Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vinterkonservering

Vinterkonservering Her kan du stille spørgsmål til hvordan du vinterkonserverer din båd - motor, drev, vandtanke, toilet mm.

» Online brugere: 320
7 medlemmer og 313 gæster
Georgsnace, GivessPradelf, Hatlodtheadly, Hogardroks, miteenhah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 10-01-2016, 21:30
rolf.nielsen rolf.nielsen er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2015
Bopæl: Vallensbæk
Indlæg: 2
Is på vandet i havnen om vinteren

Jeg ligger i vandet for første gang gennem en hel vinter. Der er nu kommet is på vandet og jeg kan mærke at båden ligger og skubber til isen. Det føles lidt som om at båden ligger og skubber op mod en bro uden fendere. Indtil videre virker det ok, men hvornår skal man begynde at blive bekymret for at båden tager skade af isen? Jeg forestiller mig at isen kan pakke sig helt tæt om båden og begynde at presse siderne? Eller vil det aldrig blive risikabelt på nogen måde med den slags is vi får i dk?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-01-2016, 09:03
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Jeg læste en del om emnet, inden vi besluttede os for også at have båden i vandet hele vinteren. Så længe du ikke ligger et sted med gennemstrømning, hvor store isklumper kan komme flydende med fart ind i skroget, er der ingen problemer, og det er vist længe siden det har været så koldt i Danmark.

Det der sker når isen pakker sig om båden er, at den skaber en isvugge perfekt "designet" til din båd, og der ligger den så stille og roligt understøttet under hele skrovet, i stedet for at stå på land understøttet på 4 eller 6 små punkter. En båd er bygget til at ligge i vandet og ikke stå på land ;-)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-01-2016, 11:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Sørg for at båden er "is fri" omkring skroget specielt agter er vigtigt eller bliver båden "trukket ned" af isen.....

Denne uge blive ganske kølig med dags- og nattefrost.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-01-2016, 12:50
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Hej Rolf

Der er lidt arbejde forbundet med båden her i "istiden", men det kan afhjælpes rimeligt nemt.

For et par år siden overvintrede vi også med vores båd i havnen. Jeg fik fat i et fiberrør Ø35 og borede en masse huller i det. Så havde jeg min "hobby kompressor" stående på båden. Så hverdag mens havnen var iset til gik jeg ned og tændte kompressoren. Røret lå rundt om båden langs vandlinjen. de små bobler skabte uro omkring båden og derved bremsede isen ca. 30cm inden båden. Da det blev virkelig koldt var det ikke helt nok og jeg hakkede lidt ekstra af længere ude, på den måde kunne jeg holde det helt væk fra skroget.

Man kan få sådan nogle "sprinkler" slanger i jemogfix, er faktisk i tvivl om de vil kunne klare opgaven eller om de synker.

man skulle gerne få en ring rundt om båden så det ikke kommer så tæt som på dette billede

__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,314
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, GivessPradelf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden