» Online brugere: 151 |
0 medlemmer og 151 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
celebrity68 |
24-04-2009 10:45 |
Timing på Mercruiser 3,0L
Hej allesammen, jeg er lidt i tvivl, på min flame arrestor står der at min motor timing er 1 gr ATDC, i værkstedsmanualen står jf motor nummer 2 gr. ATDC hvad skal jeg tro på?
1000 tak på forhånd.
(grunden til jeg spørger er, at jeg ikke kan få motoren til at gå over 4400 W.O.T selvom jeg er gået ned i skrue fra 19´pitch ti 17´pitch)
|
Du kan næppe måle 1`så det betyder ikke meget da usikkerheden ved en måling (unøjagtighed på remskive etc) nok er mindst det samme
Passer din manuel til Motoren? hvad årgang er motoren?
Husker du at stille motoren i timing mode?
her er en kopi af et tidligere indlæg herindefra omkring justering på en af de nyere 3,0ère
Citér:
I sommerens løb har jeg fået en del spørgsmål der gik på tændingsjustering af mercruiser 3,0 motorene og her er derfor en kort forklaring:
1. Start motoren og lad den komme op på normal temparatur
2. Mens motoren kører lav så en "lus" mellem de 2 hvide ledninger på strømfordeleren
3. Bypass kontakten på gearkonsollen ovenpå motoren (kontakten der afbryder tændingen kortvarigt ved skift til frigear)
Sæt de 2 ledninger på motorsiden sammen midlertidigt
4. Forbind en tændingspistol og ret den mod remskiven på krumtappen - kontroler at tændingen står 1`før top på 94-97 og 2`efter top på 97- motorerne
5. Hvis nødvendigt så løsen strømfordeleren og stil tændingen ind ved at dreje strømfordeleren
6. Spænd strømfordeleren fast igen
7. Stop motoren
8 Husk at genforbinde ledningerne til skiftekontakten på gearkonsollen ovenpå motoren - og fjern lusen du lavede under 2).
9 Med tændingspistolen stadig forbundet så start motoren og kontroler at tændingen i tomgang har flyttet sig til 12`før top og at tændingen ved 24-2800 omdr er 27`før top (+/- 2`)
|
|
celebrity68 |
24-04-2009 21:00 |
Min Motor er fra 2000 jeg er ikke endnu gået i gang med at prøve at justere, skifter lige tændings delene føst for at være 100% sikker...
|
Anders kr |
25-04-2009 08:07 |
I min manual, som er ret gemmel, mener jeg der står 6 grader BTDC,
Ved 100 omdrejninger.
|
Citér:
Originally Posted by Anders kr
(Indlæg 11736)
I min manual, som er ret gemmel, mener jeg der står 6 grader BTDC,
Ved 100 omdrejninger.
|
Hvordan får du den til at køre 100 O/min?
|
Anders kr |
25-04-2009 13:38 |
ups, der mangler vist et nul , det er ved 1000 omdr.
|
celebrity68 |
27-05-2009 08:49 |
|
Den prop du gik fra var det en standard BlackMax i 19" og så gik du til en 17" HighFive.?
|
celebrity68 |
27-05-2009 10:09 |
Ja men jeg tror at min omdrejningstæller er defekt jeg mistede 5-10 km/t på toppen med High five´en...
|
Det passer nu meget godt - specielt også hvis du gik 200-400 omdrejning ned.
|
celebrity68 |
27-05-2009 11:00 |
jeg gik ikke ned i omdrejning hellere ikke op.... maks 4400 (læst på faria omdr. tæller)
jeg overvejer at sætte en 21 pitch på men er ikke sikker endnu. lige nu får den den standard 19 pitch på igen når jeg er færdig med at bundmale den...
|
celebrity68 |
08-07-2009 10:19 |
Så fik jeg knækket gåden... Motoren va timet af en amateur, der ikke havde fulgt proceduren... Den går nu 5200 rpm (efter korrekt justering 2 grader efter ødp)med en high five 17", er der nogen der ved ca. hvor højt jeg kan gå i propel? (har en 19" alu liggende) båden vejer 1050kg. og er 18 fod lang, 2,36m bred.
på forhånd 1000 tak.
|
tror lige du skal tjekke omdr.tælleren for jeg mener da ikke den skal gå med mere end 4400-4800 Wot. :D
min volvo 3,0 som jo er samme maskine skal gå mellem 4300-4500 omdr.
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:07. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,594
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, evelynus10 |
|