|
|
|
17-02-2014, 20:35
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Søvandspumpe ?
Jeg har de sidste to år haft bøvl med at få pumpen til at suge vandet op, og har måtte spæde den for at få den i gang. Problemet er kun når båden har været ude af vandet eller når drevet har været løftet helt op.
Jeg skiftede ført impellen men det havde meget lidt eller ingen virkning, og så skiftede jeg hele pumpehuset men stadig bøvl
når først jeg har spædet og vandet kommer til pumpen er der ingen problemer og jeg kan sejle for fuld håndtag uden motoren bliver varm.
har en ide om en utæthed på sugesiden , da der ikke er nogle utætheder hvor der kommer vand
har i nogle ideer til hvor fejlen skal findes.
http://www.marinepartseurope.com/Pen...s500/19133.jpg
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
17-02-2014, 20:45
|
|
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Hvordan ser endedækslet ud, er det slidt ? Der skal ikke meget til før den ikke er optimal.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|
17-02-2014, 21:26
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
[QUOTE=Strøyer;45023]Hvordan ser endedækslet ud, er det slidt ? Der skal ikke meget til før den ikke er optimal.[/QUOTE
http://www.marinepartseurope.com/Pen...s500/18626.jpg
på billedet jeg linker til er det så pladen hvor akslen kommer ud igennem du mener. den har jeg ikke kikket nærmer på må hellere prøve at åbne den pumpe igen.
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
17-02-2014, 21:34
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Endedækslet kan være et godt sted at starte. Som ofte bliver det defekt, hvis impelleren har været kørt tør for vand.
Du kan risikere, at der i slangerne på sugesiden sidder skidt/møg, som blokerer for vandtilførslen til sugesiden på søvandspumpen.
Måske er der det berømte "knæk" på en af slangerne fra vandindtag til sugesiden på søvandspumpen.
Erfaringen siger, at det sjældent er fra søvandspumpen til motor, at fejlen skal findes - baseret på det som du beskriver.
I samme omgang som fejlfinding, ville jeg montere en ny impeller fra Volvo Penta.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
17-02-2014, 21:44
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Rolf T
Endedækslet kan være et godt sted at starte. Som ofte bliver det defekt, hvis impelleren har været kørt tør for vand.
Du kan risikere, at der i slangerne på sugesiden sidder skidt/møg, som blokerer for vandtilførslen til sugesiden på søvandspumpen.
Måske er der det berømte "knæk" på en af slangerne fra vandindtag til sugesiden på søvandspumpen.
Erfaringen siger, at det sjældent er fra søvandspumpen til motor, at fejlen skal findes - baseret på det som du beskriver.
I samme omgang som fejlfinding, ville jeg montere en ny impeller fra Volvo Penta.
|
ny impeller original Volvo er monteret 2 gange uden virkning
den har ingen forstoppelse da den kan sejle for fuld håndtag og ikke mangle køling, problemet er kun når systemet har været tømt, det virker lidt som om vandet kan løbe tilbage/ud når drevet løftes.
når man ser på systemet er det egentligt også et langt stykke den skal suge i og så enda igennem oliekøleren (til servoen), men det er originalt monteret fra fabrikken og har virket før, så det skal virke.
prøver at kikke på den plade/endedæksel
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
17-02-2014, 21:51
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Det er vel ikke noget så enkelt, som et for højt placeret søvandsfilter?
-Eller en utæt pakning på låget til søvandsfilteret? (Alt efter type)
Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|
17-02-2014, 21:58
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
Det er vel ikke noget så enkelt, som et for højt placeret søvandsfilter?
-Eller en utæt pakning på låget til søvandsfilteret? (Alt efter type)
Mvh
|
Har ingen filter monteret, pumpen suger direkte fra drevet, hvor der kun er nogle riller til at holde cykler og strandvaskere ude
men ja det kunne være en mulighed.
har lige kikket nærmere på den tegning jeg linkede til og pakningen/ringen nr. 5 syntes jeg aldrig jeg har set ! !
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
17-02-2014, 22:15
|
|
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Jeg har samme "udfordring" hvert forår.
Men jeg ser det ikke som et problem, jeg spæder systemet gennem filteret og så kører det fint, sæsonen igennem.
Når jeg ser den mængde luft som skal tomsuges i systemet, inden vandet når impelleren, så foretrækker jeg klart at spæde, fremfor at køre impelleren i stykker.
Det skal lige siges, at jeg aldrig har konstateret problemet ved hævet drev.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|
17-02-2014, 22:30
|
|
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Ja det er endedækslet jeg mener.
Der skal ikke meget til.
Jeg har også set problemet hvis der er en hjemmelavet pakning istedet for den papirstynde.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|
17-02-2014, 22:38
|
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Ok Goffy. He he, godt du har de riller, de omtale fremmedlegemer ville sikkert heller ikke gøre godt for imprelleren.
Kan ringen have sat sig fast på akslen? Ihvertfald, hvis den mangler helt er det nok en mulig forklaring.
Du må igang med at skille ad igen igen...
Held og lykke med fejlfindingen.
Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|
17-02-2014, 22:40
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
det tyder på at jeg skal have det kikket efter igen. Det eneste pakning der er er den tynde O-ring som vist på tegningen nr. 4
mit drev sidder så højt at jeg kan trimme propellen næsten over vand og så har jeg problemet næste gang der skal startes
jeg trimmer drevet så højt for at undgå den bliver pakket ind i alt det grøde der driver i åerne.
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
18-02-2014, 10:32
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg trimmer drevet så højt for at undgå den bliver pakket ind i alt det grøde der driver i åerne.
|
Det er forståeligt, men som jeg husker fabrikantens anbefalinger, så bør drevet kun hæves, når båden køres på trailer.
I modsat fald kan der opstår problemer med spiralen inde i bælgen - på nogle bælge fra bl.a Mercruiser har jeg oplevet, at spiralen er knækket og prikket hul i bælgen. Jeg har aldrig oplevet det med bælge fra Sierra Marine eller tilsvarende producenter.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
18-02-2014, 18:13
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Bælg og spiral blev skiftet i 2012 efter 7 års sejlads og begge dele lignede stadig nyt
Jeg har i dag bestilt del nr. 3 - 4 og 5 så må jeg se hvordan det ser ud i pumpen når engang jeg får den afmonteret.
http://www.marinepartseurope.com/Pen...s500/18626.jpg
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
23-04-2014, 16:44
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Opfølgning.
Da båden skal søsættes lørdag ville jeg lige prøve at starte motoren , og kunne konstatere at søvandspumpen ikke virker
De nye pakninger + simmerring er monteret og har nu haft alle slanger afmonteret og konstateret er der ingen forstoppelser er.
prøvede at afmontere sugeslangen mellem drev og oliekøler og monterede en anden stump slange som så skulle suge fra en spand. slangen som går fra pumpe til termostathuse blev afmonteret ved termostathuset og jeg spædede den med vand, nu må den da suge men nej ikke en dråbe vand
selv da jeg med vandslangen hældte vand direkte ind i sugeslangen ville den ikke smide vandet ud.
blev sgu så arrig at jeg greb telefonen og bestilte en ny pumpe
da jeg talte med sælgeren og forklarede ham hvad jeg havde prøvet, var han også meget undrende, og spurgte om jeg var sikker på impellen kørte rundt, og her tænkte han på en knækket aksel
nu venter jeg på den nye pumpe og er også lidt spændt på om problemet er løst
problemet er kommet over et par år og er blevet værre og værre
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
23-04-2014, 19:45
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Preben har den stået med frostvæske ved impelleren, og det er kun galt når du skal i vandet????????? GLEM DETTE læste først tråd igennem bagefer
drevet af og prop hullet i transklokken derefter slangen af på sugesiden af pumpen og sæt vandtryk på og se hvor den er læk, hvordan ser sugeslangen ud fra klok til trans og gennemføring i trans???
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Sidst redigeret af lille tut; 23-04-2014 kl. 20:04.
|
23-04-2014, 20:08
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Preben har den stået med frostvæske ved impelleren, og det er kun galt når du skal i vandet?????????
|
ja den har stået med frostvæske siden sidst i november hvor det blev kørt igennem. det er galt hver gang den har været på land eller drevet har været kørt helt op, drevet er monteret højt så propellen er næsten fri af vandet når drevet køres helt op.
jeg prøvede også med en ny impel uden held. alle slanger har været afmonteret for at tjekke og ingen fejl.
havde jo også en stump slange på pumpen, så den kunne suge fra en spand der stod ved siden af motoren det kunne den heller ikke ? ?
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
23-04-2014, 20:18
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
ja den har stået med frostvæske siden sidst i november hvor det blev kørt igennem. det er galt hver gang den har været på land eller drevet har været kørt helt op, drevet er monteret højt så propellen er næsten fri af vandet når drevet køres helt op.
jeg prøvede også med en ny impel uden held. alle slanger har været afmonteret for at tjekke og ingen fejl.
havde jo også en stump slange på pumpen, så den kunne suge fra en spand der stod ved siden af motoren det kunne den heller ikke ? ?
|
Ok har du vendt endedækslet
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
|
23-04-2014, 20:28
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Ok har du vendt endedækslet
|
der er ingen endedæksel på den type pumpe
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
23-04-2014, 20:41
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
der er ingen endedæksel på den type pumpe
|
Ja ja ja dumme mig, sad og tænkte på den gamle type pumpe, har du prøvet at måle dybden ind i pumpehuset og hvad måler den over kammen samt dia
Jeg har et pumpehus med disse mål
dia 55,1
kam 50,3
dyb 36,7
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
|
23-04-2014, 20:54
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Ja ja ja dumme mig, sad og tænkte på den gamle type pumpe, har du prøvet at måle dybden ind i pumpehuset og hvad måler den over kammen samt dia
Jeg har et pumpehus med disse mål
dia 55,1
kam 50,3
dyb 36,7
|
Jeps og målene ligner dine, jeg købte ny pumpehus sidste år da jeg mente kammen måske var slidt og det viste sig også at kammen kun var 3 mm på den gamle, men jeg så også at der er nogle dybe slidmærker på bagpladen ind mod remhjulet.
problemet er komme langsomt over de sidste 2 år og bare blevet værre og værre.
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
|
|
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Flad visning
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 120,720
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Wayneroalk |
|