|
 |

03-05-2009, 12:11
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Mercruiser 4.3L MPI går ud i frigear
Har en ny 4.3L MPI, der går ud en gang imellem, når man går fra eks fremadgående til frigear. Den går ned i omdrejninger og op igen til alm tomgang, men nogen gange dør den helt.
Motoren starter med det samme bagefter når tændingen drejes.
Det er sket 2-3 gange idag på 3 timer, med wakeboard (dvs rigtig meget gear/frigear).
Nogen ideer?, kan der stilles på noget eller skal der en computer på?
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|

03-05-2009, 12:21
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
|
|
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig
Har en ny 4.3L MPI, der går ud en gang imellem, når man går fra eks fremadgående til frigear. Den går ned i omdrejninger og op igen til alm tomgang, men nogen gange dør den helt.
Motoren starter med det samme bagefter når tændingen drejes.
Det er sket 2-3 gange idag på 3 timer, med wakeboard (dvs rigtig meget gear/frigear).
Nogen ideer?, kan der stilles på noget eller skal der en computer på?
|
Sjovt, jeg har helt præcis det samme problem på min 3.0'er (også kun et år gammel). Den havde det ikke sidste sommer, og jeg er ret sikker på at det er kommet efter der er lavet service på båden!
Jeg lytter lige med 
|

03-05-2009, 13:22
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
|
|
Kablet går stramt..
.. det er et normalt problem på alle mercruisere.
Gearskiftet fungerer ved at der går et kabel fra gearboksen til en vippearm i motorrummet, den vippearm har en swits som afbryder tændingen. Fra vippearmen går der et kabel ud til drevet og skifter så gearet derude. Grunden til at svitsen er der, er for at du kan få den i frigear, det kan man normalt ikke når motoren er i gear, hvis ikke man lige afbryder trækket kortvarigt, det gøres ved at modstanden i kablet når du trækker til frigear lige kortvarigt afbryder tændingen og med det samme den er i frigear skal fjederen på vippearmen trække kablet tilbage fra drevet og motor forbliver derved iigang.
, kablet der går fra motoren ud til drevet skal gå enorm let, hvis det går bare en anelse for stramt, er switsen der sidder på motoren aktiveret for længe og så dør motoren. Det er vigtigt at smøre kablet godt både i motorrummet, men i særdeleshed også nede ved drevet. Så skal man helst have motorbenet trimmet ned når det ikke er i brug, ellers sætter kablet sig i den forkerte stilling og den går igen stramt.
Det vil også være sådan, at så længe båden står på land, kan du tit sagtens sætte den i og ud af gear uden den går i stå, det er igen fordi der på land ikke er modstand på propellen.
Nå men lyn løsningen her og nu er: med slukket motor og benet nede, "motioner" kablet, det gør du ved at skifte fra frem til frigear til bak frem og tilbage måske ca 100 gange, så er det tit at det kører igen, så er fedtet løsnet lidt op igen. Det har jeg tit selv haft held med.
Håber dette kan være en hjælp til selv at få skidtet til at sejle pålideligt igen.
|

03-05-2009, 13:52
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
|
|
Citér:
Originally Posted by Searider
.. det er et normalt problem på alle mercruisere.
Gearskiftet fungerer ved at der går et kabel fra gearboksen til en vippearm i motorrummet, den vippearm har en swits som afbryder tændingen. Fra vippearmen går der et kabel ud til drevet og skifter så gearet derude. Grunden til at svitsen er der, er for at du kan få den i frigear, det kan man normalt ikke når motoren er i gear, hvis ikke man lige afbryder trækket kortvarigt, det gøres ved at modstanden i kablet når du trækker til frigear lige kortvarigt afbryder tændingen og med det samme den er i frigear skal fjederen på vippearmen trække kablet tilbage fra drevet og motor forbliver derved iigang.
, kablet der går fra motoren ud til drevet skal gå enorm let, hvis det går bare en anelse for stramt, er switsen der sidder på motoren aktiveret for længe og så dør motoren. Det er vigtigt at smøre kablet godt både i motorrummet, men i særdeleshed også nede ved drevet. Så skal man helst have motorbenet trimmet ned når det ikke er i brug, ellers sætter kablet sig i den forkerte stilling og den går igen stramt.
Det vil også være sådan, at så længe båden står på land, kan du tit sagtens sætte den i og ud af gear uden den går i stå, det er igen fordi der på land ikke er modstand på propellen.
Nå men lyn løsningen her og nu er: med slukket motor og benet nede, "motioner" kablet, det gør du ved at skifte fra frem til frigear til bak frem og tilbage måske ca 100 gange, så er det tit at det kører igen, så er fedtet løsnet lidt op igen. Det har jeg tit selv haft held med.
Håber dette kan være en hjælp til selv at få skidtet til at sejle pålideligt igen.
|
Det passer med at jeg har fået skiftet den vippearm i vinters og den sikkert kun er justeret "på land" og uden tryg på bagefter.
|

03-05-2009, 14:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Som skrevet ovenfor, går det en anelse stramt så det dødtløb med switchen, den skal nemlig kun slå fra i mindre end et brøkdel af et sekund.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

03-05-2009, 15:03
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Tak ;)
Det må jeg lige prøve.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,912
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, PatrickvEs |
|