Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vinterkonservering

Vinterkonservering Her kan du stille spørgsmål til hvordan du vinterkonserverer din båd - motor, drev, vandtanke, toilet mm.

» Online brugere: 362
7 medlemmer og 355 gæster
Brervebrorm, Dargothnulse, Pedararism, StevenNic, Thomasmum, Vikiebs, Ørskarr 27
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #21  
Gammel 27-10-2012, 08:36
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Ved karburator motorer er der som sådan ingen elektroniske komponenter / følere, hvor kons.olien kan have en skadelig virkning - det sprøjtes jo direkte i karburatoren, igennem indsugningen osv. I flere tilfælde, kan det være nødvendigt at rense/udskifte tændrørene efter brug af kons.olie, for at motoren får en optimal gangkultur.

På indsprøjtningsmotorer kan der opstå komplikationer med de elektroniske komponenter i indsprøjtningssystemet, hvis de "dækkes" med kons.olie. Herudover er tændrør f.eks. på MPI mere følsomme, og med priser på IR tændrør til MPI motorer, ser jeg det ikke som en anbefaling, at bruge kons.olie til bl.a MPI motorer.

Eksemplet med til-salg-biler, som kan stå i mange måneder/år uden at blive vinterklargjort, er måske en god retningspil dog er frostsikring af kølesystemet anbefalelsesværdigt uanset indsprøjtningsystem.

Omkring det med "at følge fabrikkens anbefalinger", så tager jeg det med et gran salt - og jeg tror faktisk, at mange gør det samme, hvadenten det er bil eller båd, som skal holdes vedlige. Ser man bag på dunken af f.eks. Quicksilver High Performance drevolie, så skal den skiftes for hver 50 drifttimer ved sejlads i saltvand. Hvad så med en ny expresse cruiser, der halvvejs inde i sæsonen har sejlet 100 timer og som fortsat er under garanti - skal båden så tages på land for at få skiftet drevolie, for at garantien er gældende ?

Inden for bilverden går jeg også gerne i mod fabrikkens anbefalinger bl.a med olieskift på motor og gearkasse og IKKE mindst, hvordan det skal udføres - hvorfor ?

- Mercedes-Benz / AMG bekræfter igennem deres aut. forhandlernet, at der aldrig skal skiftes automatgearolie på min gearkasse af typen 722.6, men blot efterfyldes ved en evt. utæthed, som selvfølgelig skal udbedres hurtigst muligt. I min verden må en olie - uanset appliaktion - miste sin smøreevne med tiden. Nogle olier hurtigere end andre. Netop derfor, kan det undre, at MB / AMG bekræfter, at deres "originale automatgearolie" - som i øvrigt er FUCHS TITAN - aldrig skal skiftes, når jeg ved min foretrukne servicepartner KLEEMANN hører det stik modsatte. Her er parolen helt klar;
Automatgearolien bør skiftes for hver 50000 km ( afhængigt af kørselsmønster ), og gearkassen skal gennemskylles, så alle urenheder fjernes.

- Mercedes-Benz / AMG anbefaler at motorolien skiftes for hver 15000 km på min bil, hvilket er helt normalt inden for bilverden. Alligevel vælger jeg at skifte motorolie + filter for hver 10000 km udelukkende pga. bilens til tider høje omdrejningstal ved kørsel på motorvej, og småture rundt omkring, hvor motoren ikke bliver ordentlig gennemvarm. Frisk olie mener jeg selv er essentielt for enhver motors levetid selvom jeg ikke har nogen dokumenterbar skrivelse på det modsatte.

Frit for hukommelsen, så går du også i mod fabrikkens anbefalinger mht. motorolie til dine motorer - er det ikke Volvo Penta 15W40 ( VDS2/VDS3 ) du benytter ? Både viskositet og godkendelser modsvarer ikke anbefalingerne fra Mercruiser, as far as I know..
Jeg ikke synes at du svarer på mit spørgsmål, som var hvorfor skal man beskytte en karburatormotor (med fogging oil) når du ikke anbefaler at beskytte en MPI (med totaktolie i benzinen) ?

Er det fordi du ikke tror at totaktolie i benzinen virker for en MPI motor ?

Jeg talte ikke om at man skal bruge fogging oil i en MPI motor.

En af grundene til at bruge fogging oil i en karburator motor er for at undgå at indsugnings og udstødnings ventilerne sætter sig fast i løbet af vinteren. Dette er dog primært et problem på ældre motorer, og hvor der er større chance for at der tillige kan have været, eller er en mikroskopisk utæthed i udstødningssystemet som gør at der kommer lidt saltvand i maskineriet som endnu ikke er opdaget. Dette er baseret på mekaniker erfaring.

Hvor mange motorer oplever så en eller flere hængende ventiler efter en vinteropbevaring?
Det er nok ikke ret mange. Men for de ejere det går ud over, og hvor det kunne være undgået med brug af fogging oil er det lidt surt. Jeg kender dog folk som tørner deres motor i løbet af vinteren for at undgå hængende ventiler, men det er jeg personligt ikke så vild med (pga manglende olietryk i den første fase af tørningen, med midre man har preluber pumps som jeg har på mine motorer).

Totaktolien i benzinen (og brændstofkonserveringsmiddel) på en MPI motor bruges til at beskytte indsprøjtningsdyserne mod belægninger og korossion, så det optimale spray pattern fra indsprøjtningsdyserne bibeholdes. Opdager du hvis spray pattern ikke er optimalt pga af dyserne ? Sikkert ikke før det er så slemt at forstøvningen er for dårlig.

Samtidig med beskytter totaktsolien i benzinen indsugningsventilerne for at sætte sig. Til gengæld tvivler jeg på at det beskytter udstødningsventilerne.

Hvis man har en MPI motor, og føler sig helt sikker på at den ikke vil tage skade af, at den står stille i 7 måneder i skiftende temperaturer (ved udendørs opbevaring), uden at blive brugt så er der naturligvis ingen grund til at foretage sig andet end frostsikring.

Generelt skal man lige være opmæksom på at bare fordi man slipper afsted med noget og taler med andre som heller ikke har problemer, så giver det jo stadig ikke noget særlig statistisk grundlag for at udtale sig. Desværre. For dem som oplever problemer og som kunne være undgået er det jo lidt ærgeligt.

Nytdrev jeg siger ikke at man nødvendigvis skal overholde fabrikkens foreskrifter. Jeg gør det ikke selv. Jeg gør noget som jeg mener er bedre, ligesom som du selv gør med din bil. Så jeg tror vi er rimeligt enige på det punkt.

Mercury Racing anbefaler ikke brugen af fuldsyntetisk olie. Det bruger jeg.

Mercury Racing anbefaler olieskift efter 25 timer eller hver måned afhængig hvad der kommer først. Jeg skifter ikke olie efter en måned, hvis jeg kun har sejlet 5 timer.

Jeg bruger ikke den olie du nævner. Jeg bruger Volvos fuldsyntetiske 15W-50 olie til benzin motorer. En olieguru i USA har foretaget analyser af den og siger at den indeholder meget slidbeskyttende additiver og meget korossions beskyttede additiver. Så i min verden er den velegnet til mine Mercury Racing motorer. Mercury anbefaler deres egne olier eller en mineralsk 20W-50 oile til mine motorer. Jeg bruger 15W-50 da jeg ved at diverse high performance guruer enten anbefaler 15W-50 eller 20W-50 til high performance motorer.

Men nu kan man ikke længere få Volvos olie (var iøvrigt en Mobil One baseret olie tappet i Frankrig), så der skal jeg finde på noget andet.
Reply With Quote
  #22  
Gammel 27-10-2012, 09:19
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg kan ikke komme dit spørgsmål et svar nærmere.

Det må være op til hver enkel bådejer, om kons.olie er den rette cocktail til bådmotoren upåagtet, at den er med karburator eller indsprøjtning.

Som jeg husker det, så tilbyder Mercury / Mercruiser fuldsyntetiske olier bla. til VERADO og indenbords benzinmotorer - 20W40..
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 27-10-2012 kl. 10:44.
Reply With Quote
  #23  
Gammel 27-10-2012, 10:39
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Man kan købe org. MerCruiser/Quicksilver 20W40 fuldsyntetisk motorolie her som er den der anbefales i instruktionsbogen til alle nyere MerCruiser:

1 liter: http://www.mercuryparts.dk/product/858087qb1-52085/
4 liter: http://www.mercuryparts.dk/product/858088qb1-52135/
Reply With Quote
  #24  
Gammel 27-10-2012, 10:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Dog lidt spøjst, at Volvo Penta anbefaler - iflg. deres aut. partner på Sjælland - VDS3 15W40 DIESEL ENGINE motorolie til alle deres benzin- og dieselmotorer, når Mercruiser anbefaler noget helt andet selvom motorkonstruktionen er den samme.

Det er ingen hemmelighed, at jeg benytter Volvo Penta 15W40 VDS3 godkendt motorolie til min egen bådmotor - drevolien er Volvo Penta 75W90 fuldsyntetisk selvom drevet er med klokobling, og ikke konuskobling som alle Volvo Penta drev er udstyret med.

En cocktail der virker fint - når motoren er startet på land... Den har jo ikke været søsat i år...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #25  
Gammel 27-10-2012, 11:55
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Man kan købe org. MerCruiser/Quicksilver 20W40 fuldsyntetisk motorolie her som er den der anbefales i instruktionsbogen til alle nyere MerCruiser:

1 liter: http://www.mercuryparts.dk/product/858087qb1-52085/
4 liter: http://www.mercuryparts.dk/product/858088qb1-52135/
Ja, også selvom den ikke er anbefalet af Mercury Racing.

Såvidt jeg har forstået så er de slidbeskyttende additiver reduceret i ovenstående olie, for at gøre den katalysator venlig, men jeg har ikke set additiv specifikationer på den.
Reply With Quote
  #26  
Gammel 27-10-2012, 12:20
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Dog lidt spøjst, at Volvo Penta anbefaler - iflg. deres aut. partner på Sjælland - VDS3 15W40 DIESEL ENGINE motorolie til alle deres benzin- og dieselmotorer, når Mercruiser anbefaler noget helt andet selvom motorkonstruktionen er den samme.
Såvidt jeg forstår så er Volvo VDS3 15W40 DIESEL ENGINE motorolie nu anbefalet også til benzinmotorer uden katalysator, mens deres nye 5W-30 olie er til motorer med katalysator. Men jeg er ikke helt sikker.

Et tilbageskridt for benzin motorer uden katalysator at den fuldsyntetiske 15W-50 ikke længere tilbydes. Men den var rasende dyr og svær at finde med rabat, så det ender med at blive billigere
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,393
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Vikiebs
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden