| 
	
		
			
				| » Online brugere: 408 |  
| 0 medlemmer og 408 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 01:00
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Køge 
						Indlæg: 378
					      |  |  
	
	| 
				
				ny EL ombord...
			 
 er der regler for hvad man må og ikke må, når det drejer sig om EL ombord ?? altså på land med 220v er der jo en del restriktioner, men hvis nu man vil trække helt nye kabler ombord på båden, 12v, er der så nogen regler herfor?? overvejer at skifte hele ledningsnettet, så jeg kan se hvad der er til hvad da der er en del løse ender... ting der er blevet fjernet, men ledningen sidder tilbage osv...
 er der nogen der har gjort det før ?? trukket helt nyt EL, og hvad er erfaribgen, andet end en hules masse ledning og arbejde
 
				__________________Birchwood TS 37, 1988.
 1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
 1 x Mercruiser 180 Hk
 (Samme blok de er bygget over).
 
				 Sidst redigeret af Lindegaard; 01-07-2011 kl. 01:07.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 01:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg må faktisk være dig svar skyldig MEN:
 - Dit forsikringsselskab må kunne være behjælpelige om kravene til el-installationerne, såfremt forsikringen skal dække i tilfælde af brand.
 
 Jeg ville bl.a sørge for følgende ved ændring af ledningsnettet:
 - Ledninger dimensioneret til den ønskede opgave ( korrekt tykkelse )
 - Anbefalet sikringsstørrelse på el-installationer
 - Evt. relæ monteret på nødvendige el-installationer
 - Korrekt ledningsfarve
 
 Anders KR herinde fra sitet er elektrotekniker - han kan måske bidrage med supplerende oplysninger.
 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 07:27
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Køge 
						Indlæg: 378
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  Jeg må faktisk være dig svar skyldig MEN:
 - Dit forsikringsselskab må kunne være behjælpelige om kravene til el-installationerne, såfremt forsikringen skal dække i tilfælde af brand.
 
 Jeg ville bl.a sørge for følgende ved ændring af ledningsnettet:
 - Ledninger dimensioneret til den ønskede opgave ( korrekt tykkelse )
 - Anbefalet sikringsstørrelse på el-installationer
 - Evt. relæ monteret på nødvendige el-installationer
 - Korrekt ledningsfarve
 
 Anders KR herinde fra sitet er elektrotekniker - han kan måske bidrage med supplerende oplysninger.
 |  ja de ting havde jeg godt overvejet kunne være nyttigt... selvfølgelig skal dimentioner osv passe til det man skal lave,astanden til emnet taget i betragtning osv. det var mere om der er var et regulativ på området, ligesom stærkstrøms regulativet ;-)
 
man "leger" jo i bund og grund kun med 12 v, lidt som at trække strøm rundt til et mellemstort modeljernbane anlæg, selvfølelig skal dimensioner passe og relæ'er osv være dimentioneret til formålet, det var mere lovmæssigt, må man, må man ikke ??
				__________________Birchwood TS 37, 1988.
 1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
 1 x Mercruiser 180 Hk
 (Samme blok de er bygget over).
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 09:35
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		Der findes en bog der hedder El ombord den vil jeg anskaffe hvis jeg var dig. Den koster omkring 140 kr og er godt givet ud. Har selv købt den. 
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 09:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lindegaard  man "leger" jo i bund og grund kun med 12 v, lidt som at trække strøm rundt til et mellemstort modeljernbane anlæg, selvfølelig skal dimensioner passe og relæ'er osv være dimentioneret til formålet, det var mere lovmæssigt, må man, må man ikke ??
 |  Ganske rigtig er det "kun" 12v, men mange tror ikke det kan være forbundet med fare. Ulempen ved 12v er at man skal bruge forholdsvis mange amp til at drive div. ting derfor skal dimensioner være rigtig pga varme udvikling. Det er her at mange tror jeg kan bare bruge 220v ledning, er det godt nok til 220v så er det vel også godt nok til "kun " 12v, men nej.
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 10:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Køge 
						Indlæg: 378
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Softice  Ganske rigtig er det "kun" 12v, men mange tror ikke det kan være forbundet med fare. Ulempen ved 12v er at man skal bruge forholdsvis mange amp til at drive div. ting derfor skal dimensioner være rigtig pga varme udvikling. Det er her at mange tror jeg kan bare bruge 220v ledning, er det godt nok til 220v så er det vel også godt nok til "kun " 12v, men nej. |  Den er jeg helt med på, og selvfølgelig kan der opstå fare selv ved 12 v, men er der en lov der siger dét skal udføres af en autoriseret el mand eller ? Kan nemlig intet finde om dét..
				__________________Birchwood TS 37, 1988.
 1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
 1 x Mercruiser 180 Hk
 (Samme blok de er bygget over).
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 12:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: May 2009 Bopæl: Bramming 
						Indlæg: 772
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ifølge stærkstrømsreglementet der går op til 1000v så gælder det ikke for skibe, men det gælder for camper og campingvogne mærkeligt nok.11.3 Bestemmelserne gælder ikke for:
 
 Udstyr for elektriske baner o.l.
 
 Note Undtagelsen gælder kun rullende materiel, banesystemer og udstyr hertil, der er omfattet af egne standarder.
 
 Automobilers elektriske udstyr.
 
 Installationer på skibe.
 
 Installationer i flyvemaskiner.
 
 Offentlig gade- og vejbelysnin
 
				__________________Scand 32 Atlantic årgang 1984.
 Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
 XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
 
 Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
 
 Tidligere både:
 Banner 28 årgang 1974
 120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
 BW 71C 1:1
 Fast aksel
 14"/11" 4 bladet bronze skrue.
 
 Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
 
 14' Vator styrepults jolle årgang?
 25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 15:10
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Køge 
						Indlæg: 378
					      |  |  
	
	| 
                  
		ja det lyder da mærkeligt ikke ? nå men så må jeg jo bare læse mig til alt det med relæer, beregning af mm2 på div kabler osv... 
				__________________Birchwood TS 37, 1988.
 1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
 1 x Mercruiser 180 Hk
 (Samme blok de er bygget over).
 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-07-2011, 19:52
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Gast |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2010 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 278
					      |  |  
	
	| 
                  
		Du kan sagtens gå i gang med det projekt.
 Det er bare super vigtigt at du holder samme længde og kvadrat på ledningerne.
 Såfremt du er i tvivl så lav en spændingsfaldsberegning.
 
 12v er farligt pga. Den høje strøm. De ulykker der opstår er som regl pga. Forkerte dimensioneret kabel.
 
 Jeg mener at kunne huske at der er et lille afsnit i stærkstrømsbekendtgørelsen vedr. El på skibe dog er det 230v installationer.
 Disse regler skal følges hvis du laver landstrøm.
 
 Jeg kender ikke " el ombord" men måske du som lægmand kan få et par gode fif der.
 
 Pøj pøj med projektet.. :-)
 
				__________________Mvh. Jesper
 
 SeaRay 240 Sundancer årg. 2002.
 Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk.
 Bravo 3 Drev, Duo Prop.
 
 Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor.
 
 Tidligere båd:
 Campion Chase 580 årg. 2000.
 Mercruiser 4.3 V6 205 hk
 AlphaOne GenII
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-09-2011, 18:03
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 57
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvor langt er du kommet med udskiftningen af ledningsnettet ?Kan måske komme med et par ideer mm.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-09-2011, 22:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Aalborg 
						Indlæg: 399
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg kan absolut også anbefale den lille bog "Strøm ombord" det er en lille "bibel" som burde findes ombord i alle både! 
				__________________"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
 
 Skibsbyggeren.
 
 Albin 25
 Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
 
 Powles 36 Fly
 2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
 Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
 
 XPE 4950
 |  
	
	| 
			
			 
			
				18-09-2011, 23:46
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Køge 
						Indlæg: 378
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Mayland  Hvor langt er du kommet med udskiftningen af ledningsnettet ?Kan måske komme med et par ideer mm.
 |  så snart båden kommer på land for vinteren er det et af projekterne der skal arbejdes med inden næste sæson   ;-)
				__________________Birchwood TS 37, 1988.
 1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
 1 x Mercruiser 180 Hk
 (Samme blok de er bygget over).
 |  
	
	| 
			
			 
			
				19-09-2011, 06:04
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 57
					      |  |  
	
	| 
                  
		Som skibsbyggeren skriver, så er 'El Ombord' næsten et must for en bådejer.Hvis ikke du har den, kan du låne min, og dermed spare udgiften....
 |  
	
	| 
			
			 
			
				20-09-2011, 00:50
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Køge 
						Indlæg: 378
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Mayland  Som skibsbyggeren skriver, så er 'El Ombord' næsten et must for en bådejer.Hvis ikke du har den, kan du låne min, og dermed spare udgiften....
 |  Det lyder rigtig godt... det ville jeg da meget gerne.. vil da ligge det i hukommelsen, og vende tilbage til dig.. ;-)
				__________________Birchwood TS 37, 1988.
 1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
 1 x Mercruiser 180 Hk
 (Samme blok de er bygget over).
 |  
	
	| 
			
			 
			
				20-09-2011, 05:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 57
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lindegaard  Det lyder rigtig godt... det ville jeg da meget gerne.. vil da ligge det i hukommelsen, og vende tilbage til dig.. ;-) |  Du skal være velkommen, evt. på mail ehh (a) bbsyd.dk  (a) betyder @ og det er for ikke at spammaskiner skal finde adressen og sende en masse uønsket mails. |  
	
		|  |  
 
	| Emne værktøjer |  
	|  |  
	| Visning af emner |  
	
	| 
		 Flad visning |  
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,213 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, razmesSteda |  |