Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Træbåde

» Online brugere: 571
1 medlemmer og 570 gæster
priscillarm4
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-12-2013, 19:51
Palle T.M. Palle T.M. er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
Ombyggede fiskekuttere

Hej allemand.

Jeg er ny-oprettet her på Fenderen.
Jeg har ikke selv den fornøjelse af og være bådejer .. endnu .. men har lidt sejl erfaring fra bla. mine forældres motorbåd (Nimbus 320 Coupe)

Jeg går med en drøm om og købe en ombygget fiskekutter omkring 40 fod. De er jo som regel nogen ældre damer så der er jo en million spørgsmål til sådan en som nok har været oppe herinde før men alligevel...

Hvor tit skal den på bedding og shines op.
Hvor mange kroner skal der bruges på den om året udv. (tommelfinger regel ?)
Kan den på nogen måde tjekkes for råd hvis den ligger i vandet ?
Generelle plusser og minusser ?

Jeg er selv tømrer så er ikke så bange for alt det over vandet eller under dæk og kender også en mekaniker så motoren kan jeg også godt holde liv i, men mere det under vandet og økonomien i det.

Håber nogen med lidt erfaring har en god kommentar.
På forhånd tak.

M.v.h. Palle T.M.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-12-2013, 12:50
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Et stort plus er, at de er særdeles søstærke. Det betyder, at du får meget mere glæde af den - fordi flere vejrudsigter passer på den. Et andet plus er, at det er en rigtig båd, hvor du har god tid til søkort og piberygning - medens Hundested-motoren banker derud af med sin gode, velkendte lyd.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-12-2013, 19:29
Palle T.M. Palle T.M. er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
Smile

Hej Fletcher 14

Det er lige præcis sådan drømmen ser ud oppe i mit hoved, men derfor er tanken der stadig at det første man finder i skroget første gang den kommer på land er `forskallings brædder og gamle aviser`. men kan godt være man ikke skal være så bange for det..?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-12-2013, 11:30
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg er ingen ekspert i træskibe, men, hvis båden på handelstidspunktet er i drift og sælger er seriøs og troværdig, så ville jeg bare overtage båden og tage den derfra. Der er jo altid opgaver hist og her med både. Jeg har overværet en del bådhandler - og det er ikke min erfaring, at der er sammehæng mellem glæde/kvalitet - og pris. Det vigtige er, at du selv har tilstrækkelig interesse i sikkerheden og teknikken. Jeg tror så i øvrigt aldrig, at man kan gå helt galt med en kutter. Der må være tale om særligt robust håndværk.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-12-2013, 11:47
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ejer halvdelen af en Grand Banks fra 1972 som er lavet af træ.

Først og fremmest så drejer træ skibe sig om kærlighed, man skal elske det klassiske, man skal elske at kæle for detaljerne, man skal kunne lide at arbejde med træ....og man skal have en pæn portion tid på hånden, da der bare er mere arbejde ved det, end der er ved glasfiber.

Når det så er sagt, så er glæden uovertruffen, det er intet mindre end fænomenal. Vi har også en glasfiber båd, og det er super fedt at sejle helt generelt, også bare lige 100% federe når vi er afsted i vores G.B. :-)

Vi havde den på værft sidste år, og der blev bunden lavet for mere end 40.000kr, og bunden fejlede ikke noget videre. Men vi valgte at skifte de planker, som ville skulle skiftes indenfor få år, ligesom vi virkelig valgte at gå hele vejen med bunden. Det hele er lavet af professionelle, og der er givet 12 års garanti på bunden.

Så hvis man kan regne med minimum 12 års intervaller på den øvelse, så er det jo ikke specielt dyrt, man skal bare være klar over, at sådanne ting kommer.

Køb for guds skyld sådan en kutter de er bare så fede :-) havde jeg kunnet få konen med på det, så havde jeg selv købt en i sommers :-)
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-12-2013, 19:29
Palle T.M. Palle T.M. er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
Hey Peter508

Tak for tippet ang. økonomien i skroget.
Kanon fin båd sådan en GB og har også selv set på en del af dem, men mange af dem ligger desværre i Staterne syntes jeg og så kommer der lidt import i vejen, men det gør jo ikke motivationen til en kutter mindre.

M.v.h.
Palle T.M.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,528
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, priscillarm4
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden