|
» Online brugere: 533 |
| 0 medlemmer og 533 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

23-08-2009, 18:37
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
J
Årsagen til den store slitage på min Hyundai, skal uden tvivl findes i kørsel med stor cargotrailer eller bådtrailer ( 2500 kg ). Det slider på drivlinien mere end noget andet.
|
Jeg ville ikke forvente at det er det store problem for motoren. Automatgearkassen derimod er det hårdt for, hvis den ikke er dimensioneret til det.
Jeg spurgte en synsmand hos Applus hvad man kan forvente af holdbarhed på en moderne turbo diesel motor, og han sagde mellem 600000-800000 km. Men hvor det typisk det er hvad jeg ikke.
Hvis du trækker en tung trailer med din Hyundai så ville jeg helt sikkert bruge en fuldsyntetisk olie hvis jeg var dig, også selvom det ikke er krævet af Hyundai. Det ville jeg nu også selvom du ikke bruger den til at trække trailer.
|

23-08-2009, 18:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Jeg spurgte en synsmand hos Applus hvad man kan forvente af holdbarhed på en moderne turbo diesel motor, og han sagde mellem 600000-800000 km. Men hvor det typisk det er hvad jeg ikke.
|
Bilens levetid er helt afgjort et spøgrsmål om kørselsmønster og evnen til at vedligeholde drivlinien. Jeg har set københavner-taxaer, der var slidt op inden de var frikørt - det er hårdt for en bil med "Væddeløb" imellem hvert lyskryds med mange forskellige chauffører.
Min gamle Mitsubishi Pajero blev også benyttet til meget trailerkørsel - der blev udskiftet 2 topstykker på 245000 km inden bilen udbrændte pga. en eksploderet turbolader....Vi fik oplyst, at motorolien skulle skiftes for hver 7500 km, hvilket vi selvfølgelig gjorde. Det var ca. een gang om måneden.
Kørsel med cargotrailer slider meget på undervogn, bremser og som du rigtig nok skriver også på automatgearkassen. Min automatgearkasse skulle uden tvivl være udstyret med oliekøler og hyppigere olieskift end det fabrikken foreskriver. Hyundai foreskriver olieskift på automatgearkassen for hver 45000 km - 15000 km havde uden tvivl passet bedre.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

23-08-2009, 21:10
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Bilens levetid er helt afgjort et spøgrsmål om kørselsmønster og evnen til at vedligeholde drivlinien. Jeg har set københavner-taxaer, der var slidt op inden de var frikørt - det er hårdt for en bil med "Væddeløb" imellem hvert lyskryds med mange forskellige chauffører.
|
Hvis bilen bliver vedligeholdt med en ordentlig kvalitet olie og man ikke fyrer den af inden den er ordentlig varm så burde hård kørsel ikke være noget problem.
For mange år siden havde jeg en 1991 Honda Civic 1,6 VTEC med 150 HK og 8000 RPM som max omdrejninger. Hold da op hvor jeg gav den bil tæsk, det hurtigste jeg kørte i den var 239 km/t på speedometret og jeg accelerede alt hvad den kunne flere gange om dagen op til de 8000 RPM.
Da jeg solgte den havde den kørt 365000 km og da spandt motoren stadig som ny og gearkassen fungerede perfekt. Et par år efter blev jeg kontaktet af nummer 2 eller 3 ejer efter mig og jeg spurgte hvor meget den havde kørt og de sagde 200000 km. Jeg fortalte dem hvor meget den havde kørt da jeg solgte den, så mit gæt var at den mindste havde gået 400000 km men de sagde at det kunne man overhovedet ikke mærke på den. Så en efter mig havde pillet ved speedometret.
Det eneste udsædvanlige der gik i stykker på den var et drivaksel leje som røg efter jeg havde acceleret maksimalt fra stilstand for a holde nogle motorcykler bag mig. Det lykkedes men det kostede et leje, men da havde den kørt over 200000km.
Jeg mener at biler godt kan holde til at blive presset bare man gør det med fornuft.
Jeg skiftede olie hver 10000 km og brugte naturligvis en ordentlig fuldsyntetisk olie selvom Hondas original olie bare var en mineralsk.
|

23-08-2009, 21:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Hvis bilen bliver vedligeholdt med en ordentlig kvalitet olie og man ikke fyrer den af inden den er ordentlig varm så burde hård kørsel ikke være noget problem.
|
Selv om der altid er frisk olie på drivlinien, så har alting en grænse for levetid.
Hvis ikke drivlinien er dimentioneret til opgaven, så kan nok så dyr og god olie ikke eliminere de skader, som hård kørsel gør.
Min gamle lærlingebil - Ford Sierra OHC - fik så mange prygl igennem tiden, men slå den ihjel skulle der et større færdselsuheld til....  
__________________
Chi non risica, non rosica
|

23-08-2009, 22:35
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Selv om der altid er frisk olie på drivlinien, så har alting en grænse for levetid.
Hvis ikke drivlinien er dimentioneret til opgaven, så kan nok så dyr og god olie ikke eliminere de skader, som hård kørsel gør.
Min gamle lærlingebil - Ford Sierra OHC - fik så mange prygl igennem tiden, men slå den ihjel skulle der et større færdselsuheld til....  
|
Det er rigtigt at det kræver det selve konstruktionen er god i en bil for at den skal kunne køre langt, men det vil jeg da som forbruger forvente af en moderne bil at konstruktionen er i orden. Men jeg ved godt at der svipsere i mellem selv blandt anerkendte fabrikanter.
Men hvis en bil er godkendt til at den kan trække en tung trailer så må det også forventes at drivlinien kan holde til det.
De problemer du nævnte med en Pajero er vist en kendt konstruktionsfejl.
Det er også rigtigt at selvom du skifter olie ofte så holder en motor ikke evigt, men oliens kvalitet har noget at sige for holdbarheden. Jeg ved godt at de fleste siger bare olien overholder fabrikkens specifikationer så er det godt nok, desværre stiller en nogle fabrikanter ikke så store krav til deres olie for motoren skulle jo nødigt holde for længe, så bliver der jo ikke solgt nogle reservedele og måske bliver bilen udskiftet senere.
Der er ingen tvivl om at folk som forstår at vedligeholde deres bil kører længere og med færre problemer end folk som ikke forstår at vedligeholde deres bil.
|

24-08-2009, 22:11
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
|
|
vil lige sige at de 600-800000km for en moderne diesel motor er vel et vidt begreb. og kommer helt and på vedligeholdelse. og en anden ting kan godt være selve motoren kan holde så mange km. men ting som indsprøjtnings dyser, turbo, højtryks pumpe, er ting der ikke holder så længde. og er ting som hurtigt kan ødelægge en motor ret så hurtigt.
men med den rigtig vedligeholdelse holder moderne motorere længde og det gælder både benzin og diesel.
|

25-08-2009, 09:10
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by høvding
vil lige sige at de 600-800000km for en moderne diesel motor er vel et vidt begreb. og kommer helt and på vedligeholdelse. og en anden ting kan godt være selve motoren kan holde så mange km. men ting som indsprøjtnings dyser, turbo, højtryks pumpe, er ting der ikke holder så længde. og er ting som hurtigt kan ødelægge en motor ret så hurtigt.
|
De 600-800000 km er hvad man kan køre med en motor, ikke hvad du nødvendigvis opnår. Det kræver naturligvis vedligeholdelse.
Min egen har kun kørt 477000 km og der har indtil nu kun været skiftet en toppakning, men hvis turboen går i morgen kan det smadre motoren og så er den færdig.
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,809
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Gregoryviolf |
|