|
 |

12-05-2009, 08:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Dt er da fair snak. Der er godt nok et ekstra drev med i prisen, men jeg er ikke motor-mekaniker og vil helst have noget jeg kan have tillid til. Umiddelbart er min tillid til Volvo dog intakt, da det sandsynligvis blot drejer sig om motor-justeringer, men jeg havde dog behov for at få mere viden om OMC. Men det som jeg nu læser er at jeg bør holde mig fra denne drivlinie hvis jeg bare vil sejle uden at skulle skrue for meget ...??...
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

12-05-2009, 10:32
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Så, nu har jeg kigget lidt videre - det ser ud til at jeg åbenbart skal omkring flere både med OMC drev - http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=7582 Denne har så et Cobra-drev hvor den anden var et Stinger-drev. Hvad er forskellen og hvad er bedst?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

12-05-2009, 11:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Det elektriske gearskifte på Stringer drevet er faktisk lidt genialt, trods alt.
Der er ikke en klokobling eller andet som skal fare frem og tilbage, for at skifte gear.
Der sidder to elektromagneter, en til frem og en til bak. Der sidder også to kraftige fjedre ved hvert tandhjul, som kan gribe om hvert sit nav. Fjederen griber om navet, når der sættes strøm til elektromagneten og derved er drevet i gear, enten frem eller bak.
Det vil sige, at der ikke er nogle mekaniske komponenter, som bevæger sig. Kun fjederen som trækker sig sammen om navet og tager skrueakslen med sig.
Så vidt jeg husker, bruger drevet omkring 1-2 ampere når det er i gear. Og det er ganske alm 12 volt.
For at få drevet i frigear, skal strømmen blot afbrydes. Det er ikke nødvendigt at cutte tændingen på motoren, som på Cobra/Alpha One.
Cobra'en blev kendt(berygtet) på gearskiftet, da der var fejl i kablerne på de første drev. Det resulterede i at klokoblingen og modhagerne på tandhjulene blev spist op. I dag sejler der formentlig ikke nogen drev rundt, hvor dette problem længere spøger, for det er snart 20 år siden.
Et andet punkt, som Rolf sikkert kan fortælle lidt om, er lækage. De bliver gerne utætte ved pakdåsen under vandpumpen.
Jeg har også oplevet at det lille kobberrør som sidder i toppen af drevet, hvor kølevand bliver suget op igennem, har været tæret. Det resulterer i at der kommer luft(udstødningsgas) med i kølevandet og pumpen kun "sjatpisser" eller slet ikke pumper.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

12-05-2009, 17:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Kort sagt, jeg skal holde mig fra Cobra-drevet, men Stringer-drevet er rimelig anvendeligt hvis det er vel vedligeholdt??
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

12-05-2009, 17:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Kort sagt, jeg skal holde mig fra Cobra-drevet, men Stringer-drevet er rimelig anvendeligt hvis det er vel vedligeholdt??
|
Njaeh, jeg ville nu nok vælge Cobra'en, til den kan alle reservedele fås. Og hvis du kunne hitte på at skifte motoren ud senere, så er udskæringen i agterspejlet efter Cobra'en universal, passer til Volvo Penta SX samt Mercruiser.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

12-05-2009, 17:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Hvis det nu viser sig at jeg skal skifte til OMC, kan jeg så få lov at trække på jeres assistance til en vurdering af tingenes tilstand?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

12-05-2009, 18:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Jeg vil gerne melde mig hvis det er.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

12-05-2009, 18:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Hvis det nu viser sig at jeg skal skifte til OMC, kan jeg så få lov at trække på jeres assistance til en vurdering af tingenes tilstand?
|
er det ikke en af ideerne bag dette forum at vi er her for at hjælpe hinanden 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,606
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, LloydSoync |
|