Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 493
1 medlemmer og 492 gæster
JimmyScers
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-02-2009, 15:47
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Ja det er dyrt at benytte aut værksteder

Netop hjemkommet fra en længere tur med min bil har jeg fået en mistanke - jeg kan ane en "klonk" lyd når jeg drejer og bremser hårdt - derudover er Bimmeren lidt "livlig" ved høje hastigheder samt vibrerer svagt ved opbremsning fra høje hastigheder, min kammy og konen kan intet mærke men det er fordi de ikke lever "i et" med deres biler

Jeg mistænkte at der var lidt slup i en bærearm - så vel hjemkommet kom den straks på lift - og jo der er minimalt slup i den H bærekugle



At det hedder en bærearm på dansk er et lævn fra fortiden hvor den "bar" bilen - i det ophæng der sidder i BMWèn (og mange andre biler) bærer den som ingenting - bilens vægt bæres af fjederbene og den viste "bærearm" holder bare forhjulene på korrekt position hele tiden

Det er "set før" at disse bærearme pludseligt får slup i kugleledene også ved forholdsvis lave km tal - både på BMW og på andre bilmærker

Nu tænkte jeg på om jeg skulle sende den ned til BMW og betale 1200 kr/t eller om jeg selv skifter den - det er en forholdsvis enkelt reparation og når man er i gang så skifter man begge sider - udskiftningen tager max 1,5 time incl kaffe pauser når man har værktøjer og lift til rådighed

Reparationen kan således laves for prisen af 2 stk bærearme (ca 2000 kr - måske kan de får billigere på E-bay det undersøger jeg om et øjeblik) - sender man den til BMW tror jeg de fakturerer et "fastpris" beløb pr side - så vidt jeg husker tog de 3200 kr for 1 side sidst det blev lavet på konens bil - så der er mange pende at hente ved selv at lave det

Så blev bærearmene skiftet sammen med tilhørende "hydrolager" som er de oliefyldte gummibøsninger der sidder bagerst på bærearmene (pos 7 på tegningen) selve bærearmene var der egentligt intet galt med men de oliefyldte gummi bøsninger som hedder "hydrolager" på tysk da de er en art vædskelejer der styrer bærearmen var der meget slup i - her er en video der viser sluppet i et sådan defekt hydrolager

http://www.myvideo.de/watch/1657243/Hydrolager_e46

De skal kunne give sig lidt men slet ikke så meget som på filmen - mine var værre end dem på filmen så det er ikke mærkeligt at bilen rystede lidt ved nedbremsning samt føltes lidt "sejlende" ved høje hastigheder
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 02-03-2009, 17:30
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Så blev bilen 4 hjuls udmålt - det bør man gøre når man skifter bærende dele i hjulophængene - og utroligt nok stod hjulvinklerne ikke bare indenfor tolerancerne - men præcis midt i tolerancerne - så der var ikke behov for justering
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-03-2009, 18:50
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Godt gået
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-03-2009, 19:11
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Så blev bilen 4 hjuls udmålt - det bør man gøre når man skifter bærende dele i hjulophængene - og utroligt nok stod hjulvinklerne ikke bare indenfor tolerancerne - men præcis midt i tolerancerne - så der var ikke behov for justering
Sådan et udmålingsudstyr har jeg også haft....

Ej. det er sgu herligt når det bare spiller.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-03-2009, 19:17
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg tilskriver det nu mest at bilen aldrig er skadet - og at udskiftningen skete med originale Lemförder dele hvor tolerancen er høj samtidigt er hjulophængsfikseringen meget præcis på en E46 - alt i karossen sidder i konus og pashuller - - men det er første gang jeg oplever at tage hele ophænget ud af en bil - skifte dele - samle det og så står det perfekt så det var lidt sjovt 4 hjulsudmålingen tog 10 minutter på arbejdets udstyr - incl kaffe - for der var jo ikke noget at justere
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-04-2009, 08:14
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Sidder i tog på vej til holstebro,første gang i 10 år,DSB første det har sgu forandret sig,gratis internet..gratis kaffe...gratis morgenmad...skal hente ny(engro) bil til fruen hos meiniche i holstebro,
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,820
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Fordsef
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden