Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 545
2 medlemmer og 543 gæster
Gordonsaill, Jasonx#randon[a..z]l
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 17-06-2012, 12:54
skipperjan skipperjan er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: aalborg
Indlæg: 20
Billeder: 3
vand i olien..volvo penta

hej. som tidligere beskrevet, har jeg opdaget at min olie er blevet cementfarvet og ikke lige den farve man ønsker som bådejer. beskriver lige hvad vi har med at gøre igen. jeg har en princess 32 fra 1978 og er med 2 stk volvo penta 75hk diesel ferskvandskølet.den de kalder for AQD21A.
båden har stået på land i 3 år efter oplysninger af tidligere ejer og har siden sejlet uden problemer. jeg har så fået den i vandet i år og ikke skiftet olie, kun på z-drev. efter 3 ture på vandet har jeg opdaget min olie er blevet grå og alle mente jeg bare skulle skifte olie, da den sikkert havde fået en masse kondensvand i sig, efter at havde stået og olien var for gammelt.
siden har jeg haft ventildæksel af og puhaa, den var fyldt op med olieslam/ kager lige frem. den er nu skyllet godt igennem med andet olie og alt slam er ude og den kedlige grå farve. jeg har nu prøvet at starte den og lade den stå i tomgang 30min og så tjekke olie igen for misfarve, som ikke kunne ses. Derefter af med ventildæksel og så der lå lidt vand i kanterne af dæksel.
Kan det passe der må komme lidt så hurtig?
Jeg har undre mig over at der var et hul over min saltvandpumpe/sladderhul som der kom lidt vand ud af, det er vel oringe i den som er gået? og måske derfor jeg får saltvand ind i olie?
Den bruger ikke ferskvand, så toppakning tror jeg ikke på fejler noget.
Mange har nævnt min manifol er måske revnet, men den har jeg ikke endnu rørt ved.
Min oliekøler er saltvandskølet, er den meget såbar mod at tage vand ind i olie der?

håber der er nogle gode hjælpsomme svar.
Jeg vil nu prøve at skifte de oringe som er i saltvandspumpe, bag motor hvor sladderhul viser der er noget galt.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-06-2012, 14:11
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Har selv været der med en benzinmotor. Hos mig kom vandet fra den ene udstødningsmanifold. Jeg skiftede begge, og det løste problemet. Jeg kender ikke dine motorer, så jeg skal ikke kloge mig på om der er nogen steder det 'plejer' at komme fra. Hvis noget er tærret op, skal du helt sikkert være på vagt, for så er det langt fra sikkert at det er det eneste sted den er gal.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-06-2012, 14:27
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
der sidder 2 simmerringe i vandpumpen med en sladrehul imellem dem. Kommer der vand ud af hullet er det simmerringen ud mod impellen der er slidt. Den anden simmerring holder olien inde i motoren. Det kan godt give vand i olien hvis begge simmerringe er slidt. Hvis du skifter dem så husk at købe dem til marinebrug med rustfri fjerer-ring i.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-06-2012, 14:55
skipperjan skipperjan er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: aalborg
Indlæg: 20
Billeder: 3
på tegning under saltvandspumpe er det beskrevet som oringe, så det er vel oringe og ikke simmerringe, eller forveksler jeg det med noget andet?

jeg har jo 2 pumper. den som trækker saltvand i nærmerst mit z drev og så den der er under min ferskvandstank som køler fersk vand og det er den som drypper ved sladderhul.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-06-2012, 17:34
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
De pumper jeg har haft af den type som ikke er remtrukket, men bygget på motoren og trækkes af knasten, har alle haft simmerringe.
hvordan bliver pumpen trukket rundt ? er det cirkulationspumpen som flytter vandet i det lukkede system?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-06-2012, 22:30
skipperjan skipperjan er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: aalborg
Indlæg: 20
Billeder: 3
ja den er også trukket på knasten af min. jo du nok ret i det er en simmerring, syntes bare det bliver beskrevet som oring...vil ringe til volvo penta service, så er jeg sikker på at få de rigtige pakninger.
Men jeg er lidt overrasket over at kondensen ender så hurtig i ventildæksel og ikke laver olien cementfarve med det samme, men vandet må fordampe hurtig til ventildæksel?
jeg har smagt på den kondens som ender der, men kan ikke smage saltvand, men saltet forbliver jo nok i olien.

Jeg har ikke lige helt styr over cirkulationspumpe til ferskvandet sidder endnu.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,525
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Brantsmoomasar
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden