|
 |

09-04-2013, 06:42
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
Jeg mener, at BILTEMA stadig har en landstrømscentral i deres varesortiment, til rimelige penge.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
|

09-04-2013, 08:16
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2012
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 106
|
|
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren.
Jeg mener, at BILTEMA stadig har en landstrømscentral i deres varesortiment, til rimelige penge.
|
Har haft kigget lidt på dem de har i biltema. Der er en på 10A til 499 og en på 16A til 999, mener jeg. Hvad for en skal man vælge 10A eller 16A?? Der er ikke meget der kører 230v på båden. Der er vist bare køleskabet der kan køres på 230v foruden 12v og gas. Så er der selvfølgelig en lader, men den ved jeg ikke lige så meget om, da jeg ikke har fået købt en endnu. Der sad 2 harald nyborg ladere på 10A i båden da jeg købte den, helt nye, men de er bestemt ikke egnet til marine brug, så de er kommet hjem på hylden til alle de andre ladere jeg efterhånden har fået skrabet sammen;-)
Skal ha købt en lader der egner sig til marine brug og der lader i flere "steps".
__________________
Albatross 26 årg 1976
Perkins 4/108
Fast aksel
Waveline gummiræser
4 hk mariner
|

09-04-2013, 10:01
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
BILTEMA har også fået "pulsladere" på hylderne i 10A og 20A versioner til henholdsvis 429,- og 669,-
Husk at din lader skal lade med minimum 10% af dine amperetimer!
Med hensyn til landstrøm, kan det lyde til, at 10A er nok... Men, har du kaffemaskine, el-kedel varmeblæser osv. ombord, så skal du nok vælge 13A ellers skal du være obs på hvor mange watt du trækker ud af stikket.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
|

09-04-2013, 14:44
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2012
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 106
|
|
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren.
BILTEMA har også fået "pulsladere" på hylderne i 10A og 20A versioner til henholdsvis 429,- og 669,-
Husk at din lader skal lade med minimum 10% af dine amperetimer!
Med hensyn til landstrøm, kan det lyde til, at 10A er nok... Men, har du kaffemaskine, el-kedel varmeblæser osv. ombord, så skal du nok vælge 13A ellers skal du være obs på hvor mange watt du trækker ud af stikket.
|
Tror det bliver den central på 16A, så er jeg da sikker på at det er stort nok. Den 20A lader ser fin ud, og kan nok det samme som langt dyrere mærker på markedet.
Du skal ha tak for hjælpen
Mvh Kim
__________________
Albatross 26 årg 1976
Perkins 4/108
Fast aksel
Waveline gummiræser
4 hk mariner
|

10-04-2013, 16:55
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Mand1979
Tror det bliver den central på 16A, så er jeg da sikker på at det er stort nok. Den 20A lader ser fin ud, og kan nok det samme som langt dyrere mærker på markedet.
Du skal ha tak for hjælpen
Mvh Kim
|
Tror du lige skal tjekke stærkstrøms reglementet. 10 amp er beregnet til 220v og 16 amp til 380v.
Husk at jord skal med rundt i hele båden.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

11-04-2013, 02:24
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2012
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 106
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Tror du lige skal tjekke stærkstrøms reglementet. 10 amp er beregnet til 220v og 16 amp til 380v.
Husk at jord skal med rundt i hele båden.
|
Der er ikke meget elektriker i mig, men selvfølgelig skal der ikke 380v i båden. Det bliver 10A central så.
Hvad er ideen med at trække jord med rundt i hele båden? Er der nogen speciel grund til det, de fleste 230v forbrugere (kaffemaskine, elkedel, varmeblæser etc etc) har jo ikke jord i stikket.
__________________
Albatross 26 årg 1976
Perkins 4/108
Fast aksel
Waveline gummiræser
4 hk mariner
|

11-04-2013, 05:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Mand1979
Der er ikke meget elektriker i mig, men selvfølgelig skal der ikke 380v i båden. Det bliver 10A central så.
Hvad er ideen med at trække jord med rundt i hele båden? Er der nogen speciel grund til det, de fleste 230v forbrugere (kaffemaskine, elkedel, varmeblæser etc etc) har jo ikke jord i stikket.
|
Dette er sakset fra palby:
Jord & Galvanisk isolator
Jord i båden, hvad vil det sige og hvad gør man
Nå du tager landstrøm om bord tager du også jord om bord. Er båden blot udstyret med en lader eller en el central med et par stikdåser er der
intet problem. Har du monteret en varmtvands beholder er det en anden sag, da den skal tilsluttes jord, her bør du montere en galvanisk isolator
da du ellers risikerer at være jord for hele broen. Jord vil altid finde den bedste forbindelse til jord, den strøm der i jordkablet kryber rundt i din
båd og kan forårsage galvanisk tæring på vitale dele.
Du kan også lave din egen jord, det gøres med et jordplan (se side 252), den forbindes til landstrøm indtaget, det er vigtig ikke at tage jord med
om bord via dit landstrøms kabel, så er du helt uafhænig af kvaliteten af jord fra land. I stål både bruges dette system.
Vigtigt, når du tager båden på land og vil tilslutte strøm skal det være med jord.
Prøv at søg på fenderen der er flere indlæg ang 230v i båden:
http://fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3351
Under alle omstændigheder vil jeg rådføre mig med en aut. elektriker så er du sikker på det bliver udført rigtig.
Mvh Jan
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Sidst redigeret af Softice; 11-04-2013 kl. 09:37.
|
 |
Emne værktøjer |
|
Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,139
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Anya128Ma |
|