Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 357
1 medlemmer og 356 gæster
Montanautw
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Vinterklargøring af diesel (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=581)

hammerholt 14-11-2008 08:09

Vinterklargøring af diesel
 
Jeg kan se der ligger en masse gode vejledninger for påhæng og z-drev, så mit spørgsmål er:
Skulle der være en der har en lignende checkliste for konservering af en indenbords motor med fast skrueaksel.
Jeg er meget i tvivl om hvordan specielt ferskvands kølingen håndteres.
Min motor er en 35 Hk Yanmar diesel fra 1990.
Jeg har lige købt båden i år, så jeg har aldrig prøvet før.

Hilsen Ole

goffy 14-11-2008 09:21

Citér:

Originally Posted by hammerholt (Indlæg 3852)
Jeg kan se der ligger en masse gode vejledninger for påhæng og z-drev, så mit spørgsmål er:
Skulle der være en der har en lignende checkliste for konservering af en indenbords motor med fast skrueaksel.
Jeg er meget i tvivl om hvordan specielt ferskvands kølingen håndteres.
Min motor er en 35 Hk Yanmar diesel fra 1990.
Jeg har lige købt båden i år, så jeg har aldrig prøvet før.

Hilsen Ole

du skal have kontrolleret om der er kølevæske i dit ferskvands system
hvis det er ok så er det bare at afmontere sugeslangen ved vandindtaget til din pumpe og i en dunk kølevæske med den. du starter motoren og når der kommer kølevæske ud af udstødnings røret så skulle det være ok.
på den måde får du kølevæske gennem din veksler og din pumpe/impel står også med kølevæske

thomi02 14-11-2008 14:14

Jegvillenunok ikke nøjes med bare at køre det korte øjeblik det tager at skylle et par liter kølevæske igennem - det gør jeg i hvert fald ikke på min egen (VP AQAD41A).
Min procedure er at lade motoren suge rent vand fra en stor spand (90 liter) som er anbragt der hvor vandet kommer ud igen når det har været igennem (saltvands)systemet. Den får lov til at stå sådan så tilpas længe at vandet i spanden begynder at blive lidt varmere end det var da jeg startede. Det tager ca 20 minutter.
Jeg piller altid drevet af båden når den står på land, så jeg har direkte adgang til sugeslangen og udstødningen (vand og røg i en stor uskøn blanding).
Fremgangsmåden skulle sikre at saltrester og vandmænd er ude af saltvandssystemet. At vandet recirculerer betyder ikke det helt store i den forbindelse.
Herefter er der så to muligheder:
Enten at fylde hele saltvandssystemet med en blanding af 50/50 vand/kølervæske (flyt sugeslangen til en anden spand og saml "output" op i en tredie)
eller
at tappe ALT vand ud af saltvandssystemet. Jeg bruger selv den sidste metode. Det efterlader godt nok ikke en hinde indvendigt i saltvandssystemet, som kølervæske ville have gjort, men jeg foretrækker at tappe af i stedet for at hælde kølervæske ud på jorden eller i vandet næste sæson (alternativet, at opsamle kølervæskeblandingen, synes jeg er besværlig). VP har betænktsomt nok sørget for aftapningshaner på strategisk velvalgt steder.
Jeg propper selvfølgelig saltvandssystemet til for at hindre tæring så meget som muligt.

Ferskvandssystemet på min er påfyldt kølervæske, så det rører jeg normalt ikke; dog kunne jeg nok finde på at måle frostsikringgraden (næste år).

goffy 14-11-2008 17:50

Citér:

Originally Posted by thomi02 (Indlæg 3855)
Jegvillenunok ikke nøjes med bare at køre det korte øjeblik det tager at skylle et par liter kølevæske igennem - det gør jeg i hvert fald ikke på min egen (VP AQAD41A).
Min procedure er at lade motoren suge rent vand fra en stor spand (90 liter) som er anbragt der hvor vandet kommer ud igen når det har været igennem (saltvands)systemet. Den får lov til at stå sådan så tilpas længe at vandet i spanden begynder at blive lidt varmere end det var da jeg startede. Det tager ca 20 minutter.
Jeg piller altid drevet af båden når den står på land, så jeg har direkte adgang til sugeslangen og udstødningen (vand og røg i en stor uskøn blanding).
Fremgangsmåden skulle sikre at saltrester og vandmænd er ude af saltvandssystemet. At vandet recirculerer betyder ikke det helt store i den forbindelse.
Herefter er der så to muligheder:
Enten at fylde hele saltvandssystemet med en blanding af 50/50 vand/kølervæske (flyt sugeslangen til en anden spand og saml "output" op i en tredie)
eller
at tappe ALT vand ud af saltvandssystemet. Jeg bruger selv den sidste metode. Det efterlader godt nok ikke en hinde indvendigt i saltvandssystemet, som kølervæske ville have gjort, men jeg foretrækker at tappe af i stedet for at hælde kølervæske ud på jorden eller i vandet næste sæson (alternativet, at opsamle kølervæskeblandingen, synes jeg er besværlig). VP har betænktsomt nok sørget for aftapningshaner på strategisk velvalgt steder.
Jeg propper selvfølgelig saltvandssystemet til for at hindre tæring så meget som muligt.

Ferskvandssystemet på min er påfyldt kølervæske, så det rører jeg normalt ikke; dog kunne jeg nok finde på at måle frostsikringgraden (næste år).

ja det kan gøres på både den nemme og den mere bøvlede måde , men jeg sværmer nu til at systemet står vinteren over fyldt med kølevæske så div. pakninger og gummiringe ikke bliver udtørret og hårde og man ikke skal starte om foråret med at skifte div. impeller og pakninger. metoden har jeg fået anbefalet af flere mekaniker. den rigtige kølevæske beskytter pakninger og gummiringe. Min søtoilet står også med kølevæske om vinteren pga gummiringene og pakningerne bliver holdt bløde og smidige.

lille tut 14-11-2008 20:16

Jeg gør også som Goffy, vil heller ikke have det står tør.


(heller våd og blød end tør og hård)-.ljjj-.ghw--dlof--f:D

ENN 14-11-2008 20:38

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 3858)
Jeg gør også som Goffy, vil heller ikke have det står tør.


(heller våd og blød end tør og hård)-.ljjj-.ghw--dlof--f:D

+1

goffy 14-11-2008 20:55

Citér:

Originally Posted by lille tut (Indlæg 3858)
Jeg gør også som Goffy, vil heller ikke have det står tør.


(heller våd og blød end tør og hård)-.ljjj-.ghw--dlof--f:D

ØØØ hvorfor tror jeg du tænker på noget andet poppe

Strøyer 14-11-2008 23:43

Jeg er med på den med kølervæske, som goffy.
intet skal være tørt for længe......
men i år har jeg bare tappet alt vand fra blokken da jeg tager kværnen ud og afmontere transum, for at tjekke alt og lave nyt el og maskinrum.
men blokken bliver konserveret når den kommer hjem i garagen.

Jan

Kim 15-11-2008 08:03

Kølervæske
 
Jeg kan også bedst lide at der står kølervæske i motor og pumpe,mener også at det forhindre udtørring af pakninger og tæring at metal,det bliver aldrig som et lukket system men hvis det kan forlænge levetiden nogle år er det vil også hver at tage med

thomi02 15-11-2008 18:02

Det er nu ikke så bøvlet at gøre. Mon det er min forkærlighed for lange sammensatte ord der skræmmer?
Jeg har en kommentar til forestillingen om at der står vand i søvandssystemet når man er færdig: Det gør der ikke. Alle de områder af søvandssystemet som ligger højere end tilgang- og afgangstilsutningerne vil blive tømt under alle omstændigheder.
I bedste fald sidder der en tynd hinde af kølervæske på indersiden af rørerne - et stykke tid.

goffy 15-11-2008 18:23

Citér:

Originally Posted by thomi02 (Indlæg 3870)
Det er nu ikke så bøvlet at gøre. Mon det er min forkærlighed for lange sammensatte ord der skræmmer?
Jeg har en kommentar til forestillingen om at der står vand i søvandssystemet når man er færdig: Det gør der ikke. Alle de områder af søvandssystemet som ligger højere end tilgang- og afgangstilsutningerne vil blive tømt under alle omstændigheder.
I bedste fald sidder der en tynd hinde af kølervæske på indersiden af rørerne - et stykke tid.

i dit tilfælde er det måske selv drænende men det gælder ikke alle installationer. jeg har køleslanger som krydser under motoren og min vandpumpe sidder også lav så vandet kan ikke drænes.(original fra fabrik
hammerholt spurgte også til en indenbords motor med fast aksel og i langt de fleste tilfælde med fast aksel ligger motoren så langt nede at vandet ikke selv kan løbe ud.

thomi02 16-11-2008 08:32

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 3871)
i dit tilfælde er det måske selv drænende men det gælder ikke alle installationer. jeg har køleslanger som krydser under motoren og min vandpumpe sidder også lav så vandet kan ikke drænes.(original fra fabrik
hammerholt spurgte også til en indenbords motor med fast aksel og i langt de fleste tilfælde med fast aksel ligger motoren så langt nede at vandet ikke selv kan løbe ud.

Jeps, enig. Det er installationsafhængigt.

hammerholt 21-11-2008 21:54

Tak for de mange forslag og ideer.
Jeg har stukket en slange i søvandsfilteret og ladet motoren køre i 5 - 10 minutter i ferskvand. Herefter hældte jeg kølervæske ned til impelleren indtil det kom ud af udstødningen. Ferskvandssystemer er frostsikret til -30 grader, så kølesystemet skulle vel være OK.

Men hvad med strømmen, skal batteripolerne afmonteres ?

Hvad med olie i cylindrene, det lærte jeg at det var vigtigt da jeg havde påhængsmotor, skal det ikke gøres med en diesel ?

Båden har søtoilet med holdingtank, - den er tømt efter anvisningen, men er der mon stadig vand i der kan fryse ?

Jeg har godtnok haft båd i mange år, men aldrig før en med indenbordsmotor, så jeg vil meget gerne høre hvad i andre gør.

VH/Ole

ENN 22-11-2008 08:44

Hej vi laver en klargøribgsguide for dieseler ganske snart og lægger den på fenderen

Du kan dog følge anvisningen for i/o motorer et godt stykke af vejen det du ikke skal er at kvæle motoren med konserveringsolie gennem indsugningen - det kan man nemlig ikke på en diesel - prøves de vil den "løbe løbsk" da den forbrænder den indsprøjtede olie

På en diesel er det vigtig at der er ny olie og filter på motoren - men man konserverer ikke cylindrene med en konserveringsolie indvendig.

Tændrørspunktet i guisen kan du også roligt springe over da der ikke findes tændrør på en diesel

Skulle du have detaliespørgsmål når du konserverer den så spørg bare løs

goffy 22-11-2008 11:01

Citér:

Originally Posted by hammerholt (Indlæg 4243)
Tak for de mange forslag og ideer.
Jeg har stukket en slange i søvandsfilteret og ladet motoren køre i 5 - 10 minutter i ferskvand. Herefter hældte jeg kølervæske ned til impelleren indtil det kom ud af udstødningen. Ferskvandssystemer er frostsikret til -30 grader, så kølesystemet skulle vel være OK.

Men hvad med strømmen, skal batteripolerne afmonteres ?

Hvad med olie i cylindrene, det lærte jeg at det var vigtigt da jeg havde påhængsmotor, skal det ikke gøres med en diesel ?

Båden har søtoilet med holdingtank, - den er tømt efter anvisningen, men er der mon stadig vand i der kan fryse ?

Jeg har godtnok haft båd i mange år, men aldrig før en med indenbordsmotor, så jeg vil meget gerne høre hvad i andre gør.

VH/Ole

toilettet giver du noget kølevæske og pumper et par gange så skulle den kunne tåle frosten


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,588
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Montanautw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden