Der er noget der undrer mig lidt på min båd. Når jeg sejler og kører motoren op over 2750 omdrejninger er det som om at båden bare sætter sig på røven. Max omd er 3200. Det gir ikke mere fart at køre motoren over de 2750. Hvad kan grunden være til at den gør det. Skrogets bygning måske?? Der sejler jo ikke vildt mange Albatross 26 rundt herhjemme, så ikke lige nogen at sammenligne med. Google plejer at være min bedste ven, men der har ikke været nogen hjælp at hente denne gang;-(
Ved stille vejr og ingen strøm går den lige omkring 7 knob ved de 2750 omd.
Ved godt det aldrig bliver en speedbåd:-) er også bare nysgerrig over hvorfor den gør det:-)
din båd er vist ikke en halv eller helplaner altså en deplacementbåd.
deplacementbåde sejler med skroget nede i vandet og har derfor en begrænset fart. En tommelfinger regel siger 1 knob for hver meter bådlængde i vandlinien, alt derover gør at båden sætter sig (graver røven ned)
sejler gennem de sidste 35 år
din båd er vist ikke en halv eller helplaner altså en deplacementbåd.
deplacementbåde sejler med skroget nede i vandet og har derfor en begrænset fart. En tommelfinger regel siger 1 knob for hver meter bådlængde i vandlinien, alt derover gør at båden sætter sig (graver røven ned)
Så passer det nok meget godt med de 7 knob:-) Det er også en meget økonomisk fart;-) Havde jeg ville sejle stærkt ville jeg ha kigget efter en anden type båd. Undrede mig bare over hvad det er der får den til at "grave" agterenden sådan ned.