Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 398
0 medlemmer og 398 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-08-2014, 15:51
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Gearingen på 4.3 V6 MPI skal iflg. journalerne være 1.81:1 ( hvorfor THG har en anden gearing monteret, er jeg svar skyldig, men det passer ikke til den resterende del af samme både i samme set-up )

Min båd er med OMC 4.3 V6 ( gearing 1.81:1 ), bådvægt 1600 kg incl. 200 liter benzin. Rammer klokkerent 4600 omdr.min, og 36 knob.

Brormand har en GREW 188 m/ Mercruiser 4.3 V6 karbuartor, 190 HK, og sejler med 21" 4-bladet alu sportspropel. Rammer 4800 omdr.min ved sejlklar vægt. Topfart kan jeg ikke huske, men han trækker uden problemer forbi min båd både i acceleration og på toppen.

Gearingen til Mercruiser 5.0 V8 MPI er 1.62:1

Som ofte bliver mange overrasket over bådens vægt sejlklar !

Og i THG´s tilfælde, ville jeg ændre gearingen til 1.81:1, og montere en 21" 4-bladet alu sportspropel alternativ 22" stålpropel afhængig af bladdesign, ønsker mv.
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 23-08-2014 kl. 16:17.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-08-2014, 19:41
Propshop.dk Propshop.dk er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 15
Hvor i landet er du?

Jeg har muligvis noget liggende du kan teste med
__________________
Hilsen

Propshop.dk

Vi har Danmarks bedste priser - MED GARANTI !!
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-08-2014, 13:23
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Citér:
Originally Posted by Propshop.dk Se indlæg
Hvor i landet er du?

Jeg har muligvis noget liggende du kan teste med
Hej, det lyder da som et godt tilbud ;-)
Jeg bor i København, men er forholdsvis mobil. Har en kollega i Odense, der kører til København dagligt - måske kan jeg aftale transport med ham?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 19-10-2014, 23:24
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Lige en update på ovenstående: jeg endte med at prøve tre forskellige propeller før jeg fandt en der passede til mine behov. Der var himmelråbende forskel på at sejle med Enertia'en og min gamle propel - båden hoppede nærmest ud af vandet, og er blevet sindssyg aggressiv at sejle, og meget nemmere at styre - desuden er jeg ikke i tvivl om, efter at have fået de sidste 1100 rpm, at det er en V8'er jeg sejler med...den lyder rigtig godt nu:-)
Fik en god deal på en 15" Enertia, hvilket betyder, at min båd i de sidste 9 år har sejlet rundt med en temmelig forkert dimensioneret propel (Vengeance 21") :-)

Jeg havde håbet, at Rev4 ville være god til min båd, men den virkede meget tung at sejle med ift. Enertia'en, dog kunne den holde en lavere planingshastighed, specielt i bølger.

Mine data under test blev som følger:

Mercruiser 5.0 MPI 1:1,62
Range 4600-5000 rpm
Idle 600 rpm

Vengeance 21"
WOT 3900 rpm / 64 km.t med 2 pers

Enertia 16"
WOT 4800 rpm / 68 km.t med 2 pers
WOT 4600 rpm / 64 kmt med 3 pers

Enertia 15"
WOT 5000 rpm / 67 km.t med 2 pers

Rev4 15"
WOT 5000 rpm 64 km.t med 1 pers
WOT 5000 rpm 64 km.t med 2 pers

Tak for jeres hjælp med at snævre feltet ind.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-08-2014, 10:55
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Gearingen på 4.3 V6 MPI skal iflg. journalerne være 1.81:1 ( hvorfor THG har en anden gearing monteret, er jeg svar skyldig, men det passer ikke til den resterende del af samme både i samme set-up )

Og i THG´s tilfælde, ville jeg ændre gearingen til 1.81:1, og montere en 21" 4-bladet alu sportspropel alternativ 22" stålpropel afhængig af bladdesign, ønsker mv.

Måske MerCruiser har ændret gearingen i nyere tid? Min motor/drev er montereret i båden fra fabrik og er årgang 2011.

Hvad skulle formålet være ved at ændre gearingen til 1.81:1 og hvordan gør man det og hvad er prislejet for dette?
Reply With Quote
Svar

Tags
pitch, propel, stigning, wake

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 130,424
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Claytonantek
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden