Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 250
1 medlemmer og 249 gæster
Frankhom
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Forbrug... (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1192)

Peter508 13-04-2009 20:50

Forbrug...
 
I min surfen rundt efter andre med Wiking både, snublede jeg over en norsk debatside, hvor brændstofs forbruget blev debatteret.

Det var fortrinsvis ejere af Wiking 28 både der debatterede.

Der var nogle med holdningen at det var mere økonomisk at sejle 12-14 knob, end det var at sejle 8-10 knob.

Det var ud fra den betragtning, at når det var turbomotorere så skulle man højere op i omdrejninger, for at få den fulde udnyttelse af en turbo, og derved ville den sejle længere på literen.

Jeg har svært ved at få det til at passe med mit verdensbillede, at det skulle forholde sig således, hvad siger andre ??

Strøyer 13-04-2009 21:01

Det kunne jeg sagtens forestille mig er sandt.
De når op i det omdrejningsområde hvor den motor har den største virkningsgrad.

goffy 13-04-2009 21:11

det lyder rigtig nok for ved 8-10 knob er din båd tung at skubbe gennem vandet. 12-14 knob så er den kommet op af vandet og derfor lettere at skubbe.
min maskine er godt nok en benziner men den går også billigst ved ca 13 knob hvor den af oppe af vandet.

ChristianX 13-04-2009 21:24

Jeg tror alle både vil sejle bedst lige når de er kommet op ad vandet, for så er der jo ikke så meget at skubbe.

goffy 13-04-2009 21:27

når du siger økonomisk så regner jeg med du mener flest mil pr liter
og ikke mindste antal liter pr time ?
for det er jo ikke det samme

Lars T 14-04-2009 08:40

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 11345)
når du siger økonomisk så regner jeg med du mener flest mil pr liter
og ikke mindste antal liter pr time ?
for det er jo ikke det samme

Jeg ville stille samme sprøgsmål som Goffy..
Hvad er optimalt forbrug for dig Peter ? :)

Peter508 14-04-2009 08:49

når du siger økonomisk så regner jeg med du mener flest mil pr liter
og ikke mindste antal liter pr time ?


ja det har du da ret i.....hmmm det havde jeg faktisk ikke lige spekuleret over den vinkel....

Vi sejler ud fra en betragtning, om at vi ikke skal nå noget, så om det tager 4 eller 6 timer at komme fra a til b, er ikke vigtigt for os...

goffy 14-04-2009 12:37

en tommelfinger regel siger 1 knob for hver meter båd (vandlinie ) i praksis lidt mindre. der er også forskel på halv og hel planer.
nogle kalder wiking både for planende og andre siger de opfører sig som halvplaner ?.
min båd er 26fod (8 meter) og den glider fint ved 7,5 knob og ved 8 knob begynder den at grave bagenden ned og slæber nogle store dønninger med sig. Mellem 8 knob til ca 10-11 knob kan jeg ikke sejle uden den graver røven langt ned og det er ikke økonomisk.:D

Peter508 14-04-2009 19:52

Min er en halvplaner, og med de timer + det forbrug jeg har haft hidtil i sæsonen, passer det meget godt med 1 ltr. pr. time pr. knob....

Det bliver nok ikke bedre end det.....boattt


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 127,772
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Frankhom
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:27.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden