» Online brugere: 258 |
0 medlemmer og 258 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

16-02-2009, 16:18
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Drevet er ikke det samme - men de senere Cobra og KingCobra er fine drev der for de aller sidstes vedkommende er meget lig Volvo Penta SX drev
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

16-02-2009, 17:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
oka,
Jeg kiggede ellers før jeg købte glastronen på en Renken spitfire 200cc med en 4,3liters OMC og samme drev som Rolf's det blev jeg fra rådet hvis ikke jeg selv kunne li at lave drev?
|

16-02-2009, 17:23
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Ja - problemet med OMC`s cobra drev (og alle andre OMC drev ville jeg ikke købe) er at der i dag ikke findes noget forhandlernet og derfor er meget få der har erfaring med at rode med de drev.
Kan man selv passe det er det dog ikke noget større problem at vedligeholde hvis ellers man har en original manual værktøj og lidt fingerfærdighed
De ældre OMC stringer drev mv. ville jeg dog holde fingrene fra da de ikke er tidssvarende længere - men et velholdt cobra eller king cobra er i mine øjne et ligesågodt drev som et Alpha/SX drev
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

16-02-2009, 20:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Ja - problemet med OMC`s cobra drev (og alle andre OMC drev ville jeg ikke købe) er at der i dag ikke findes noget forhandlernet og derfor er meget få der har erfaring med at rode med de drev.
Kan man selv passe det er det dog ikke noget større problem at vedligeholde hvis ellers man har en original manual værktøj og lidt fingerfærdighed
De ældre OMC stringer drev mv. ville jeg dog holde fingrene fra da de ikke er tidssvarende længere - men et velholdt cobra eller king cobra er i mine øjne et ligesågodt drev som et Alpha/SX drev
|
Skulle jeg købe en båd med OMC motor idag, ville valget af drev uden tvivl være Cobra.
Stringer drevet er ikke så slemt at finde reservedele til - der findes bl.a komplette lowerunits - men priserne på andre drev- og reservedele kan være afskrækkende. King Cobra drevet er derimod et stort problem. OMC forhandlerne herhjemme er næppe meget behjælpelige ved forespørgsel. Der findes et meget stærkt begrænset udvalg til King Cobra i uoriginale reservedele - GLM/Sierra Marine/Mallory Marine har kun få produkter på programmet. Et andet problem er bl.a udstødningssystemer til Ford 460" ( 7.5 liters V8 ), der ikke produceres uoriginalt hos nogen udbydere !!!!!!
Man kan være heldig at finde en OMC motor, der har fået konverteret drevet til Volvo Penta SX og det er en fin kombination. Det virker.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

16-02-2009, 20:26
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Men King cobra var vel det der var mest lig volvo drevene? det havde konisk kobling etc og var jo egentligt et fremragende drev

__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

16-02-2009, 22:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Men King cobra var vel det der var mest lig volvo drevene? det havde konisk kobling etc og var jo egentligt et fremragende drev

|
Jo, King Cobra drevet var fint. Jeg mener at det blev lavet med og uden konisk kobling - her kan horizonblue uden tvivl bidrage med mere viden og info.
Problemet med Cobra drevet - de første årgange - var gearkablet, der var fejlkonstrueret og forårsagede ødelagte gearhjul på stribe. Herefter kom problemet i mange år med utætte drev, hvor fejlen var "snørreliv" på impellerakslen - ENN har set min defekte impelleraksel med "snørreliv".
__________________
Chi non risica, non rosica
|

17-02-2009, 15:43
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Hmm kan se at her sidder der 4 tandhjul i den øverste del, på mit Alpha er der kun 2? altså det ind mod motoren og det ned mod bund af drevet!
Har du også et billede af et ældre Alpha drev, eller MR? vist på samme måde hvor man kan se op bygningen af drevet?
|

17-02-2009, 22:29
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Jo, King Cobra drevet var fint. Jeg mener at det blev lavet med og uden konisk kobling - her kan horizonblue uden tvivl bidrage med mere viden og info.
Problemet med Cobra drevet - de første årgange - var gearkablet, der var fejlkonstrueret og forårsagede ødelagte gearhjul på stribe. Herefter kom problemet i mange år med utætte drev, hvor fejlen var "snørreliv" på impellerakslen - ENN har set min defekte impelleraksel med "snørreliv".
|
Det er rigtigt at King Cobra er lavet både med klo kobling og konisk kobling.
King Cobra med klokobling, er såmænd bare magen til et alm Cobra drev, men skulle larme mere, formentlig på grund af ligeskårne tandhjul. Ligeskårne tandhjul kan holde til flere kræfter, men larmer mere end tandhjul med skråfortanding.
King Cobra med konus kobling, som er efterfølgeren, skulle efter sigende være et fint og stærkt drev. Men som det vist også bliver sagt, svært at finde reservedele til. Det har været koblet sammen med en Steyr diesel motor engang. OMC lavede nemlig en kort overgang et diesel setup og hertil blev King Cobra med konus kobling anvendt.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

17-02-2009, 16:46
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Søvandspumpen på et cobra drev sidder i den hvide cirkel se herunder
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

17-02-2009, 16:52
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Nå nu har min kone vist mig hvordan cirklen blir rød..
Skal du også have et kursus ENN ;-)

__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Sidst redigeret af Strøyer; 17-02-2009 kl. 19:36.
|

17-02-2009, 16:57
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Ja jeg kunne trænge til det hehe 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

17-02-2009, 17:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Når ja, der det kunne være man så åbne øjnene
er der nogen fordele ved at ha skiftet oppe i stedet for nede?
|

17-02-2009, 17:04
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
Når ja, der det kunne være man så åbne øjnene
er der nogen fordele ved at ha skiftet oppe i stedet for nede?
|
Det er nemmere med impelleren oppe, den kan hurtigt skiftes.
og der er en aksel mindre der rotere i frigear.
ellers kan jeg ikke komme på noget.
Måske at gearhuset ved propellen kan laves mindre ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

17-02-2009, 17:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Ja hvis man kan lave det nederste mindre, er der jo mindre modstand og mere fart, for mindre benzin, men der ser da ikke ud til det er noget de har gjort noget ud af! det er da samme størrelse som på alphaen?
Citér:
Originally Posted by Strøyer
Det er nemmere med impelleren oppe, den kan hurtigt skiftes.
og der er en aksel mindre der rotere i frigear.
ellers kan jeg ikke komme på noget.
Måske at gearhuset ved propellen kan laves mindre ?
|
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle |
|