Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 156
0 medlemmer og 156 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Kompressortuning. (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=817)

Miss Mancini 10-01-2009 07:08

Kompressortuning.
 
http://www.procharger.com/marine.shtml

Til interesserede, kan ovenstående link benyttes til at se effekt- og hastighedsforøgelse ved brug af kompressor på forskellige typer I/O motorer.

Linket henviser til ProCharger, der er en amerikansk producent af kompressorer.

http://www.procharger.com/multimedia.shtml

Se dette link med videoer af ProCharger systemet + meget mere.

BrianL 10-01-2009 11:55


Lars T 19-01-2009 18:36

Whipple er den eneste rigtig vej..
Harmonisk og ser klart bedst ud ;)

Miss Mancini 19-01-2009 20:52

En af mine forhandlere, skal montere ProCharger kompressor på en Mercruiser 496HO, og montere motoren i en 27 fods Baja.

Jeg tager nogle billeder af båd og motor, når jeg kommer hjem fra Tyskland i uge 5/2009.

Gad vide, hvad den motor kommer til at yde...? 500 HK+..:) :) :)

Forhandleren har mange spændende motorer - typisk til amerikanerbiler - som jeg også skyder et par billeder af. Man kan jo altid blive inspireret...:) :) Inspiration skader jo aldrig..:)

BrianL 19-01-2009 22:02

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 7245)
Whipple er den eneste rigtig vej..
Harmonisk og ser klart bedst ud ;)

Yes. Whipple er noget der virker.

BrianL 19-01-2009 22:05

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 7279)
En af mine forhandlere, skal montere ProCharger kompressor på en Mercruiser 496HO, og montere motoren i en 27 fods Baja.

Jeg tager nogle billeder af båd og motor, når jeg kommer hjem fra Tyskland i uge 5/2009.

Gad vide, hvad den motor kommer til at yde...? 500 HK+..:) :) :)

Forhandleren har mange spændende motorer - typisk til amerikanerbiler - som jeg også skyder et par billeder af. Man kan jo altid blive inspireret...:) :) Inspiration skader jo aldrig..:)

Hvis det var mig som var ude efter 500 HK + fra en 496HO så var jeg ikke i tvivl om at jeg ville montere et Raylar kit http://www.raylarengine.com/ i stedet for en ProCharger.

Miss Mancini 20-01-2009 00:06

Citér:

Originally Posted by BrianL (Indlæg 7296)
Hvis det var mig som var ude efter 500 HK + fra en 496HO så var jeg ikke i tvivl om at jeg ville montere et Raylar kit http://www.raylarengine.com/ i stedet for en ProCharger.

Kunden vil have ProCharger monteret. Andre muligheder er forelagt, men uden interesse fra kunden.

Lars T 20-01-2009 08:11

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er 496'eren ikke egnet til at montere kompressor på? Noget med motorstyringen som skulle være tæt på umulig at tilpasse.

Brian kan du evt supplere.?

BrianL 20-01-2009 09:01

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 7309)
Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er 496'eren ikke egnet til at montere kompressor på? Noget med motorstyringen som skulle være tæt på umulig at tilpasse.

Brian kan du evt supplere.?

Problemet er at oprindelig var det kun Mercury som kunne ændre programmeringen af Smartcraft computere. De tidligere brugte MEFI1-3 computere kunne alle ændre på, men med overgangen til Smartcraft var det slut.

Men i dag har Whipple og Raylar og nogle få andre fået licens til at ændre programmeringen af Smartcraft computere. Jeg ved ikke om ProCharger også har fået det.

Tidligere øgede man brændstoftrykket ved at skifte brændstoftryk regulatoren på nogle 496HO motorer når der blev monteret kompressor, så der sprøjtes mere benzin ind hver gang dyserne åbner. Jeg ved ikke om ProCharger gør det eller om de nu kan ændre programmeringen eller om den fungerer OK uden ændringer.

Fordelen ved Whipple er at de kan ændre programeringen af Smartcraft computeren, og generelt er Whipple kendt for godt bundtræ ved lave omdrejninger så båden kan komme op at plane med en større propel. Nogle ProCharger setups derimod har haft problemer når en større propel skulle trækkes pga manglende effekt ved lave omdrejninger og derved kunne det være svært at få båden op at plane.

Men generelt må man sige at der er flere problemer med motorer med eftermonterede kompressor (det gælder også Whipple som ellers er min favorit). Det er derfor jeg vil anbefale et Raylar kit, da jeg ikke har hørt om nogle problemer med det.

Miss Mancini 15-02-2009 09:22

Kunden fortrød.

Ingen kompressor på Baja´en i denne omgang....:( :(

lille tut 15-02-2009 10:49

Er der nogle priser på noget af det , har kigget lidt rundt.
De skriver bare Call for pries, i ved det nok:eek:

Miss Mancini 16-02-2009 09:48

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 8777)
Er der nogle priser på noget af det , har kigget lidt rundt.
De skriver bare Call for pries, i ved det nok:eek:

Dem jeg har talt med, har betalt omkring 40000,- kr. for et komplet kompressorkit til 5.7 liters Mercruiser motoren.

Til denne pris, skal der lægges fragt, told og moms....


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 127,671
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Shinergyfwg
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden