Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 403
1 medlemmer og 402 gæster
semmt
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-05-2014, 18:58
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det vigtigste er, at kompressionstesteren slutter tæt mod sit sæde. Hvordan du gør det, er underordnet.

Slutter kompressionstesteren ikke tæt, er målingen misvisende !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-05-2014, 20:58
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Endnu engang mange tak for alle inputs.

Jeg har idag været ved båden. Og idag brugte jeg mere min lugtesans end forrige gang. Og jeg kan ikke (umiddelbart) lugte at den skulle brænde olie, men det lugter istedet meget af "dieselrøg". Altså den slags hvor man, hvis det var fra bilen foran, ville slå over på recirkulering. Så nu tror jeg at jeg får de dyser afmonteret, og for dem trykprøvet. Samtidig vil jeg lave en kompressionstest.

En anden ting jeg noterede mig da jeg skulle checke oliestanden, var hvor forholdsvis klar den stadig er. Motoren har godt nok kun gået ca. 3 timer med olien, men jeg syntes at når man skifter olie på en diesel bil, så skal den ikke have gået mange km før den nye olie er ret sort igen. Fortæller det noget som helst??
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-06-2014, 22:13
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hejsa,

Jeg har været ved båden her til aften, så der er lidt opdateringer i sagen.

Jeg har pt. haft ca. 20 drifttimer på motoren. Olien har nu rykket sig ca. 1/5 ml. min/max. - Hvilken mængde det svarer til ved jeg ikke helt. Men mon ikke der er ca. 0.5l fra min til max. Olien er stadig ganske klar.

Og så har jeg været lidt mere grundig mht. undersøgelse af turboen. Første gang jeg kiggede til turboen var motoren kold. Og der syntes jeg ikke jeg kunne mærke der var slør i akslen. Men nu her til aften der mærkede jeg for slør med driftvarm motor. Og så kunne jeg både mærke og høre slør fra side til side - Ganske tydeligt faktisk. Selve møllen rotere ganske fint og uden nogen mærkbar modstand.

Så det kunne tyde på at turboen trænger til en overhaling. Syntes at kunne huske at jeg har læst en anden tråd hvor der stod at det koster ca. 3500 kr for sådan en omgang. Er der nogle der kan af-/bekræfte det beløb.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-06-2014, 04:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, beløbet for en renovering af turboen f.eks. hos H.Daubjerg, er som ofte i omegnen af 3500,- kr.

Hvis du har tyrenummeret og fabrikat på turboen, kan ovenstående firma nok give dig en konkret pris inden renovering.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-06-2014, 16:08
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Der er mig bekendt altid lidt slør i en turbo. Den har jo ikke noget leje, men kører på en tynd oliefilm. Så er der ikke en smule slør er der heller ikke smørring. Det er der dog sikkert andre, som kan fortælle mere om.
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-06-2014, 18:14
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Har du også intercooler ??

Hvis du har, så er der en pæn sandsynlighed for at røgen kommer derfra...

Der kan ligge olie i sådan en, som enten er kommet igennem årene, eller alternativt er det kommet fra turboen, som ikke lukker helt tæt...

Jeg ville starte med at kigge intercooleren efter, rense den hvis den er beskidt, også holde øje med om røgen tiltager over tid, inden en renovering af en turbo....

Hvis du har intercooler altså....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-06-2014, 18:36
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Har du også intercooler ??

Hvis du har, så er der en pæn sandsynlighed for at røgen kommer derfra...

Der kan ligge olie i sådan en, som enten er kommet igennem årene, eller alternativt er det kommet fra turboen, som ikke lukker helt tæt...

Jeg ville starte med at kigge intercooleren efter, rense den hvis den er beskidt, også holde øje med om røgen tiltager over tid, inden en renovering af en turbo....

Hvis du har intercooler altså....
Der er intercooler på min motor. Så det kan naturligvis også være en mulighed. Der er ved at være mange bud/forslag til hvad der bør testes. Og frygter lidt at det bliver timers check inden årsagen er fundet. Og med højsæsonen for døren så bliver det ihvertfald ikke nu der skal adskilles en masse så båden ikke er sejlbar..
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #8  
Gammel 18-06-2014, 18:30
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Holten Se indlæg
Der er mig bekendt altid lidt slør i en turbo. Den har jo ikke noget leje, men kører på en tynd oliefilm. Så er der ikke en smule slør er der heller ikke smørring. Det er der dog sikkert andre, som kan fortælle mere om.
Jeg snakkede idag men en kollega som havde sammen holdning. Nemlig at der skal være slør. Jeg havde bare fået den opfattelse at der IKKE måtte være slør. Om der så er for meget slør er jo svært at vide uden at sende den til kontrol ved en fagmand.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #9  
Gammel 18-06-2014, 18:36
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Nu kendes "sløret" ikke, så det er svært at definere.

En specialist med det rigtige måleudstyr, må være at foretrække.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,626
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, CafiolazUsemi
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:52.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden