Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vinterkonservering

Vinterkonservering Her kan du stille spørgsmål til hvordan du vinterkonserverer din båd - motor, drev, vandtanke, toilet mm.

» Online brugere: 299
8 medlemmer og 291 gæster
ChesterBip, Darmoketedync, Georgwoontetle, HectorPreoriurl, sandykc16, StevenNic, TangachSenicoona, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-09-2012, 10:22
Thomas Lindt Thomas Lindt er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 13
Vinterkonservering 2012

Hej fendere..

Jeg kunne da godt tænke mig at høre hvor mange der selv laver eller planlægger slev at stå for vinterkoserveringen for denne sæson?

Hvad gør I, laver i service sammen tid eller venter til foråret?
Burde Fenderen ikke have en oversigt over hvordan man gør?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 30-09-2012, 10:43
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg gør det selv.

Service, oliskift m.m. gør jeg først til foråret. En stor del af min marts måned går med at klargøre båd....
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-09-2012, 11:01
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Der ligger i hvert fald den her klæbrige tråd http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=293
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-09-2012, 21:13
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej,

Har altid undret mig over hvorfor nogle venter til foråret med at skifte olien. Det bedste må da være at motoren står med ny frisk olie vinteren over.

Normalt plejer jeg på en af de sidste ture på året at skifte olien+filter når jeg kommer tilbage til bådpladsen. Derved sikre jeg at min 1-2 sidste ture på året er med frisk olie. Og så skulle der gerne være ny frisk olie rundt i alle hjørner inden båden stilles på land for vinterhalvåret. Og da det jo hverken er billigere, hurtigere eller nemmere at gøre det i marts vs. oktober ser jeg ingen grund til at vente.

Men det er bare min mening om olieskift....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-09-2012, 22:02
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvorfor er det bedst at olien står i motoren vinteren over ??

Jeg har aldrig forstået, hvorfor det skulle være bedre at skifte i efteråret....så motoren står med frisk olie ?? Øøhhh ja den står stille, så er det vel ligegyldigt om det er med frisk eller ej.

Nå jeg tror nu det er et spørgsmål om religion. Jeg spurgte min båd mekaniker, og han anbefalede mig at skifte om foråret, da alle små partikler ville have samlet sig i olien....han sagde også at det ikke betød det store, om det blev gjort forår eller efterår.

Det passer mig bedst i foråret, ergo bliver det gjort i foråret.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-09-2012, 22:58
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Mercury anbefaler i hvert fald at væskerne skiftes når sæsonen slutter.
http://www.mercurymarine.com/service...ance#ChangeOil
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #7  
Gammel 01-10-2012, 09:12
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Nå jeg tror nu det er et spørgsmål om religion. Jeg spurgte min båd mekaniker, og han anbefalede mig at skifte om foråret, da alle små partikler ville have samlet sig i olien....han sagde også at det ikke betød det store, om det blev gjort forår eller efterår.

Helt enig, det er nok et spørgsmål om religion.
Jeg skifter først til foråret. Båden står udenfor og tilmed på et sted med høj luftfugtighed. Når solen skinner kan der være 20 gr inde i båden og om natten måske -10 gr. Jeg har en ide om at det kan give kondens.
jeg vil helst starte sæsonen med en olie der ikke har været udsat for den behandling hele vinteren.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 01-10-2012, 09:36
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Jeg frostsikrer kun motoren om efteråret, service er for mit vekommende også først til foråret. Regner med at det er denne gang at der skal skiftes lejer og kardanled samtidig med at drevet er af til en overhaling.
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #9  
Gammel 03-10-2012, 21:46
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg

Jeg har aldrig forstået, hvorfor det skulle være bedre at skifte i efteråret....så motoren står med frisk olie ?? Øøhhh ja den står stille, så er det vel ligegyldigt om det er med frisk eller ej.
Teorien er at olien har en korrosionsbeskyttende funktion mens motoren står stille vinteren over.

Den optimale beskyttelse opnås med ny olie, hvor de rustbeskyttende additiver virker optimalt. Nogle marine olier indeholder VPI (Vapor Phase Inhibitors) f.eks. Castrols marine olie. Dette beskytter motoren mod korrosion i længere tid under stilstand. Det er faktisk så godt at en egentlig konservering ikke er nødvendig.

Samtidig at den gamle olie kan være "sur" og indeholde fugt hvilket ikke er optimalt i forbindelse med den ønskede korosionsbeskyttelse. Det med den "sure" olie holder nok ikke så meget mere da svovlindholdet af moderne brændstoffer er relativt lavt. Det var et større problem tidligere hvor svovlindholdet var højere. Fugten kommer især ved sejlads med korte ture i efterårsæsonen med saltvandskølede motorer.

I mit tilfælde hvor båden opbevares i en velsioleret hal (iøvrigt frostfri) mener jeg ikke at der tilføres fugt i løbet af vinteren.

Så jeg mener det optimale i mit tilfælde vil være at følge Volvos foreskrifter på side 4 i denne vejledning: http://www.cg-marine.dk/byromto/cms/...ningsguide.PDF som går ud på at varme olien op og skifte olie og derefter starte den op igen for at fordele den nye olie. Så er motoren konserveret.

Jeg følger yderligere Mercurys anbefaling med at køre en brændstofblanding med totaktsolie mens den nye olie fordeles.

Bemærk dog at Mercury ikke anbefaler opstart af motoren efter olieskift. De mener det kontaminerer olien. Det synes jeg tilgengæld er noget sludder.

Hvis andre mener at deres olie er fin efter sæsonen, ja så sker der ikke noget ved at lade den stå vinteren over og så skifte om foråret. Som Goffy siger så får han også kondensvandet ud som samler sig i løbet af vinteren ved udendørs opbevaring. Det kan jeg godt se logikken i.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 03-10-2012, 21:51
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Nå jeg tror nu det er et spørgsmål om religion. Jeg spurgte min båd mekaniker, og han anbefalede mig at skifte om foråret, da alle små partikler ville have samlet sig i olien....han sagde også at det ikke betød det store, om det blev gjort forår eller efterår.
Partiklerne samler sig i olien under stilstand. Hvordan skal det forstås ?

Så man lettere får partiklerne ud når man skifter olie om foråret ?

Normalt varmer man jo olien op inden aftapning, så selvom din motor har stået stille hele vinteren skal den vel startes op inden olieskift ?
Reply With Quote
  #11  
Gammel 03-10-2012, 21:53
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Det passer mig bedst i foråret, ergo bliver det gjort i foråret.
Det er vist ikke noget argument for hvad der er bedst for din motor
Reply With Quote
  #12  
Gammel 03-10-2012, 22:11
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg aner ikke hvad det betyder, jeg er ikke mekaniker....

Og som tidligere nævnt er det et spørgsmål om religion, så argumentet om at det passer mig bedst i foråret, er helt sikker gangbar ;-)

Jeg har ikke læst eller hørt noget, der har overbevist mig om at det skal gøres i efteråret, ergo bliver det stadig gjort i foråret....

Stadig et spørgsmål om religion.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 03-10-2012, 22:13
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg starter ikke motoren op inden olie skift, det går ganske nemt uden.

Og mekanikeren anbefalede at lade være, såfremt det ikke er et problem at få den ud,,og det er det som sagt ikke....
Reply With Quote
  #14  
Gammel 03-10-2012, 23:48
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Kan du tappe olien af gennem bundproppen ?
Jeg skal suge de 12-13 liter op gennem oliepinden
Og det går overhovedet ikke, hvis olien ikke er varmet op til de 70-80 grader først !
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #15  
Gammel 04-10-2012, 07:29
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har en pumpe på motoren, fungerer som en luftpumpe til en cykel...

Bortset fra at den suger og ikke puster
Reply With Quote
  #16  
Gammel 04-10-2012, 07:54
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Der er utallige holdninger og meninger til korrekt service af drivlinien i båden.

På min egen båd gør jeg bl.a følgende ved vinterkonservering:

- Ingen olie- eller filterskift på motoren. Det gøres om foråret.

- Drevolie aftappes og der kontrolleres for vand i olien. Er der ikke vand i drevolien, påfyldes det gamle olie igen. Som ofte har drevolien ikke sejlet meget, så det kan lyde som frås, at skifte det efter en sejlsæson på få timer.

- Motorens kølesystem drænes for vand og frostsikres med kølervæske.

- Korrosionsbeskyttelse udvendig på motoren.

- Batteri sættes til opladning

- Vand i motorrum fjernes.

- Fugtposer hænges op i kabinen

- Drevet køres i nederste position eller afmonteres

- Smøring af transomleje, styreaggregat mv.

- Indvendig motorbeskyttelse med konserveringsolie

Vi bliver nok aldrig enige om, hvad der er bedst for en bådmotor. Egne erfaringer med bl.a reparationer kan måske bruges som retningspil til at lave ændringer omkring service, drift og vedligeholdelse.

Lad mig tilføje, at min OMC motor endnu aldrig har været åbnet pga. et mekanisk nedbrud. Der er skiftet bundkar, generator, starter, benzinpumpe og selvfølgelig gængse servicedele som tændingsdele, et par relæer + lidt andre småting.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #17  
Gammel 04-10-2012, 10:02
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg har lavet 4 indtil videre, inkl. min egen som også er "gemt" væk for vinteren.

To 4.3'ere, en 5.0 og min egen 8.2'er er vinterkonserveret - jeg mangler stadig 2 4.3'ere og en 3.0

Vinterkonservering for mig er følgende proces:
--> opstart af motor til drifttemperatur, evt. på "øreklapper" eller ved sejlads
--> ud med bundprop
--> aftapning af kølevand
--> tjekke drænhuller for pakninger evt. rustflager
--> opstart af motor og gennemkørsel af kølevæske
--> evt. aftapning af lidt af den gennemkørte kølervæske for at tjekke frysepunkt
--> aftap/tjek af drevolien

Færdig
Hermed to pics fra sidste weekend hvor vinterkonserveringen startede - Båden på billedet er en 1998 SeaRay 190 Overnighter Signature med en 4.3'er.
Attached Images
File Type: jpg kr1.jpg (267.9 KB, 10 views)
File Type: jpg kr.jpg (284.8 KB, 11 views)
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #18  
Gammel 04-10-2012, 14:12
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Opstart på land med øreklapper/haveslange KAN udløse defekt impeller specielt på de motorer, hvor der er remtrukket søvandspumpe - jeg har set og hørt om det flere gange.

Årsagen er, at der i enkelte tilfælde ikke er nok tryk på vandet, og derfor "brænder" impelleren af. Andre gange er haveslangens længde 3 gange så lang som ventelisten til den lokale swingerklub, og derfor er vandmængden reduceret....

Derfor vær opmærksom på, at der kommer kølevand ud i bunden af transomen, når motoren er startet på land.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #19  
Gammel 04-10-2012, 17:58
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Opstart på land med øreklapper/haveslange KAN udløse defekt impeller specielt på de motorer, hvor der er remtrukket søvandspumpe - jeg har set og hørt om det flere gange.

Årsagen er, at der i enkelte tilfælde ikke er nok tryk på vandet, og derfor "brænder" impelleren af. Andre gange er haveslangens længde 3 gange så lang som ventelisten til den lokale swingerklub, og derfor er vandmængden reduceret....

Derfor vær opmærksom på, at der kommer kølevand ud i bunden af transomen, når motoren er startet på land.
Det er heller ikke nok, at man kan se der kommer vand ud ved transomen. På min er der vandindtag i bunden af båden OG i drevet. Dvs. 2 indtag. Det vand der kommer ud ved transomen kan stamme fra drevindtaget udelukkende, og ingenting fra vandindtaget i bunden. Der skal omdrejning på for at søvandsindtaget fungerer ordentligt når den står på land. Ca. 1300-1500 på min.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #20  
Gammel 04-10-2012, 18:47
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Det er heller ikke nok, at man kan se der kommer vand ud ved transomen. På min er der vandindtag i bunden af båden OG i drevet. Dvs. 2 indtag. Det vand der kommer ud ved transomen kan stamme fra drevindtaget udelukkende, og ingenting fra vandindtaget i bunden. Der skal omdrejning på for at søvandsindtaget fungerer ordentligt når den står på land. Ca. 1300-1500 på min.
Ja, det er korrekt - det fik jeg ikke tilføjet, når båden har vandindtag igennem skroget.

Det beklager jeg.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,376
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, sandykc16
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:55.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden