Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 174
1 medlemmer og 173 gæster
Antoniofhf
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bolt på udstødning (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1399)

Lars T 01-06-2009 20:44

Bolt på udstødning
 
Dag 2 på vandet og jeg blev trukket ind her til aften øv :)
http://www.fenderen.dk/gallery/files/2/dsc06210_tn.jpg

Jeg havde et lille dyp ca. hver 3-5 minut når motoren kørte fra en samling mellne knæet og udstødning) i min højre side. Jeg forsøgt så at spænde den klampe (som på billedet ses i hver side) http://www.fenderen.dk/forum/picture...7&pictureid=92
Det resulterede i at jeg knækkede boltensssurr Ikke så at bolten faldt af, den sidder stadig på men virker løs. Jeg turde nu ikke starte motoren, for hvis nu bolten faldt helt af og klampen gik op ville der nok komme vand ind hurtigt :(
Anyways der kommer ikke vand ind nu, og det gjorde der heller ikke før med mindre båden er igang, kan jeg skifte bolten mens båden er i vandet eller hvordan.?

HB aarhus s 01-06-2009 22:01

Hej lars.
Der skulle ikke værre noget i vejen for at du skifter bolten på clampen imens den er i vandet da det er over vandlinien.

nicolajjetrider 01-06-2009 22:16

Den kan du sagtens skifte mens skivet er i vandet. Er der ikke sådan nogle vandklapper ( ventiler ) i dit udstødningssystem? for så sidder de vist os længere nede. Du burde kører en tur til Dansk Turbo Teknik og få nogle brand gode spændeklamps, spændebånd.

Lars T 02-06-2009 10:13

Supert.. Så har jeg det lidt bedre :)
Jo der er klapper som sidder noget længere nede.

2 x T-Bolt part no. 10-848886
2 x Møtrik part no.11-8267098
Pris kr 402,- eks moms. :rolleyes: "tak" eller hvad der nu hedder til Triton Marine - Vildt men så de blive skiftet torsdag/fredag.

ENN 02-06-2009 11:05

Hvis du har en sådan minimal lækage på søvandskølesiden så ville jeg ikke have tøvet med at sejle båden i havn på egen maskine - hold øje med lækagen og kør med moderat fart - der vaqr med sikkerhed intet sket hvis du havde ladet den sejle i havn selv

At begynde at spænde sådanne bolte på havet skal man kun indlade sig på hvis man har "fingerspitzgefühl" når du har arbejdet med motorer et helt liv kan du mærke på en bolt om den kan tåle at spændes - jeg havde nok mærket på den - konstateret at der var riciko for at den knækkede - og listet i havn med lækagen hvorefter jeg så havde repareret den i havnen

Du kan som jeg PMède sagtens lave det på vandet - så længe det du piller af er over vandoverfladen så kommer der ikke vand ind - er du nervøs så hav en lækageprop eller et aller andet at stoppe i hullet så synker du ikkeboattt

Lækagepropper er det de færreste af os der har med - men en plasticpose i hullet og noget gaffatape kan også gøre det

Lars T 02-06-2009 11:08

Esben - Jeg kan kun konstatere at du burde havde været med :)
Du har helt ret, og det var ikke min fineste time :) Der skal deles en del dumme-bajjere ud :) Burde ha tænkte noget længere, men den ser ny ud uden rust elelr lign, og jeg brugte ikke ret meget kraft. Antog der skulle noget mere til :)

ENN 02-06-2009 11:13

Bolte skal ofte spændes med lavere kraft end man tror

Hvis man er i tvivl er en momentnøgle det helt rigtige - en sådan kan du købe for få 100 kr og så kan du slå op hvad bolten skal spændes til og så overspænder du ikke noget

Efter en tid har man det i "fingrene" og kan mærke ca hvor hårdt man spænder - men ofte spænder man med større moment (=for hårdt) hvis man ikke er "øvet"

Spænder man sådanne flangesamlinger for hårdt trækker man flangerne skæve - og man rykker gevindet af bolten til sidst:(

Lars T 02-06-2009 11:17

Ja ja bare bliv ved - rub it in ;);)

ENN 02-06-2009 11:36

En momentnøgle er nu god at have - jeg har 4 stk til forskellige momenter

Fx topstykker hjullejer etc skal altid spændes med en momentnøgle og nogle gange en gradmåler (sådan en har jeg skam også et par stk af) så du kan roligt investere i en momentnøgle uden at føle du taber noget ved det

Den er også det eneste rigtige at spænde fx alufælge med

Køber du en skal du bare være opmærksom på hvilket momentinterval den kan spænde indenfor - og at det passer med det du hyppigst spænder - evt skal du købe et par stykker så du kan spænde indenfor et større interval

jeg vil tro du skal finde en med 20-ca 120 n/m interval da det er den mest anvendte

På fx hjullejer kan man få brug for en der kan spænde op til 300 n/m

BrianL 02-06-2009 22:31

I princippet ville jeg have troet at samlingen mellem udstødningsrørene er tør da kølevandet ledes via en slange mellem de 2 stykker udstødning. Men der kan nok løbe lidt kølevand "baglæns" i samlingen.

Efter at bolten var knækket prøvede du så at starte den ? Jeg tænker på om selve udstødningen så var tæt ? Der nok ikke meget grin med en utæt udstødning i motorrummet.

Gad vide hvordan pakning 27-848254 har det ? Eller måske det lige skal løsnes, skubbes sammen og så spændes sammen igen ?

BrianL 02-06-2009 22:34

Citér:

Originally Posted by ENN (Indlæg 13597)
En momentnøgle er nu god at have - jeg har 4 stk til forskellige momenter

Jeg kan anbefale at købe følgende: http://www.biltema.dk/products/produ...?iItemId=79456

Den kommer med håndudfyldt kalibreringsmålinger.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 127,561
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, flossiefq9
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden