Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 391
2 medlemmer og 389 gæster
Carlomaw, Evafuo
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #23  
Gammel 20-02-2009, 22:09
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Verdens bedste drev......

Jeg hælder nok lidt til Volvo...:-)

Hvis man sørger for at der er olie på et gammelt Volvo 280 eller 290 drev og der ikke er en alt for vanvittig motor foran, kan det næsten køre uendeligt.

Indmaden i de drev er simpelthen fantastisk godt lavet, gearskiftet fungerer godt (konuskobling). Tæring er heller ikke det store problem på de drev, hvis man ellers sørger for at skifte zink. Dog kan ophængningsgaflen være tæret på 290'eren.

Det er også sjældent, at de er utætte.

Til gengæld er der altid slør i styretøjet på de drev. Princippet med styrehjælmen er ikke den bedste. Men igen, har man en ikke alt for stor motor på, så går der lang tid imellem at der skal skiftes bøsninger.

Bakgearslåsen er heller ikke nogen god ide. Den droppede Volvo omsider også i starten af 1990'erne og koblede trimcylindrene direkte på ophængningsgaflen.
Hvis I spørger mig, havde de ikke behøvet at tage patent på den låsemekanisme(det havde de rent faktisk).
Problemet er at når der gror skidt på den, fungerer den ikke altid, og drevet klapper op, når det bliver sat i bakgear. Desuden er der også slør i den, så det giver et hug i båden, når man sætter den i bak.

Nogle af Volvo drevene gav et hårdt smæld når de gik i gear, selv med konuskobling. Jeg har fået fortalt, at det er dem der har konus i stål, i stedet for bronze. Det drejer sig om nogle drev fra starten af 1990'erne.

Hydraulikcylindrene på 290 drevet er gemt lidt for godt af vejen. Når engang man skal have skiftet pakninger(som man må få speciallavet fordi volvo kun sælger komplette cylindre), kan det blive nødvendigt at pille transom'en ud af båden, for at få dem ud, hvis de er groet fast.

Min konklusion er, at noget af det bedste fra Volvo, er SX drevet:

-Ophængt ligesom Mercruiser (det er den bedste metode; minimal slør i styretøj, let adgang til trimcylindre)
-Velkendt solid Volvo indmad med konuskobling.
-Første generation SX drev (1994-2006) er jo et hammerflot drev :-)
-af og påmontage er noget nemmere end 280 - 290 drev
-Gearkablet går igennem transom'en inde i en solid "hydraulikslange" som går op over vandlinien. (generel Volvo feature) Mercruisers "Shift cable bellow" er noget klejn i en sammenligning.

Man skal holde lidt øje med pakdåsen omkring skrueakslen på SX'eren, den er et svagt punkt.

Sværger man til Mercruiser, er Bravo One nok det bedste der:
-Konuskobling
-fjernmonteret oliebeholder (skide godt tænkt)

Jeg har læst på et andet forum, hvor der er et par OMC fans som skriver. Der er en gut som mener, at et af de bedste drev, er OMC Stringer med mekanisk gearskifte (1977 - 1985)........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
 

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
NYHED - konvertering fra OMC Cobra til Alpha One Gen I/II Miss Mancini Drev og propeller 4 28-08-2012 12:22
Dollarprinsessen har brækket ryggen..... Miss Mancini Drev og propeller 78 20-08-2009 20:57

» Statistikker
Medlemmer: 128,518
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, kristinajo9
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden