Citér:
Ifølge Mercury Marine technical support så er tabet gennem et Bravo One drev ca. 10%.
|
Ja det skriver de en del steder - men andre test tyder på den er mindre
Dog afhænger tab jo også af den effekt man putter ind i drevet (større effekt større friktion) - samt af trimvinkel (tab i kardan øges ved større vinkler) etc så det er nok en art gennemsnit man regner med havde man alle faktorer kunne man regne tabet rimeligt nøjagtigt ud men der er mange ubekendte i ligningen så det er nok enklere at måle en motor i prøvebænk og bagefter måle den monteret med et stearndrive.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt