Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 589
1 medlemmer og 588 gæster
Ineswef
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-07-2010, 15:49
Karsten Karsten er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Vordingborg
Indlæg: 2
Total newbie sejler søger råd til køb af Ørnvik 420/430/450/460/470

Hej Alle

jeg har nogle spørgsmål vedr en Ørnvik, jeg ved at man ikke kan sammenligne disse modeller direkte, men ville være glad hvis der er nogle brugere af forumet der skulle være ejere og som ville fortælle lidt om jeres opleveser med dem.

årsagen til at jeg har interesseret mig for Ørnvik 420/430/450/460/470 er at de modeller passer med det jeg ville tro er mit behov, samt det prisleje jeg kigger i.
Uttern og ryds kunne også være en mulighed med der har jeg ikke kunne finde så mange informationer om på nettet.

jeg vil kort prøve at forklare hvad jeg forvener af min båd:

Fisketure
Weekendture (mulighed for overnatning, kan nok blive et problem i de små modeller)
Vandsjov (badering og lign)

hvad skal man gå efter af motor? ville +10hk give en berede økonomi istedet for at motoren skal gå for fulde omdr. hele tiden?

hvordan er de at håndtere ved søsætning fra trailer som enkeltmand?

jeg håber nogen kan hjælpe

Sidst redigeret af Karsten; 23-07-2010 kl. 15:55. Begrundelse: fejl-40
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-07-2010, 16:34
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hej Karsten

Velkommen til Fenderen :-)

Ørnviks modeller er blevet meget populære, dels skyldes det en massiv reklamekampagne fra importørens side, men også at priserne for et helt nyt sæt har været på et leje hvor mange kunne være med.
Når det så er sagt er brugtmarkedet også fyldt med dem, da de sæt man har kunnet købe på tilbud oftest ender med at være for små, både hvad angår bådens og motorens størrelse. Det har resulteret i lave gensalgspriser. Noget man helt klart skal overveje ved valg af mærke og model.
De er næsten alle med frontcabin, og i en båd under 5 meter er der ikke meget plads tilbage til en familie på 4, da kabinen ikke er stor nok til praktisk udnyttelse. Den ender som regel med at blive stuverum for tasker, redningsveste o.l.
Der skulle efter sigende have været lidt problemer med kvaliteten på de første modeller der kom for omkring 10 år siden, men de nyere modeller skulle konstruktionsmæssigt være ok.

Personligt vil jeg altid vælge en motorstørrelse som kommer så tæt på hvad båden max. er godkendt til, da det giver dig den bedste fleksibilitet i forhold til dine behov. Mange oplever ligefrem en forbedring i brændstofforbruget, da du kan sejle med langt færre omdrejninger. Selvfølgelig betyder det noget for anskaffelsesprisen, men jeg er overbevist om at ikke fortryder valget.

Held og lykke med købet af din nye båd. Vi glæder og til at høre hvad du beslutter dig for.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 23-07-2010, 16:41
Karsten Karsten er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Vordingborg
Indlæg: 2
Hej Martin, tak for det hurtige svar

ok ja jeg skylder nok at sige at vi kun er 2 personer der skal sejle :-)
jeg har set mange sæt på dba og lign. og det ender også med at jeg køber et brugt sæt,

Mvh

Karsten
Reply With Quote
  #4  
Gammel 23-07-2010, 19:19
mpa mpa er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: midt jylland
Indlæg: 90
Billeder: 1
n b

en 510 med en 100 hk yamaha 4 takt har jeg været ude en tur i det var en fin båd og gik godt med sådan motor. kender en der en ejer af en 460 med 40 hk. det er det sløveste lort.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-07-2010, 20:51
tica's Avatar
tica tica er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Bjæverskov
Indlæg: 23
Citér:
Originally Posted by Karsten Se indlæg

hvordan er de at håndtere ved søsætning fra trailer som enkeltmand?
Jeg har selv en 17 fods "jolle" som står på en Brenderup 1002B trailer med 4 X superruller og jeg kan uden problemer håndtere den alene, det samme kunne ikke siges om den 14" speedbåd på en 450Kg Brenderup med faste ruller som jeg havde før.

Så med den rette trailer og ruller så kan du nemt selv håndtere den.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-07-2010, 19:02
saxius's Avatar
saxius saxius er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Jylland
Indlæg: 23
Billeder: 34
Ørnvik 470

Citér:
Originally Posted by Karsten Se indlæg
Hej Alle

jeg har nogle spørgsmål vedr en Ørnvik, jeg ved at man ikke kan sammenligne disse modeller direkte, men ville være glad hvis der er nogle brugere af forumet der skulle være ejere og som ville fortælle lidt om jeres opleveser med dem.

årsagen til at jeg har interesseret mig for Ørnvik 420/430/450/460/470 er at de modeller passer med det jeg ville tro er mit behov, samt det prisleje jeg kigger i.
Uttern og ryds kunne også være en mulighed med der har jeg ikke kunne finde så mange informationer om på nettet.

jeg vil kort prøve at forklare hvad jeg forvener af min båd:

Fisketure
Weekendture (mulighed for overnatning, kan nok blive et problem i de små modeller)
Vandsjov (badering og lign)

hvad skal man gå efter af motor? ville +10hk give en berede økonomi istedet for at motoren skal gå for fulde omdr. hele tiden?

hvordan er de at håndtere ved søsætning fra trailer som enkeltmand?

jeg håber nogen kan hjælpe
Propel valg til Ørnvik 470 med Mercury F50ELPT-EFI 4-takt
Da der er spurgt til propel størelse og stigning samt omdrejninger på motor, så kan jeg nu efter at have fået sat omdrejningstæller i give de oplysninger.

Båden vejer lidt over 1000kg med høj kaleche på da test er lavet med 3 propel størrelser.

Motoren instruktionbog fortæller at motoren skal gå ved fuld gas 5500-6000 omdejninger.
Propel nr 1. 10 5/8 X12 =5400 omdrejninger
Propel nr 2. 10 7/8 X11 =5600 omdrejninger (en nål brede over 5600)
Propel nr 3. 11 1/4 X10 =6080 omdrejninger (en nål brede under 6000)
Jeg synes at en 50 HK med rette propel er ok sæt.

Vi har efter den ørnvik 470 skifter til en Ørnvik 510 med en 80 HK motor. Det køre godt.

Jeg vil nok anbefale at få en Ørnvik 510 som brugt frem for en ny ørnvik 470, da en 510 sejler langt bedre hvis der er lidt buler på vandet.

Nu har vi ikke mere en Ørnvik men skifter til en større Galeon Galia 620 Cruiser, men den er meget tungere, så der skal en stor bil il for at må køre med den.
__________________
Mvh. Bent Nielsen

Galeon Galia 620 Cruiser
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,494
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Ineswef
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden