| 
	
		
			
				| » Online brugere: 379 |  
| 0 medlemmer og 379 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 07:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
				 Renovering af Rocca Pac 
 Så er jeg gået i gang med med at give båden den helt store tur   jeg vedhæfter billeder løbende i projektet.  
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			
				 Sidst redigeret af mjp; 23-03-2010 kl. 09:07.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 09:10
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		pas på...den slags projekter har det med at gribe mere om sig end planlagt    
hvor meget skal du have lavet ?
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 12:30
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg bemærker den store hammer nederst i højre hjørne. Er det den der skal på arbejde :-) |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 17:11
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  pas på...den slags projekter har det med at gribe mere om sig end planlagt    
hvor meget skal du have lavet ? |  Puha den skal ha den helt store tur, motoren ender jeg nok med at hoved renovere så jeg er sikker på det er i orden ydermere vil jeg bygge Bosch K indsprøjtning på den også det eneste problem er bare motoren er aldrig blevet produceret med et rent K indsprøjtning så jeg har ombygget en indsugnings manifold fra en nyere Volvo B30 motor og fundet en mængde fordeler og dyser fra en Bmw 530 som kan bruges. 
bagenden skal bygges om til et soldæk så jeg kan nyde fruen der soler sig   kabinen skal også laves da den tidligere ejer havde påbegyndt en renovering dvs at havde flået det hele fra hinanden.
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 17:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Jeg bemærker den store hammer nederst i højre hjørne. Er det den der skal på arbejde :-) |  ja den har været på arbejde da jeg savede bagenden i stykker 
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 17:28
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
				
				Lige et par billeder inden renovering.
			 
 
                  
		et par billeder mere 
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 17:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		skal du sejle i år så skal du da vist til at have fingeren ud    
B30 fra volvo er nem at arbejde med men lidt dyr i stumper. Mange dele er de samme som B20.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 17:35
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  skal du sejle i år så skal du da vist til at have fingeren ud    
B30 fra volvo er nem at arbejde med men lidt dyr i stumper. Mange dele er de samme som B20. |  jeg er i den heldige situation at jeg arbejder på 12 timers skift så jeg har fri hveranden uge så mon ikke jeg når det   motoren er allerede ude skilt ad og klar til sandblæser (det skal den på torsdag) så der sker da lidt  
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 17:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  skal du sejle i år så skal du da vist til at have fingeren ud    
B30 fra volvo er nem at arbejde med men lidt dyr i stumper. Mange dele er de samme som B20. |  jeg glemte forresten at skrive den skal laves om til ferskvands køling jeg har fået fat i en varmeveksler fra en vindmaskine (jeg arbejder ved Vestas) så jeg regner med at motoren skal laves tilbage til en auto version istedet for en marine version for som du skriver er det ikke billigt med stumper til en marine version. 
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 17:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by mjp  jeg glemte forresten at skrive den skal laves om til ferskvands køling jeg har fået fat i en varmeveksler fra en vindmaskine (jeg arbejder ved Vestas) så jeg regner med at motoren skal laves tilbage til en auto version istedet for en marine version for som du skriver er det ikke billigt med stumper til en marine version.  |  volvo har ikke ry for at være billig.  B30 motoren er en B20 der bare er hægtet et par cylindere mere på. samme boring / slaglængde/ ventiler. det er måske nemmere at finde dele til B20.
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				23-03-2010, 21:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Aalborg 
						Indlæg: 399
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Ulman  Jeg bemærker den store hammer nederst i højre hjørne. Er det den der skal på arbejde :-) |  Jeg har en gammel kammerat, der hylder princippet: "Brug ikker vold, tag hellere en større hammer!"
				__________________"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
 
 Skibsbyggeren.
 
 Albin 25
 Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
 
 Powles 36 Fly
 2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
 Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
 
 XPE 4950
 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 07:58
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvis du mangler, har jeg et topstykke og en toppakning liggende som jeg ikke får brug for. Topstykket er pænt, men ikke renoveret. 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 08:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Albjerg  Hvis du mangler, har jeg et topstykke og en toppakning liggende som jeg ikke får brug for. Topstykket er pænt, men ikke renoveret. |  Hej Dan.
 
ellers tak jeg tror ikke det bliver nødvendigt topstykket ser ikke ud til at fejle noget, jeg skal ha den sandblæst denne uge så må vi se om det afslører noget. jeg har købt et slibesæt så pakninger mangler jeg desværre heller ikke 
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 08:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		nytdrev.dk har et meget bredt sortiment i reservedele til Volvo Penta B30 motoren og til gunstige priser.
 Af reservedele der kan skaffes kan nævnes:
 
 - Stempler ( std. og 0.30 overstørrelse )
 - Stempelringe ( std. og overstørrelse )
 - Hovedlejer ( std. og 0.10 overstørrelse )
 - Plejlstangslejer ( std. og 0.10 overstørrelse )
 - Ind- og udstødningsventiler
 - Udstødningsmanifold
 - Pakningssæt til hele motoren ( ventilslibesæt )
 - Søvandspumpe
 - Impeller til søvandspumpe
 - Termostat
 - Filtre og olieprodukter til motor og drev
 - Pakningssæt til karburatoren
 - Tændingsdele
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 08:42
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  nytdrev.dk har et meget bredt sortiment i reservedele til Volvo Penta B30 motoren og til gunstige priser.
 Af reservedele der kan skaffes kan nævnes:
 
 - Stempler ( std. og 0.30 overstørrelse )
 - Stempelringe ( std. og overstørrelse )
 - Hovedlejer ( std. og 0.10 overstørrelse )
 - Plejlstangslejer ( std. og 0.10 overstørrelse )
 - Ind- og udstødningsventiler
 - Udstødningsmanifold
 - Pakningssæt til hele motoren ( ventilslibesæt )
 - Søvandspumpe
 - Impeller til søvandspumpe
 - Termostat
 - Filtre og olieprodukter til motor og drev
 - Pakningssæt til karburatoren
 - Tændingsdele
 |  Hej Rolf.
 
tak for tilbuddet men jeg tror ikke det bliver nødvendigt med de standard auto stumper jeg driver et auto værksted i min fritid så jeg har nogle fordelagtige aftaler der igennem    men jeg skal have dig i tankerne hvis jeg får brug for marine stumper.
 
\Michael
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 08:42
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er et fint projekt at gå i gang med. Eftermontering af ferskvandskøling lyder som en god ide.
 Vær særlig opmærksom på søvandspumpen - på flere modeller kan pakdåsen bag impelleren svigte med vand i motorolien som resultat. Flere bådejere med Volvo Penta B30 motoren har skiftet alt fra topstykke til toppakning, da de opdagede, at der var vand i motorolie. Fejlen var i langt de fleste tilfælde, at ovenstående pakdåse var utæt - som på OMC Cobra drevene, hvor det som ofte også er pakdåsen bag impelleren der er årsag til vand i drevolie.
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 08:46
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by mjp  Hej Rolf. 
tak for tilbuddet men jeg tror ikke det bliver nødvendigt med de standard auto stumper jeg driver et auto værksted i min fritid så jeg har nogle fordelagtige aftaler der igennem    men jeg skal have dig i tankerne hvis jeg får brug for marine stumper.
 
\Michael |  Det er glimrende. De almindelige reservedele til motoren ( pakningssæt, lejer olier mv. ) kan sagtens være fra autobranchen. Vær opmærksom på starter og generator, hvis de skal skiftes. Disse komponenter skal være gnistfri ellers kan det ende galt.
 
Udstødningsmanifoldet kan efter mange års virke briste - jeg ville undersøge det nærmere inden motoren samles. Alternativt kunne en sandblæsning og pulverlakering af manifoldet - hvis det er i god brugbar stand - være en oplagt mulighed. Har du mulighed for at trykprøve det, ville jeg gøre det.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 08:54
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  Det er et fint projekt at gå i gang med. Eftermontering af ferskvandskøling lyder som en god ide.
 Vær særlig opmærksom på søvandspumpen - på flere modeller kan pakdåsen bag impelleren svigte med vand i motorolien som resultat. Flere bådejere med Volvo Penta B30 motoren har skiftet alt fra topstykke til toppakning, da de opdagede, at der var vand i motorolie. Fejlen var i langt de fleste tilfælde, at ovenstående pakdåse var utæt - som på OMC Cobra drevene, hvor det som ofte også er pakdåsen bag impelleren der er årsag til vand i drevolie.
 |  Okay Tak for info, har du den pakdåse og evt. også den plastik kobling der sidder mellem pumpen og knastakslen. 
\Michael
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 08:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amøbe - tæt på vandet |  | 
					Tilmeldelsesdato: Mar 2010 Bopæl: Ølstrup 
						Indlæg: 26
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  Det er glimrende. De almindelige reservedele til motoren ( pakningssæt, lejer olier mv. ) kan sagtens være fra autobranchen. Vær opmærksom på starter og generator, hvis de skal skiftes. Disse komponenter skal være gnistfri ellers kan det ende galt.
 Udstødningsmanifoldet kan efter mange års virke briste - jeg ville undersøge det nærmere inden motoren samles. Alternativt kunne en sandblæsning og pulverlakering af manifoldet - hvis det er i god brugbar stand - være en oplagt mulighed. Har du mulighed for at trykprøve det, ville jeg gøre det.
 |  Hej Igen.
 
Hele motoren incl løs dele ryger til sandblæsning i denne uge, det ser ikke umiddelbart ud til at manifolden fejler noget det eneste der er med den er den væg inde i knæet hvor kølevandet løber ud i udstødningsgassen ser lidt brugt og rusten ud  .
 
\ Michael
				__________________ 
				Så længe det knager holder det   
20 fods Rocca Pac årg 80 
Volvo Penta B30 med 270 drev.
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				24-03-2010, 09:03
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		der plejer at sidde 2 pakdåser i vandpumpen. den ene vender mod pumpen og holder vandet på plads og den anden vender mod motoren og holder olien der. der er ca 1 cm imellem pakdåserne og der er boret et lille hul i bunden så man kan se om der er gået en pakdåse og hvilken der er gået. Købes de alm billige pakdåser er fjederen ikke rustfri men købes marine er den rustfri  
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
		|  |  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,173 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Camillecok |  |