Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vinterkonservering

Vinterkonservering Her kan du stille spørgsmål til hvordan du vinterkonserverer din båd - motor, drev, vandtanke, toilet mm.

» Online brugere: 364
10 medlemmer og 354 gæster
AlexSr, Austinalet, Bernadocer, Einarthype, HamilGeraHaita, Raymondphimi, RonaldLah, SnorreOutside, Svetlybo, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-11-2011, 09:37
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Brændstof om vinteren

Af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad de forskellige gør med hensyn til Jeres tanke om vinteren.

Jeg fylder altid mine tanke op ( diesel ) og tilsætter et additiv der skulle sikre imod kondens og dermed dieselpest...

Men jeg tanker jo så også i havnene, hvor der ikke er biodiesel. Men det er der jo på samtlige almindelige tank stationer, hvor nogle af Jer sikkert også tanker.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-11-2011, 12:05
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Min tank (benzin) er næsten tom om vinteren, synes aldrig at jeg har haft problemer med kondens. Den står godtnok inde, hvor temperaturen ikke svinger ret meget. Hvis der kommer en smule kondensvand, tager vandudskilleren det vel. Og om foråret kan motoren startes op, på en tankfuld dejlig frisk benzin.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-11-2011, 12:51
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Talking

Her må Rolf T være manden der skal udtale sig, han har overvintret en del gange på samme tankfuld, og jeg tvivler på at der kan være fordampet ret meget ved det, nærigpind der hellere vil klappe prinsessen og lade os andre om at holde co2 kvoten

spøg til side, jeg fylder tanken og helder en skvat karburatorsprit i, men det er også benzin. diesel tror jeg ville gøre som dig, da luft og vand udgør risikoen for pesten.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-11-2011, 13:17
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by molboen Se indlæg
Her må Rolf T være manden der skal udtale sig, han har overvintret en del gange på samme tankfuld, og jeg tvivler på at der kan være fordampet ret meget ved det, nærigpind der hellere vil klappe prinsessen og lade os andre om at holde co2 kvoten
Good one, Mr. Molbol...

Sidst jeg fyldte "sovs" på Dollarprinsessen var i juni 2006...

Flere kan sikkert huske, hvordan resultatet blev, da jeg tankede benzin på Helsingør Nordhavn...Uha, det kostede en ny benzinpumpe, filter, adskillelse og rengøring af karburatoren og samling igen pga. dårlig benzin kvalitet.
Se billedet af aftappet benzin...

Omkring dieselmotorer findes der additiver som kan tilsættes brændstoftanken, men hvor stor indvirkning det har på brændstofkvaliteten ved jeg ikke med sikkerhed - jeg har ingen testrapporter fra udbyderne af additiver, som bekræfter, at tilsætning er nødvendigt ifb. med vinteropbevaring. Det samme gør sig gældende for benzinmotorer.
Attached Images
File Type: jpg Vand i benzin.jpg (212.3 KB, 3 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-11-2011, 13:35
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Sidst jeg fyldte "sovs" på Dollarprinsessen var i juni 2006...

Flere kan sikkert huske, hvordan resultatet blev, da jeg tankede benzin på Helsingør Nordhavn...Uha, det kostede en ny benzinpumpe, filter, adskillelse og rengøring af karburatoren og samling igen pga. dårlig benzin kvalitet.
Se billedet af aftappet benzin...


Prøv at kikke på denne side http://www.nytdrev.dk/racor_vandudsk...c-527_528.html
han sælger vandudskillere og filtre til rimelige penge
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 14-11-2011, 15:49
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Fletcher'ens tanke er tomme om vinteren. Det er egentlig bare af sikkerhedshensyn, så branden bliver minimal, hvis lokale møgunger leger med tændstikker. Man burde egentlig placere to falske tanke med vand i. Det vil sikkert også være rimelig uforståeligt for knallertbenzintyve.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 14-11-2011, 15:58
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Med hensyn til additivet jeg hælder i, så har jeg ingen anelse om det virker eller ej....Jeg har bare aldrig haft problemer, også vil jeg ikke spare de 400 - 500 kr væk, det er ikke risikoen værd....

Men er der ingen diesel folk der har spekuleret over diesel pest, jeg er vel ikke den eneste ??
Reply With Quote
  #8  
Gammel 14-11-2011, 17:40
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Med hensyn til additivet jeg hælder i, så har jeg ingen anelse om det virker eller ej....Jeg har bare aldrig haft problemer, også vil jeg ikke spare de 400 - 500 kr væk, det er ikke risikoen værd....

Men er der ingen diesel folk der har spekuleret over diesel pest, jeg er vel ikke den eneste ??
Jo, da. Jeg har surfet på nettet og konklusionen er, at det er meget sparsomt med valide oplysninger om virkningen af additiverne.

Min egen konklusion er, at jeg vil ikke løbe risikoen for dieselpest på grund af vand i dieselolien især ikke hvis båden opbevares udenfor, med risiko for svingende temperaturer (kondens) og indtrængen af regnvand via udluftning på påfyldningsstuds, så jeg tilsætter additiv.

Min båd står indenfor og frostfrit. Den forrige ejer (en tysker) påfyldte også additiv, og jeg fik en hel flaske med, så det har jeg fortsat med.
Motoren er forsynet med RACOR forfilter med vandudskiller samt finfilter lige før dieselpumpen.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #9  
Gammel 15-11-2011, 11:41
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Jeg har ikke tømt tanken, men har ca. 50-70 liter benzin tilbage i tanken som jeg har tilsat additiv der sørger for minimere kondensvand i tanken. Så kører motoren et stykke tid (i forbindelse med vinterkonservering) for at få additivet ind i systemet.
Det har fungeret fint uden nogen problemer ved næste sæson.
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #10  
Gammel 15-11-2011, 14:42
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Jeg fylder tanken op med diesel fra tank med biodiesel tilsat, tilsætter ca. 1%, 99% karburatorsprit ( meget af det sprit man får på tankstationer er 96% sprit og resten vand) og additiv så må vi se hvad der sker når båden skal startes op første gang. Denne gang har jeg tætte tank dæksler. Båden står udenfor i min baghave.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #11  
Gammel 16-11-2011, 10:07
hammerholt's Avatar
hammerholt hammerholt er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
Billeder: 7
Der er åbenbart ikke to der gør det samme ;-) Jeg hælder 2,5 liter kaburatoralkohol på og fylder derefter tanken (210 liter diesel, det skulle give cirka 1,1% sprit). Der har været store menungsudvekslinger om det er godt at tilsætte sprit eller ej, men jeg tror på det.
/Ole
__________________
Jeanneau Merry Fisher 925
Yanmar BY6 260
Besøg vores havn på:
http://www.hou-havn.dk
Reply With Quote
  #12  
Gammel 16-11-2011, 10:20
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Næh der er tydeligvis mange måder at gøre det på.

Udfordringen er helt klart at det er første vinter med bio diesel, og det produkt er bare meget vand følsom. Jeg har set nogle skræk billeder fra tanke i Norge, og det var bestemt ikke et godt syn.....

Jeg håber dæleme ikke at det udvikler sig til at blive et problem for båd ejere der sejler på diesel......
Reply With Quote
  #13  
Gammel 16-11-2011, 10:28
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Peter508 Se indlæg
Næh der er tydeligvis mange måder at gøre det på.

Udfordringen er helt klart at det er første vinter med bio diesel, og det produkt er bare meget vand følsom. Jeg har set nogle skræk billeder fra tanke i Norge, og det var bestemt ikke et godt syn.....

Jeg håber dæleme ikke at det udvikler sig til at blive et problem for båd ejere der sejler på diesel......
Det er noget med du er inde for branchen med brændstof? Kan du komme med noget konkret mht. skræk billeder, hvad der sker, er sket og, hvad der er gjort for at undgå det?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 16-11-2011, 16:13
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
De billeder jeg har set er fra stations tanke i Norge, og de står som skræk eksempel på hvor galt det kan gå, hvis eksempelvis dækseler o.a. ikke er tætte....

Dieselpest ligner mest af alt en for gammel overkogt gang risengrød, virkelig klamt....men fremfor alt særdeles omkostningstungt.

Jeg frygter det da i mine 2 tanke på båden, dog har jeg som tidligere skrevet kun tanket båden på havneanlæg, og disse er undtaget bio diesel....
Reply With Quote
  #15  
Gammel 16-11-2011, 20:53
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by hammerholt Se indlæg
Der er åbenbart ikke to der gør det samme ;-) Jeg hælder 2,5 liter kaburatoralkohol på og fylder derefter tanken (210 liter diesel, det skulle give cirka 1,1% sprit). Der har været store menungsudvekslinger om det er godt at tilsætte sprit eller ej, men jeg tror på det.
/Ole
Resultatet af lidt "googling":
I princippet er det jo samme virkemåde
Sprit, karburatoralkohol, tilsætningsmiddel.....alle dræber bakterier og holder vandindholdet tyndet op i dieselolien så bakterierne (dieselpesten) ikke kan vokse i skillelaget mellem dieselolien og vandet.
Karburatorsprit lyder som den absolut billigste metode, og så er der den fordel at vandet kommer ud af tanken og bliver brændt af i motoren.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,256
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Einarthype
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden