|
 |

11-05-2014, 18:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Det vigtigste er, at kompressionstesteren slutter tæt mod sit sæde. Hvordan du gør det, er underordnet.
Slutter kompressionstesteren ikke tæt, er målingen misvisende !
__________________
Chi non risica, non rosica
|

11-05-2014, 20:58
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Endnu engang mange tak for alle inputs.
Jeg har idag været ved båden. Og idag brugte jeg mere min lugtesans end forrige gang. Og jeg kan ikke (umiddelbart) lugte at den skulle brænde olie, men det lugter istedet meget af "dieselrøg". Altså den slags hvor man, hvis det var fra bilen foran, ville slå over på recirkulering. Så nu tror jeg at jeg får de dyser afmonteret, og for dem trykprøvet. Samtidig vil jeg lave en kompressionstest.
En anden ting jeg noterede mig da jeg skulle checke oliestanden, var hvor forholdsvis klar den stadig er. Motoren har godt nok kun gået ca. 3 timer med olien, men jeg syntes at når man skifter olie på en diesel bil, så skal den ikke have gået mange km før den nye olie er ret sort igen. Fortæller det noget som helst??
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|

17-06-2014, 22:13
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Hejsa,
Jeg har været ved båden her til aften, så der er lidt opdateringer i sagen.
Jeg har pt. haft ca. 20 drifttimer på motoren. Olien har nu rykket sig ca. 1/5 ml. min/max. - Hvilken mængde det svarer til ved jeg ikke helt. Men mon ikke der er ca. 0.5l fra min til max. Olien er stadig ganske klar.
Og så har jeg været lidt mere grundig mht. undersøgelse af turboen. Første gang jeg kiggede til turboen var motoren kold. Og der syntes jeg ikke jeg kunne mærke der var slør i akslen. Men nu her til aften der mærkede jeg for slør med driftvarm motor. Og så kunne jeg både mærke og høre slør fra side til side - Ganske tydeligt faktisk. Selve møllen rotere ganske fint og uden nogen mærkbar modstand.
Så det kunne tyde på at turboen trænger til en overhaling. Syntes at kunne huske at jeg har læst en anden tråd hvor der stod at det koster ca. 3500 kr for sådan en omgang. Er der nogle der kan af-/bekræfte det beløb.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|

18-06-2014, 04:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, beløbet for en renovering af turboen f.eks. hos H.Daubjerg, er som ofte i omegnen af 3500,- kr.
Hvis du har tyrenummeret og fabrikat på turboen, kan ovenstående firma nok give dig en konkret pris inden renovering.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-06-2014, 16:08
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
|
|
Der er mig bekendt altid lidt slør i en turbo. Den har jo ikke noget leje, men kører på en tynd oliefilm. Så er der ikke en smule slør er der heller ikke smørring. Det er der dog sikkert andre, som kan fortælle mere om.
__________________
____________________
Holten
TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
|

18-06-2014, 18:14
|
|
Har du også intercooler ??
Hvis du har, så er der en pæn sandsynlighed for at røgen kommer derfra...
Der kan ligge olie i sådan en, som enten er kommet igennem årene, eller alternativt er det kommet fra turboen, som ikke lukker helt tæt...
Jeg ville starte med at kigge intercooleren efter, rense den hvis den er beskidt, også holde øje med om røgen tiltager over tid, inden en renovering af en turbo....
Hvis du har intercooler altså....
|

18-06-2014, 18:36
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Har du også intercooler ??
Hvis du har, så er der en pæn sandsynlighed for at røgen kommer derfra...
Der kan ligge olie i sådan en, som enten er kommet igennem årene, eller alternativt er det kommet fra turboen, som ikke lukker helt tæt...
Jeg ville starte med at kigge intercooleren efter, rense den hvis den er beskidt, også holde øje med om røgen tiltager over tid, inden en renovering af en turbo....
Hvis du har intercooler altså....
|
Der er intercooler på min motor. Så det kan naturligvis også være en mulighed. Der er ved at være mange bud/forslag til hvad der bør testes. Og frygter lidt at det bliver timers check inden årsagen er fundet. Og med højsæsonen for døren så bliver det ihvertfald ikke nu der skal adskilles en masse så båden ikke er sejlbar..
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|

18-06-2014, 18:30
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Citér:
Originally Posted by Holten
Der er mig bekendt altid lidt slør i en turbo. Den har jo ikke noget leje, men kører på en tynd oliefilm. Så er der ikke en smule slør er der heller ikke smørring. Det er der dog sikkert andre, som kan fortælle mere om.
|
Jeg snakkede idag men en kollega som havde sammen holdning. Nemlig at der skal være slør. Jeg havde bare fået den opfattelse at der IKKE måtte være slør. Om der så er for meget slør er jo svært at vide uden at sende den til kontrol ved en fagmand.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|

18-06-2014, 18:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Nu kendes "sløret" ikke, så det er svært at definere.
En specialist med det rigtige måleudstyr, må være at foretrække.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,626
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, CafiolazUsemi |
|