Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 138
1 medlemmer og 137 gæster
steelersfanwek
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   "Ny" 3.0'er med 150hk (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1051)

Lars T 24-02-2009 17:14

"Ny" 3.0'er med 150hk
 
http://www.volvo.com/volvopenta/denm...ve/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer :rolleyes:

Miss Mancini 24-02-2009 17:37

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 9422)
http://www.volvo.com/volvopenta/denm...ve/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer :rolleyes:

ENN har berettet om denne motor i en tidligere tråd.

Mercruiser viste motoren på Düsseldorf Boat Show, men det så ikke "færdigt ud". Volvo Penta kan det gylde med at lave tingene færdigt. Her er intet overladt til tilfældighederne.

Horizonblue 24-02-2009 17:40

Ja, det er en fin motor. Man må formode at 3,0 eren ikke står over for en afløser lige med det samme, siden de gider at lave indsprøjtning og katalysator til den.

Mercruiser har brugt krudt på en anden 4 cyl motor, de kalder den "hvæser", undskyld "Vazer"

http://northamerica.mercurymarine.co...ives/vazer.php

Det er jo en topmoderne 4 cyl motor, overliggende knastaksel, multipoint indsprøjtning, alu topstykke, ferskvandskøling.

Men 100 hk, er det ikke lige i underkanten?

goffy 24-02-2009 17:51

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 9422)
http://www.volvo.com/volvopenta/denm...ve/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer :rolleyes:

det gør min 3,0 fra 2005 da også der fulgte en hel stak papirer + certifikat med om at den overholdte de Californiske emissionskrav og der sidder mærkater på motoren hvor det også fremgår ?
alt på min kaburator er også plomberet flere steder og disse må kun brydes af autoriserede ellers bortfalder godkendelserne ?

sådan står der i bogen. er der mon kommet nye krav ?

BrianL 24-02-2009 22:02

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 9429)
er der mon kommet nye krav ?

ja der er kommet nye krav: http://www.nmma.org/news/news.asp?id=16600&sid=44

ENN 24-02-2009 22:05

Det er MPI versionen af GM Vortec 3000 - Mercruiser har den også

Det er som hverken Mercruiser eller Volvo der har "opfundet" MPI versionen den har været i GM`s program i næsten 3 år det er bare først nu at Mercruiser/Volvo lancerer den

BrianL 24-02-2009 22:08

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 9422)

Er du sikker på at den har direkte indsprøjtning ?
Jeg kunne ikke lige finde den information, men jeg kan have overset det. Såvidt jeg kan se så den udstyret med katalysator, men er ikke sikker på om den har direkte indsprøjtning ?

goffy 24-02-2009 22:14

den er go nok det er med indsprøjtning

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/V...T416&d=Product Bulletins&s=79388&id=2649&lang=da-DK

ENN 24-02-2009 22:16

Nej den har ikke direkte indsprøjtning den har multipoint indsprøjtning altså som på hovedparten af Indsprøjtnings benzinmotorer - den sprøjter brændstof ind lige før indsugningsventilen

Man kan læse om motoren her: http://www.gm.com/experience/technol...0%20Marine.pdf


Den kom på markedet som MPI motor i 2005

goffy 24-02-2009 22:20

ok ok det kalder jeg også for indsprøjtning :D

Strøyer 25-02-2009 06:38

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 9438)

Er der også kommet andre krav i danmark ?
Feks. Ved import af ældre både,
Bliver co2 testet når de skal CE-godkendes ?

Lars T 25-02-2009 08:21

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 9439)
Det er MPI versionen af GM Vortec 3000 - Mercruiser har den også

Det er som hverken Mercruiser eller Volvo der har "opfundet" MPI versionen den har været i GM`s program i næsten 3 år det er bare først nu at Mercruiser/Volvo lancerer den

Esben hvor ser du at den er i Mercurys sortiment?
sådan som jeg ser der er det kun "den gamle karburatorversion" der er med.?!

MPI er det ikke direkte indsprøjtning, i så fald hvad er forskellen? :)

ENN 25-02-2009 18:46

Du kan bestille den hos en mercruiser forhandler - jeg fik den tilbudt i november 2008 direkte fra min amerikanske forhandler - og da var den helt ny i mercruisers program

Direkte indsprøjtning er sjældent i benzinmotorer men det findes i bla. Mitsubishi`s GDI motorer og har altså indsprøjtning direkte i forbrændingkammeret

En normal indsprøjtningsmotor (fx. MPI) sprøjter ikke brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret men ind i indsugningen før indsugningsventilen og det er det samtlige af GM`s motorer gør (incl din)

En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)

ENN 25-02-2009 18:50

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 9444)
ok ok det kalder jeg også for indsprøjtning :D

Det var lars t`s indlæg jeg svarede på - han siger den havde direkte indsprøjtning hvilket den ikke har - det du skrev er helt korrekt - nemlig indsprøjtning - for det har den-dlof--f

Horizonblue 25-02-2009 19:13

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 9462)
Direkte indsprøjtning er sjældent i benzinmotorer men det findes i bla. Mitsubishi`s GDI motorer og har altså indsprøjtning direkte i forbrændingkammeret

En normal indsprøjtningsmotor (fx. MPI) sprøjter ikke brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret men ind i indsugningen før indsugningsventilen og det er det samtlige af GM`s motorer gør (incl din)

En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)

Fuldstændig korrekt skrevet. Direkte indsprøjtning bliver brugt ofte i folkemunde, men det er ikke korrekt, medmindre vi snakker om diesel.

BrianL 25-02-2009 20:43

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 9462)
En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)

Der findes nu flere benzinmotorer med direkte indsprøjtning som der kan læses om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Selv kender jeg mest til det fra de moderne 2 takts påhængsmotorer.

Men jeg blev overrasket da Lars T nævnte at Volvo havde lavet en indenbords motor med denne teknologi, men indsprøjtningen er nu "almindelig" multipoint injection hvor dyserne sider monteret i indsugningsmanifolden.

Lars T 26-02-2009 09:38

Potaetoe Vs Potatoe ;)
Det havde da været nemmere hvis man kunne kalde en spade for en spade :)

Men den er nu staidg ikke at finde i Mercurys program..!? Den ville jo være perfekt til DK.

goffy 26-02-2009 09:47

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 9530)
Potaetoe Vs Potatoe ;)
Det havde da været nemmere hvis man kunne kalde en spade for en spade :)

Men den er nu staidg ikke at finde i Mercurys program..!? Den ville jo være perfekt til DK.

LARS T. jeg har sagt det før KØB VOLVO poppe

ENN 26-02-2009 17:53

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 9491)
Der findes nu flere benzinmotorer med direkte indsprøjtning som der kan læses om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Selv kender jeg mest til det fra de moderne 2 takts påhængsmotorer.

Men jeg blev overrasket da Lars T nævnte at Volvo havde lavet en indenbords motor med denne teknologi, men indsprøjtningen er nu "almindelig" multipoint injection hvor dyserne sider monteret i indsugningsmanifolden.


Du har helt ret - mitsubishi startede bølgen for 10 år siden med deres GDI siden er bla VW kommet til med deres FSI (der efter hvad jeg kan forstå er et direkte indsprøjtningssystem)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 127,850
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DubineDen
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:42.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden