det sandsynligvis blot drejer sig om motor-justeringer, men jeg havde dog behov for at få mere viden om OMC. Men det som jeg nu læser er at jeg bør holde mig fra denne drivlinie hvis jeg bare vil sejle uden at skulle skrue for meget ...??...
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-05-2009, 10:32
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Så, nu har jeg kigget lidt videre - det ser ud til at jeg åbenbart skal omkring flere både med OMC drev - http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7582 Denne har så et Cobra-drev hvor den anden var et Stinger-drev. Hvad er forskellen og hvad er bedst?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-05-2009, 11:07
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Det elektriske gearskifte på Stringer drevet er faktisk lidt genialt, trods alt.

Der er ikke en klokobling eller andet som skal fare frem og tilbage, for at skifte gear.

Der sidder to elektromagneter, en til frem og en til bak. Der sidder også to kraftige fjedre ved hvert tandhjul, som kan gribe om hvert sit nav. Fjederen griber om navet, når der sættes strøm til elektromagneten og derved er drevet i gear, enten frem eller bak.

Det vil sige, at der ikke er nogle mekaniske komponenter, som bevæger sig. Kun fjederen som trækker sig sammen om navet og tager skrueakslen med sig.

Så vidt jeg husker, bruger drevet omkring 1-2 ampere når det er i gear. Og det er ganske alm 12 volt.

For at få drevet i frigear, skal strømmen blot afbrydes. Det er ikke nødvendigt at cutte tændingen på motoren, som på Cobra/Alpha One.


Cobra'en blev kendt(berygtet) på gearskiftet, da der var fejl i kablerne på de første drev. Det resulterede i at klokoblingen og modhagerne på tandhjulene blev spist op. I dag sejler der formentlig ikke nogen drev rundt, hvor dette problem længere spøger, for det er snart 20 år siden.

Et andet punkt, som Rolf sikkert kan fortælle lidt om, er lækage. De bliver gerne utætte ved pakdåsen under vandpumpen.

Jeg har også oplevet at det lille kobberrør som sidder i toppen af drevet, hvor kølevand bliver suget op igennem, har været tæret. Det resulterer i at der kommer luft(udstødningsgas) med i kølevandet og pumpen kun "sjatpisser" eller slet ikke pumper.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-05-2009, 17:06
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Kort sagt, jeg skal holde mig fra Cobra-drevet, men Stringer-drevet er rimelig anvendeligt hvis det er vel vedligeholdt??
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-05-2009, 17:24
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Kort sagt, jeg skal holde mig fra Cobra-drevet, men Stringer-drevet er rimelig anvendeligt hvis det er vel vedligeholdt??
Njaeh, jeg ville nu nok vælge Cobra'en, til den kan alle reservedele fås. Og hvis du kunne hitte på at skifte motoren ud senere, så er udskæringen i agterspejlet efter Cobra'en universal, passer til Volvo Penta SX samt Mercruiser.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-05-2009, 17:49
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Hvis det nu viser sig at jeg skal skifte til OMC, kan jeg så få lov at trække på jeres assistance til en vurdering af tingenes tilstand?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-05-2009, 18:06
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Jeg vil gerne melde mig hvis det er.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-05-2009, 18:10
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Hvis det nu viser sig at jeg skal skifte til OMC, kan jeg så få lov at trække på jeres assistance til en vurdering af tingenes tilstand?
er det ikke en af ideerne bag dette forum at vi er her for at hjælpe hinanden
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,606
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, LloydSoync
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden