Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 159
1 medlemmer og 158 gæster
Jamespreag
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 29-04-2009, 21:01
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Så var jeg en tur i Bork og kigge på båden, det viser sig at det er 290 duoprop så kan jeg godt forstå i blanke igår

Har fået tegninger af det, nogen der prøvet at skifte det før??
Reply With Quote
  #2  
Gammel 29-04-2009, 21:23
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Så var jeg en tur i Bork og kigge på båden, det viser sig at det er 290 duoprop så kan jeg godt forstå i blanke igår

Har fået tegninger af det, nogen der prøvet at skifte det før??
På min 290'er skal man løsne en bolt, fjerne et beslag og trække indikatoren op. Det er nemt.

Det skal selvfølgelig være muligt at komme ned i motorrummet, for den sidder i styrearmen, i drejepunktet. Det vil sige helt henne imod agterspejlet. Den skal som sagt trækkes op og det er et trangt sted det foregår. Det faktum kan gøre det lidt besværligt.

Der er formentlig en lille udskæring i agterspejlet, så der er plads til at den overhovedet kan komme op.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 29-04-2009, 22:33
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
nemlig det fandt jeg også ud af sad og kiggede på begge to, men han siger at det er tandstangen på skjollet og akslen med tænder som går op i trimsenderen som er gået på begge drev.

Der er noget med drevet skal af for at få det skiftet, hvordan er det lige at afmont sådan et drev??
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-04-2009, 06:53
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
nemlig det fandt jeg også ud af sad og kiggede på begge to, men han siger at det er tandstangen på skjollet og akslen med tænder som går op i trimsenderen som er gået på begge drev.

Der er noget med drevet skal af for at få det skiftet, hvordan er det lige at afmont sådan et drev??
Ja, for at få de to mekaniske dele skiftet, skal drevet af. Ikke for at tage sorgerne på forskud, men 290 drevet er nok det drev, der er mest bøvlet at af og påmontere.

At pille det af, er selvfølgelig nemmere end sætte det på.

Når det skal af, løsner du følgende:
Kardanbælg
Udstødningsbælg
Gearkabel
kølevandsslange
Styrehjælm
Hydraulikcylindre
Ophængningsgaffel (de to pinde drevet trimmer/tilter over)

Herefter kan du pille drevet af.

Kardanbælg, køleslange og gearkabel er lidt vanskelige at tage af. Spændebåndene til bælge er godt gemt af vejen, find nogle skruetrækkere, så lange som overhovedet muligt, eller de der specielle spændebånds-skruetrækkere.

Når du skal tage gearkablet af, skal du løsne 2 bolte, som sidder det dummeste sted på drevet, nemlig lige under kardanbælgen. Det er bolte i tommer, så smid dem ikke væk. De kan løsnes med en 11 mm stjerne/gaffelnøgle. Inden gearkablet skal af, skal dækslet på drevet tages af og enden af kablet tages af beslaget her. Du er nød til at skrue den messing tingest, som sidder på enden af kablet af, for at kunne få kablet ud. Læg mærke til hvor langt den er skruet ind på kablet, inden du tager den af.

Når drevet skal på igen, skal alle tingene stort sættes på samtidig. Det kan være lidt vanskeligt at få kardan'en til at fange strålerne, for der er ikke en lang aksel på den, ligesom på SX drev/Mercruiser. Sæt evt drevet i gear og drej på skrueakslen, for at lirke den på plads.

At skifte tandstang og tandhjul til trim er "piece of cake", ved siden af af og påmontering af drev.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-04-2009, 07:04
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Indlæg: 35
Og så er der lige detaljen om hvordan man adskiller hjelm og drev: Man skal bruge to 1/4" UNC bolte. Start med at skrue de to unbracho bolte ud af mellemstykket som sidder forrest på hjelmen. Skru de to UNC bolte ned i de to andre huller. De vil virke som (ud?)aftrækker og skubbe mellemstykket op. Man må ALDRIG begynde at skille hjelmen ad - ifølge Volvo er den af så stor sikkerehedsmæssig betydning at det er en no-no.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-04-2009, 19:29
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Super tak til jer begge, men lige en sidste hvor er stumperne billigst evt US eller hvor herhjemme.

Nogen priside på stumper.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 01-05-2009, 06:13
thomi02 thomi02 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Her
Indlæg: 35
Jeg har gode erfaringer med www.marineparts.se - hvis man bestiller i Sv.kr er det billigere end Euro.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Volvo drev manualer. Strøyer Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 6 28-11-2009 09:06
Volvo Penta 3.0 liter med SX drev Miss Mancini Salg af båd 65 03-11-2009 20:56
Et gammelt omc drev på volvo penta 225D nicolajjetrider Drev og propeller 8 05-09-2009 21:13
Volvo Penta AQ 170 / Volvo B30 igaard Køb 2 25-08-2009 10:12
Værkstedsmanual Volvo SX / DPX drev ENN Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 0 17-11-2008 14:30

» Statistikker
Medlemmer: 127,608
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Montanaitq
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden