|
» Online brugere: 380 |
| 0 medlemmer og 380 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

04-11-2010, 19:41
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
TeakTræ!
Hos en bådbygger 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

04-11-2010, 20:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Teak eller mahogni. Den lokale Stark kan skaffe det, den vi har her i byen har et par gange skaffet lidt til mig, men prisen er ikke i den billige ende.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

04-11-2010, 22:56
|
|
|
Stark har vi også her i byen, super.
En bådbygger...hmmm aner jeg ikke, hvor der er sådan en henne...
Jeg hælder selv mest til mahogni, men tænkte også på ceder træ, men det er måske ikke godt nok ??
|

05-11-2010, 01:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Cedertræ er IKKE egnet, det er en meget blød og let træsort som ikke tåler mekanisk slid.
Den billigste måde vil være at finde terrassebrædder på tilbud. Der er et fornuftigt udvalg i ædle træsorter som er væsentlig billigere end teak og mahogni.
På denne årstid plejer man at kunne lave en god handel med de brædder der er tilbage i trælasten. Med terrassebrædderne får du også riller i træet som skridsikring.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

05-11-2010, 17:34
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Den nye bådbro i min hjemhavn er lavet i lærketræ.
Lærketræ skulle også fungere godt, og er prismæssigt i den overskuelige ende.
Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|

22-12-2010, 19:43
|
|
|
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...
Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.
Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
|

22-12-2010, 20:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...
Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.
Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
|
Jeg har prøvet noget nyt i år på min badebro og trappetrin. Jeg har fjernet lakken med en
varmepistol og skraber, meget nemt.Derefter er det slebet ned. Jeg startede med 50/50 terpentin og binar olie. Lod det sidde i 20 min og tørrede det overskydende af. Ventede til det var godt tør. Tog noget korn meget fint sleb det lidt. Jeg tog så 75/25 binarolie og terpentin. Samme procedure tørre, slibe lidt og til sidst ren binar olie. Nu er det fint blank.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

22-12-2010, 20:48
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...
Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.
Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
|
Der er virkelig mange metoder. Den med varmepistolen ville jeg vælge, hvis du kan få den til at fungere. Men pas på.
Jeg har prøvet ret mange metoder og haft bedst resultat med kemiske opløsningsmidler. F.eks. NitroMors - den kan du få i mange byggemarkeder. Det er nok ikke så politisk korrekt. Jeg ville i hvert fald holde mig fra den metode med brun sæbe. Den er for svær at styre synes jeg.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

22-12-2010, 20:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Stark har vi også her i byen, super.
En bådbygger...hmmm aner jeg ikke, hvor der er sådan en henne...
Jeg hælder selv mest til mahogni, men tænkte også på ceder træ, men det er måske ikke godt nok ??
|
Kender en som satte terassebrædder på sin badebro, det så egentlig fint ud, det har formentlig været mahogny.
Men det er mest teaktræ (helst fra Burma.....) som man skal bruge udendørs, mens mahognytræ er til indendørs, i båden.
Horsens Yachtværft lægger teakdæk på diverse både, så der kan formentlig købes nogle planker.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

22-12-2010, 20:39
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Kender en som satte terassebrædder på sin badebro, det så egentlig fint ud, det har formentlig været mahogny.
Men det er mest teaktræ (helst fra Burma.....) som man skal bruge udendørs, mens mahognytræ er til indendørs, i båden.
Horsens Yachtværft lægger teakdæk på diverse både, så der kan formentlig købes nogle planker.
|
Man kan også bruge et alternativ der har næsten samme egenskaber som teak. Det hedder Frejo-træ.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,247
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Root_APK_SlitleGreraceve |
|