Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Træbåde

» Online brugere: 206
3 medlemmer og 203 gæster
Andreasxop, brendakd11, Edwardapown
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-09-2011, 20:06
Thomas Hansen Thomas Hansen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: København
Indlæg: 47
Billeder: 1
slibe af til forår eller vinter

Hej allesammen,

Nu er det ved at være tid til at hun skal på land igen, revnerne i bordene er blevet længere og mere vand trænger ind, men nok om det..

Da vi skal have skiftet et par bord inden hun skal i vandet igen har vi tænkt os at fjerne alt maling, lak mm. og begynde fra bunden.

Spørgsmålet er om det er en skift ide at begynde at fjerne lak og maling inden vinteren, eller vil træet blive grimt af at stå ubeskyttet over vinteren.

Hun står i det fri over vinteren.

Thomas Hansen
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-09-2011, 06:00
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Det lyder mystisk med de revner, som blir større mens båden er i vandet. Har du stoppet noget hårdt i dem ? Hvis du har vil revnerne blive større. Det er under alle omstændigheder ikke nogen god ide at fjerne lak og nok også maling så længe før du skal igang. Det vil gi en voldsom udtørring af træet.
Nu ved jeg jo ikke hvad størrelse båd du har, men jeg har set en del opgive i et projekt med at fjerne maling mm. Det er et stort arbejde, og det kræver en del lag maling , spartel og slibning, at få det pænt igen. Der er for så vidt ingen grund til at fjerne maling, som sidder fast.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 28-09-2011, 13:47
Thomas Hansen Thomas Hansen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: København
Indlæg: 47
Billeder: 1
Tænkte nok du ville komme på banen Lynæs, tak

Revnen går langs årene i træet mellem nitterne, der er ikke stoppet noget i, (andet end det vand der siver gennem)

Venter til foråret.

Det er en dansk folkebåd der er tale om.

Jeg pletmaler hvert år inden bundmaling da der flere steder skaller af ind til træet, derfor vil jeg gerne i bund.
Også fordi at der skal skiftes et bord syntes jeg det er et godt tidspunkt at få det gjort.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 28-09-2011, 14:15
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
hvis der stadig kommer vand ind, kan du ta et kosteskat en tom konservsdåse el.lign. , bore en del huller, sætte den på skaftet, fylde den med savsmuld, hurtigt ind under båden med dåsen, savsmuldet vil blive suget ind hvor der er en vandstrømning og lukke hullet.

Hvis træet ellers er friskt, kunne du fræse et spor ikke helt igennem og lave en liste dertil, limes med skumlim, som kan lime ikke tørt træ.

Når det "kun" er bunden du vil rense af, er sagen lidt anderledes, går ud fra du vil anvende selvpolerende bundfarve, som i realiteten kan spules/kostes helt væk igen.
Hvis du starter med en farve, og næste år med en anden, vil du altid kunne se, om du har spulet det hele eller næsten af, så får du ikke opbygget et tykt lag, som vil krakelere og falde af.
Men det er tit pissekoldt ved de tider, så der er ikke mange, som gider.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.

Sidst redigeret af lynæs; 28-09-2011 kl. 14:27.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-09-2011, 18:45
Thomas Hansen Thomas Hansen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: København
Indlæg: 47
Billeder: 1
Jeg skulle selvfølgelig have skrevet at revnen er over vandlinien og kun et problem når den kringer.

Jeg tror ikke savsmuldstricket ville virke i mit tilfælde, så meget vand kommer der ikke ind.
Jeg er mere nervøs for at det udvikler sig med tiden og flækker lige den dag hvor der er store bølger og god vind. (måske er jeg bare paranoid)

Det er egentlig både bund og fribord jeg vil gå igang med. med kanon ide med forskellig farve.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 28-09-2011, 19:02
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hej Thomas,
Der findes nogle træbåds entusiaster på Roskilde Havn - www.ormegaarden.dk - Dem kunne du måske svinge forbi en dag

Det med at være paranoid, det tror jeg nu ikke du er - Sund bekymring ville jeg kalde det
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 28-09-2011, 19:08
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Ja over vandlinien virker savsmuldskuren godt nok ikke. Generelt kan en revne i mange ting deriblandt træ stoppes ved at lave et hul lige efter revnen, så løber den som regel ikke længere.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 11-06-2012, 07:46
Thomas Hansen Thomas Hansen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: København
Indlæg: 47
Billeder: 1
Jeg takker herfra for råddet med savsmuldet som jeg alligevel fik brug for i år, dog var det ikke så nemt for savsmuldet at finde hullet, så jeg måtte iføre mig våddragt og svømme under båden og giude savsmuldet den rigtige vej.
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,145
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, brendakd11
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden