Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 495
1 medlemmer og 494 gæster
willmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 19:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-02-2009, 18:14
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
"Ny" 3.0'er med 150hk

http://www.volvo.com/volvopenta/denm...ve/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-02-2009, 18:37
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
http://www.volvo.com/volvopenta/denm...ve/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer
ENN har berettet om denne motor i en tidligere tråd.

Mercruiser viste motoren på Düsseldorf Boat Show, men det så ikke "færdigt ud". Volvo Penta kan det gylde med at lave tingene færdigt. Her er intet overladt til tilfældighederne.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-02-2009, 18:40
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Ja, det er en fin motor. Man må formode at 3,0 eren ikke står over for en afløser lige med det samme, siden de gider at lave indsprøjtning og katalysator til den.

Mercruiser har brugt krudt på en anden 4 cyl motor, de kalder den "hvæser", undskyld "Vazer"

http://northamerica.mercurymarine.co...ives/vazer.php

Det er jo en topmoderne 4 cyl motor, overliggende knastaksel, multipoint indsprøjtning, alu topstykke, ferskvandskøling.

Men 100 hk, er det ikke lige i underkanten?
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 24-02-2009, 18:51
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
http://www.volvo.com/volvopenta/denm...ve/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer
det gør min 3,0 fra 2005 da også der fulgte en hel stak papirer + certifikat med om at den overholdte de Californiske emissionskrav og der sidder mærkater på motoren hvor det også fremgår ?
alt på min kaburator er også plomberet flere steder og disse må kun brydes af autoriserede ellers bortfalder godkendelserne ?

sådan står der i bogen. er der mon kommet nye krav ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 24-02-2009 kl. 19:19. Begrundelse: F40
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-02-2009, 23:02
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
er der mon kommet nye krav ?
ja der er kommet nye krav: http://www.nmma.org/news/news.asp?id=16600&sid=44
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-02-2009, 23:05
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det er MPI versionen af GM Vortec 3000 - Mercruiser har den også

Det er som hverken Mercruiser eller Volvo der har "opfundet" MPI versionen den har været i GM`s program i næsten 3 år det er bare først nu at Mercruiser/Volvo lancerer den
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-02-2009, 23:08
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Er du sikker på at den har direkte indsprøjtning ?
Jeg kunne ikke lige finde den information, men jeg kan have overset det. Såvidt jeg kan se så den udstyret med katalysator, men er ikke sikker på om den har direkte indsprøjtning ?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 24-02-2009, 23:14
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
den er go nok det er med indsprøjtning

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/V...T416&d=Product Bulletins&s=79388&id=2649&lang=da-DK
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 24-02-2009, 23:16
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Nej den har ikke direkte indsprøjtning den har multipoint indsprøjtning altså som på hovedparten af Indsprøjtnings benzinmotorer - den sprøjter brændstof ind lige før indsugningsventilen

Man kan læse om motoren her: http://www.gm.com/experience/technol...0%20Marine.pdf


Den kom på markedet som MPI motor i 2005
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #10  
Gammel 24-02-2009, 23:20
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
ok ok det kalder jeg også for indsprøjtning
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #11  
Gammel 25-02-2009, 07:38
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Er der også kommet andre krav i danmark ?
Feks. Ved import af ældre både,
Bliver co2 testet når de skal CE-godkendes ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #12  
Gammel 25-02-2009, 09:21
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det er MPI versionen af GM Vortec 3000 - Mercruiser har den også

Det er som hverken Mercruiser eller Volvo der har "opfundet" MPI versionen den har været i GM`s program i næsten 3 år det er bare først nu at Mercruiser/Volvo lancerer den
Esben hvor ser du at den er i Mercurys sortiment?
sådan som jeg ser der er det kun "den gamle karburatorversion" der er med.?!

MPI er det ikke direkte indsprøjtning, i så fald hvad er forskellen?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #13  
Gammel 25-02-2009, 19:46
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Du kan bestille den hos en mercruiser forhandler - jeg fik den tilbudt i november 2008 direkte fra min amerikanske forhandler - og da var den helt ny i mercruisers program

Direkte indsprøjtning er sjældent i benzinmotorer men det findes i bla. Mitsubishi`s GDI motorer og har altså indsprøjtning direkte i forbrændingkammeret

En normal indsprøjtningsmotor (fx. MPI) sprøjter ikke brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret men ind i indsugningen før indsugningsventilen og det er det samtlige af GM`s motorer gør (incl din)

En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #14  
Gammel 25-02-2009, 19:50
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
ok ok det kalder jeg også for indsprøjtning
Det var lars t`s indlæg jeg svarede på - han siger den havde direkte indsprøjtning hvilket den ikke har - det du skrev er helt korrekt - nemlig indsprøjtning - for det har den
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #15  
Gammel 25-02-2009, 20:13
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Direkte indsprøjtning er sjældent i benzinmotorer men det findes i bla. Mitsubishi`s GDI motorer og har altså indsprøjtning direkte i forbrændingkammeret

En normal indsprøjtningsmotor (fx. MPI) sprøjter ikke brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret men ind i indsugningen før indsugningsventilen og det er det samtlige af GM`s motorer gør (incl din)

En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)
Fuldstændig korrekt skrevet. Direkte indsprøjtning bliver brugt ofte i folkemunde, men det er ikke korrekt, medmindre vi snakker om diesel.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #16  
Gammel 25-02-2009, 21:43
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)
Der findes nu flere benzinmotorer med direkte indsprøjtning som der kan læses om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Selv kender jeg mest til det fra de moderne 2 takts påhængsmotorer.

Men jeg blev overrasket da Lars T nævnte at Volvo havde lavet en indenbords motor med denne teknologi, men indsprøjtningen er nu "almindelig" multipoint injection hvor dyserne sider monteret i indsugningsmanifolden.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 26-02-2009, 10:38
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Potaetoe Vs Potatoe
Det havde da været nemmere hvis man kunne kalde en spade for en spade

Men den er nu staidg ikke at finde i Mercurys program..!? Den ville jo være perfekt til DK.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #18  
Gammel 26-02-2009, 10:47
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Potaetoe Vs Potatoe
Det havde da været nemmere hvis man kunne kalde en spade for en spade

Men den er nu staidg ikke at finde i Mercurys program..!? Den ville jo være perfekt til DK.
LARS T. jeg har sagt det før KØB VOLVO
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #19  
Gammel 26-02-2009, 18:53
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Der findes nu flere benzinmotorer med direkte indsprøjtning som der kan læses om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Selv kender jeg mest til det fra de moderne 2 takts påhængsmotorer.

Men jeg blev overrasket da Lars T nævnte at Volvo havde lavet en indenbords motor med denne teknologi, men indsprøjtningen er nu "almindelig" multipoint injection hvor dyserne sider monteret i indsugningsmanifolden.

Du har helt ret - mitsubishi startede bølgen for 10 år siden med deres GDI siden er bla VW kommet til med deres FSI (der efter hvad jeg kan forstå er et direkte indsprøjtningssystem)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Den bedste "griner video" jeg har set-- JOR Videoklips 10 05-06-2010 21:20
Så daffer jeg afsted på "ferie" ChristianX Off topic 16 08-03-2009 10:04
"Frost proper" i motorblokken ENN Motor 2 13-01-2009 21:09
"løftebolt" til Johnson 150Hk.. mightydane Motor 1 08-11-2008 10:54
"Modsat" roterende Mercruisers/Volvo motorer ENN Motor 5 14-10-2008 09:43

» Statistikker
Medlemmer: 120,983
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, assegofs
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden