Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 198
0 medlemmer og 198 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-11-2010, 21:56
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stark har vi også her i byen, super.

En bådbygger...hmmm aner jeg ikke, hvor der er sådan en henne...

Jeg hælder selv mest til mahogni, men tænkte også på ceder træ, men det er måske ikke godt nok ??
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-11-2010, 00:46
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Cedertræ er IKKE egnet, det er en meget blød og let træsort som ikke tåler mekanisk slid.

Den billigste måde vil være at finde terrassebrædder på tilbud. Der er et fornuftigt udvalg i ædle træsorter som er væsentlig billigere end teak og mahogni.

På denne årstid plejer man at kunne lave en god handel med de brædder der er tilbage i trælasten. Med terrassebrædderne får du også riller i træet som skridsikring.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-11-2010, 16:34
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Den nye bådbro i min hjemhavn er lavet i lærketræ.
Lærketræ skulle også fungere godt, og er prismæssigt i den overskuelige ende.

Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #4  
Gammel 22-12-2010, 18:43
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...

Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.

Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
Reply With Quote
  #5  
Gammel 22-12-2010, 19:28
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...

Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.

Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
Jeg har prøvet noget nyt i år på min badebro og trappetrin. Jeg har fjernet lakken med en
varmepistol og skraber, meget nemt.Derefter er det slebet ned. Jeg startede med 50/50 terpentin og binar olie. Lod det sidde i 20 min og tørrede det overskydende af. Ventede til det var godt tør. Tog noget korn meget fint sleb det lidt. Jeg tog så 75/25 binarolie og terpentin. Samme procedure tørre, slibe lidt og til sidst ren binar olie. Nu er det fint blank.
Attached Images
File Type: jpg DSC00579.jpg (72.5 KB, 6 views)
File Type: jpg DSC00580.jpg (69.0 KB, 6 views)
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 22-12-2010, 19:48
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...

Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.

Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
Der er virkelig mange metoder. Den med varmepistolen ville jeg vælge, hvis du kan få den til at fungere. Men pas på.
Jeg har prøvet ret mange metoder og haft bedst resultat med kemiske opløsningsmidler. F.eks. NitroMors - den kan du få i mange byggemarkeder. Det er nok ikke så politisk korrekt. Jeg ville i hvert fald holde mig fra den metode med brun sæbe. Den er for svær at styre synes jeg.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #7  
Gammel 23-12-2010, 00:48
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Det ville være bedst at ungå lakerede lister, hvor man skal gå, det bliver glat, når vådt.
Ubehandlet eller svagt olieret teak er sagen.
Der er da nok et par mahognybådsejere, som vil blive kede af, at deres både kun er til indendørs brug.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 23-12-2010, 06:46
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by lynæs Se indlæg
Det ville være bedst at ungå lakerede lister, hvor man skal gå, det bliver glat, når vådt.
Ubehandlet eller svagt olieret teak er sagen.
Der er da nok et par mahognybådsejere, som vil blive kede af, at deres både kun er til indendørs brug.
Hehe, den var go', vi har jo bl.a. en pirat der er glad for Mahognytræ.....

Men der er et par motorbådsværfter som har haft den ide, at Mahogny bruges "indendørs", mens Teak bruges udendørs. Mahogny er heller ikke dårligt træ, og skal man bygge en hel båd, er mahogny et ok valg også mht pris, kontra teak.

Teaktræ er mest vejrbestandig. Så skal man "kun" lave en badebro, er det oplagt at bruge det ypperste der findes. Skal man derimod bygge en hel båd, er man ofte nød til at tænke mere i økonomi, og så påregne at der på sigt er mere vedligehold.

Dermed ikke sagt at Teaktræ er vedligeholdelsesfrit(hvis det skal se flot ud).

Man har jo engang lavet både af krydsfiner, så i sidste ende er materialevalg til dels et spørgsmål om behandling/vedligehold.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-12-2010, 19:30
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Stark har vi også her i byen, super.

En bådbygger...hmmm aner jeg ikke, hvor der er sådan en henne...

Jeg hælder selv mest til mahogni, men tænkte også på ceder træ, men det er måske ikke godt nok ??
Kender en som satte terassebrædder på sin badebro, det så egentlig fint ud, det har formentlig været mahogny.

Men det er mest teaktræ (helst fra Burma.....) som man skal bruge udendørs, mens mahognytræ er til indendørs, i båden.

Horsens Yachtværft lægger teakdæk på diverse både, så der kan formentlig købes nogle planker.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #10  
Gammel 22-12-2010, 19:39
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Kender en som satte terassebrædder på sin badebro, det så egentlig fint ud, det har formentlig været mahogny.

Men det er mest teaktræ (helst fra Burma.....) som man skal bruge udendørs, mens mahognytræ er til indendørs, i båden.

Horsens Yachtværft lægger teakdæk på diverse både, så der kan formentlig købes nogle planker.
Man kan også bruge et alternativ der har næsten samme egenskaber som teak. Det hedder Frejo-træ.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,218
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Olivergal
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:36.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden