Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vinterkonservering

Vinterkonservering Her kan du stille spørgsmål til hvordan du vinterkonserverer din båd - motor, drev, vandtanke, toilet mm.

» Online brugere: 340
6 medlemmer og 334 gæster
Abejanuack, dvjyzduzziy, JarollWhino, NavarasInams, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 21-10-2012, 22:03
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Fogging Oil

Hvad er jeres forhold til fogging oil? Bruger I det?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #2  
Gammel 21-10-2012, 22:33
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Jeg bruger det til påhængsmotoren, det har ikke gjort nogen skade, jeg skifter tændrørene alligevel.
Så tror jeg den har godt af det.
Nogle giver deres gamle dieselmotor en sjat 2-taktsolie i dieselen, det skulle være godt for både pumpen og dyserne.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #3  
Gammel 21-10-2012, 23:21
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg bruger quicksilver storage seal

Man skal huske at vaske tændrørene, i ren benzin efter konsaveringen, da de man tage skade, at at søbe i konsaveringsolien vinteren over. (taler af erfaring)
Reply With Quote
  #4  
Gammel 22-10-2012, 05:29
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg så denne video omkring vinterkonservering og studsede over at det ikke er noget der tales så meget om. Altså det med tågesmørringen.

http://m.youtube.com/watch?feature=plpp&v=uqLSFt6ljQY
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 22-10-2012, 08:21
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Jeg brugte for et par år siden Quicksilvers på min Mercruiser V8 og jetski.
Den virkede efterhensigten og lukkede maskinen ned på en "rolig" måde.


Har efterfølgene prøvet denne fra Sierra marine:



Dette var en skidt succes jeg ikke ønsker at benytte igen da den stoppede motoren på en meget bræt måde. Så frem over bruger jeg en lettere fogging oil som quicksilver eller WD40 og så smøre cylinderne med olie og håndtørner motoren.

Massen der kom ud af ovenståene svarede næsten til byggeskum.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #6  
Gammel 22-10-2012, 09:10
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Ved brug af fogging oil og lign. produkter skal man være obs på hvilken type motor man har.

F.eks. på en Optimax (DFI) hvor brændstof sprøjtes direkte i cylinderne er det ikke nogen god idé at tilsætte fogging oil i indsugningsluften, da der ikke tilføres benzin denne vej til senere at "vaske" det af igen. Krumtap og andre interne dele er godt smurt i forvejen da olien indsprøjtes i indsugningsluften.

Det er stadig en god idé at tilsætte fogging oil igennem tændrørshullet og tørne et par gange ved håndkraft.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________

Sidst redigeret af MartinN; 22-10-2012 kl. 10:17.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 22-10-2012, 10:13
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Hvad vil I anbefale til en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk.?

I manualen foreskrives en lidt omstændig metode og ikke mindst meget stor mængde (syntes jeg):

1. I en 23 liters (6 U.S. gal.) ekstern brændstoftank blandes:
a. 19 liter (5 U.S. gal.) almindelig blyfri benzin, oktan 87 (90 RON).
b. 1,89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus TC-W3 olie til 2-takts påhængsmotorer.
c. 150 ml (5 oz.) brændstofsystembehandler og -stabilisator eller 30 ml
brændstofsystembehandler og -stabilisatorkoncentrat.

2. Lad motoren køle ned.
VIGTIGT: Tør straks spildt eller udsprøjtet brændstof op.

3. Luk brændstofafspærringsventilen (hvis udstyret hermed). Frakobl og tilprop
brændstofindgangen, hvis den ikke er udstyret med en brændstofafspærringsventil.

4. Slut den eksterne brændstoftank (med forstøvningsblandingen) til
brændstofindgangen.
VIGTIGT: Forsyn motoren med kølevand.

5. Start motoren, og lad den køre ved 1300 o/min. i 5 minutter.

6. Efter den angivne driftstid returneres gasspjældet langsomt til tomgangshastighed,
og motoren slukkes.
VIGTIGT: Sørg for, at forstøvningsblandingen bliver i motoren. Lad ikke motorens
brændstofsystem løbe helt tørt.

7. Udskift brændstoffilterelementet med vandudskiller. Se afsnit 5 for korrekt
fremgangsmåde.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 22-10-2012, 12:25
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
bruger slet ingen ting i min gamle Volvo-motor og den starter da op igen når jeg beder den pænt om det....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #9  
Gammel 25-10-2012, 20:30
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvad vil I anbefale til en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk.?

I manualen foreskrives en lidt omstændig metode og ikke mindst meget stor mængde (syntes jeg):

1. I en 23 liters (6 U.S. gal.) ekstern brændstoftank blandes:
a. 19 liter (5 U.S. gal.) almindelig blyfri benzin, oktan 87 (90 RON).
b. 1,89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus TC-W3 olie til 2-takts påhængsmotorer.
c. 150 ml (5 oz.) brændstofsystembehandler og -stabilisator eller 30 ml
brændstofsystembehandler og -stabilisatorkoncentrat.
Jeg bruger ovennævnte metode.

Dog blander jeg ikke så meget benzin. Der bruges jo ikke ret meget benzin under selve konserveringen.

Ovenstående tal bruges bare til at finde blandingsforholdet (10% totakts olie + lidt brændstofkonserveringsmiddel i benzinen).
Reply With Quote
  #10  
Gammel 25-10-2012, 20:32
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg bruger ovennævnte metode.

Dog blander jeg ikke så meget benzin. Der bruges jo ikke ret meget benzin under selve konserveringen.

Ovenstående tal bruges bare til at finde blandingsforholdet (10% totakts olie + lidt brændstofkonserveringsmiddel i benzinen).

Men tilslutter du en ekstern tank med det i?
Reply With Quote
  #11  
Gammel 25-10-2012, 21:07
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men tilslutter du en ekstern tank med det i?
Ja, det gør jeg.

Jeg har en 10 liters plastik tank fra Biltema som jeg bruger, med en benzinslange hvor jeg har lavet en adapter med en 10 mm benzinslange i enden som passer til indenbordsmotorer (den passer til mine V8 motorer, ved ikke om hvilken dimension der bruges på en V6). Studsen på motoren er 3/8 tomme = 9.53 mm, så en 10 mm er lidt løs, men med et spændebånd går det fint.

Der er endda en frisk benzinblanding i som jeg lavede i tirsdags da jeg konserverede motorerne.

Du er velkommen til at låne den med benzin og det hele.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 26-10-2012, 08:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Hvad er jeres forhold til fogging oil? Bruger I det?
Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 26-10-2012, 09:11
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.

Hvad vil du så anbefale at gøre ved en MPI motor? Det er trodsalt MerCruiser selv der anbefaler den omtalte blanding i manualen!
Reply With Quote
  #14  
Gammel 26-10-2012, 09:43
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.
Mercury har det med i den manual jeg har for 4.3 og 5.0 MPI.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #15  
Gammel 26-10-2012, 09:43
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvad vil du så anbefale at gøre ved en MPI motor? Det er trodsalt MerCruiser selv der anbefaler den omtalte blanding i manualen!
Ingenting...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #16  
Gammel 26-10-2012, 15:28
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Ingenting...
Har lidt svært ved at forstå at du ikke anbefaler at gøre noget for en MPI motor (stik imod Mercury's anbefaling), mens du godt kan anbefale brug af konserveringsolie til en karburatormotor (der følger du Mercury's anbefaling).

Hvorfor foretage en "konservering" af en karburator motor, hvis du ikke mener at det er nødvendigt at gøre noget som helst med en MPI motor ?
Reply With Quote
  #17  
Gammel 26-10-2012, 19:17
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Jeg tager tændrørene ud og ind med WD 40 mont igen så er den ged barberet på mine volvo 7,4GI og 5,7 GXI
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #18  
Gammel 26-10-2012, 19:45
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Jeg tager tændrørene ud og ind med WD 40 mont igen så er den ged barberet på mine volvo 7,4GI og 5,7 GXI
samme metode jeg bruger. Syntes egentligt det er lidt mærkelig at man hele sommeren går og er hysterisk med om tændrørene er ok og at motoren ikke soder, for bagefter at kvæle den i olie og få det hele svinet til.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #19  
Gammel 26-10-2012, 22:00
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
samme metode jeg bruger. Syntes egentligt det er lidt mærkelig at man hele sommeren går og er hysterisk med om tændrørene er ok og at motoren ikke soder, for bagefter at kvæle den i olie og få det hele svinet til.

Enig enig gad vide om dem der samler på biler også drukner dem i olie hvis de ikke kører 5-6månedertror det næppe.
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #20  
Gammel 27-10-2012, 03:42
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Har lidt svært ved at forstå at du ikke anbefaler at gøre noget for en MPI motor (stik imod Mercury's anbefaling), mens du godt kan anbefale brug af konserveringsolie til en karburatormotor (der følger du Mercury's anbefaling).

Hvorfor foretage en "konservering" af en karburator motor, hvis du ikke mener at det er nødvendigt at gøre noget som helst med en MPI motor ?
Ved karburator motorer er der som sådan ingen elektroniske komponenter / følere, hvor kons.olien kan have en skadelig virkning - det sprøjtes jo direkte i karburatoren, igennem indsugningen osv. I flere tilfælde, kan det være nødvendigt at rense/udskifte tændrørene efter brug af kons.olie, for at motoren får en optimal gangkultur.

På indsprøjtningsmotorer kan der opstå komplikationer med de elektroniske komponenter i indsprøjtningssystemet, hvis de "dækkes" med kons.olie. Herudover er tændrør f.eks. på MPI mere følsomme, og med priser på IR tændrør til MPI motorer, ser jeg det ikke som en anbefaling, at bruge kons.olie til bl.a MPI motorer.

Eksemplet med til-salg-biler, som kan stå i mange måneder/år uden at blive vinterklargjort, er måske en god retningspil dog er frostsikring af kølesystemet anbefalelsesværdigt uanset indsprøjtningsystem.

Omkring det med "at følge fabrikkens anbefalinger", så tager jeg det med et gran salt - og jeg tror faktisk, at mange gør det samme, hvadenten det er bil eller båd, som skal holdes vedlige. Ser man bag på dunken af f.eks. Quicksilver High Performance drevolie, så skal den skiftes for hver 50 drifttimer ved sejlads i saltvand. Hvad så med en ny expresse cruiser, der halvvejs inde i sæsonen har sejlet 100 timer og som fortsat er under garanti - skal båden så tages på land for at få skiftet drevolie, for at garantien er gældende ?

Inden for bilverden går jeg også gerne i mod fabrikkens anbefalinger bl.a med olieskift på motor og gearkasse og IKKE mindst, hvordan det skal udføres - hvorfor ?

- Mercedes-Benz / AMG bekræfter igennem deres aut. forhandlernet, at der aldrig skal skiftes automatgearolie på min gearkasse af typen 722.6, men blot efterfyldes ved en evt. utæthed, som selvfølgelig skal udbedres hurtigst muligt. I min verden må en olie - uanset appliaktion - miste sin smøreevne med tiden. Nogle olier hurtigere end andre. Netop derfor, kan det undre, at MB / AMG bekræfter, at deres "originale automatgearolie" - som i øvrigt er FUCHS TITAN - aldrig skal skiftes, når jeg ved min foretrukne servicepartner KLEEMANN hører det stik modsatte. Her er parolen helt klar;
Automatgearolien bør skiftes for hver 50000 km ( afhængigt af kørselsmønster ), og gearkassen skal gennemskylles, så alle urenheder fjernes.

- Mercedes-Benz / AMG anbefaler at motorolien skiftes for hver 15000 km på min bil, hvilket er helt normalt inden for bilverden. Alligevel vælger jeg at skifte motorolie + filter for hver 10000 km udelukkende pga. bilens til tider høje omdrejningstal ved kørsel på motorvej, og småture rundt omkring, hvor motoren ikke bliver ordentlig gennemvarm. Frisk olie mener jeg selv er essentielt for enhver motors levetid selvom jeg ikke har nogen dokumenterbar skrivelse på det modsatte.

Frit for hukommelsen, så går du også i mod fabrikkens anbefalinger mht. motorolie til dine motorer - er det ikke Volvo Penta 15W40 ( VDS2/VDS3 ) du benytter ? Både viskositet og godkendelser modsvarer ikke anbefalingerne fra Mercruiser, as far as I know..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,434
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, NavarasInams
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:35.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden