Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Træbåde

» Online brugere: 457
4 medlemmer og 453 gæster
Andrewfp, StevenNic, Svetlxdl, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 21-05-2009, 20:15
Paw Paw er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
Køb af træbåd

Jeg gjorde den store "fejltagelse", at melde mig ind i den lokale sejlklub og er simpelthen blevet bidt eftertrykkeligt af sejlads. Tanken har været der i mange år og nu krydser vi rundt i en 24" Drabant.

Jeg ville gerne bygge min egen båd fra grunden, men det er ikke realistisk. Jeg ved ikke nok om både, men jeg ved en del om træ. Derudover synes jeg det er et vidunderligt materiale og jeg er god til at arbejde med det.

Og nu kommer spørgsmålet: Jeg har fundet 30 fods klinkbygget danskbygget sejlbåd, der har stået på land i 1½ år. Standen er god, men den er gammel, grim og trænger til reparationer. Træet er af god kvalitet og den har nogle smukke linier. Jeg faldt også for den etcylindrede dieselmotor.

Jeg har håndværkererfaring, er god til at arbejde med træ og kan næsten få båden gratis, men hvad siger I, de erfarne herinde? Er jeg fuldstændig langt ude?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 22-05-2009, 08:38
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Forelskelse er en god ting, dog med både er lidt realisme også godt. Må vi ikke se vidunderet. Jeg har selv lige købt en træbåd, og har en del at gøre der, men det er et dejligt materiale til både, specielt indendørs klima er helt i top . Om langt ude eller ej, ja det er jo op til din energi, evner og pengepung. Det har siden Fenderen startede været mit håb at, der ville komme lidt gang i de fora om sejlbåde og træbåde, det går lidt sløvt, men der er hjælp at hente også til den slags både. Så når du har købt vidunderet, så bare spørg eller fortæl, og husk billeder er tit en klar fordel ved beskrivelser.
Selv har jeg haft træbåd i ca. 56 år
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 22-05-2009, 10:23
Paw Paw er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
Ja forelskelse er godt og realismen -eller hvad der er muligt- hænger godt sammen med den :-) Jeg har det bare langt bedre med træ end med glasfiber. Som nybegynder tænker jeg dels på, om det er muligt at rå råd og vejledning og dels på ikke investere for hårdt i en projektbåd, hvis det nu ikke lykkes. Jeg forestiller mig, at det allerede under den indledende renovering er muligt at vurdere hvorvidt det er håbløst eller ej. Dog ville jeg være ked af, hvis den bedst skulle egne sig til Skt. Hans bålet, men tror det ikke. Se evt vedlagte billede. Jeg ved ikke hvad modellen hedder eller hvor meget plads der er om læ.
Attached Images
File Type: jpg 60220866_07122008194139_6826_3.jpg (51.4 KB, 12 views)
Reply With Quote
  #4  
Gammel 22-05-2009, 11:22
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Ja det er svært at sige præcis hvad det er, men det er helt sikkert det man kalder krydser. De har som regel svage steder helt ude agter under dækket, da vedligehold er umuligt efter bygning. Køltræ/bolte og spanter skal også tjekkes. Der er ikke en balsal under dæk, men det forhøjede ruf gir måske en acceptabel højde ved pantry.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 22-05-2009, 15:20
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
http://www.defaele.dk/nyannoncer/ann...ktskargard.htm der er en lignende her.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.

Sidst redigeret af lynæs; 22-05-2009 kl. 16:23.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 22-05-2009, 16:20
Paw Paw er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
Den er rigtig flot og ser noget mere overskuelig ud. Ved du hvad den koster og hvad modellen hedder?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 22-05-2009, 16:26
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Den kaldes en skærgårdskrydser, du må ringe til manden, jeg aner intet om den, kunne bare huske, jeg havde set den. Men den kan ikke koste meget.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 22-05-2009, 16:53
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis den er en Q30 schårenkreutzer kenner jeg til båden
jeg har selv købt en med en ven som forsikringsskadet
.værdien i 100%stand er ca 500-600k ..og de er mega efterspørgt på den tyske market ..nemt at sælge pga denne slagst både er rigtigt hurtigt og har vundet mange rekorder..
er den klinkebygget ? har du flere fotos ??
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-05-2009, 17:17
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Hvis man leder efter en klinkbygget skærgårdskrydser, kommer man til at lede evigt. Bådens pris efter renovering tjah 15-25000 ( liebhaveri ), så du skal ikke gøre det for pengenes skyld. Navnet skyldes at, de oprindeligt er bygget til indenskærs sejlads, så det er ikke en havkrydser. Bådens slanke og spinkle hæk og stævn egner sig ikke til hårdt vejr i store bølger. Havde selv en gang en Neptunkrydser, som er lidt større end denne, og skøn at sejle. Hvis du vil sejle i hårdt vejr til en billig pris, så find en folkebåd eller en spidsgatter.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 22-05-2009, 23:40
Paw Paw er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
Allerførst: Tak for nogle gode input. Jeg er gået væk fra krydseren, da hårdt vejr og store bølger er en reel mulighed. Dog synes jeg stadig det er synd, at så flot en båd skal gå til, men kan ikke se det økonomisk forsvarlige i at betale bådens pris og fragten til Egå. Alene den koster 9000,-. Det er synd for så flot en båd.

Dog har jeg kigget på en anden, da jeg hellere vil ligge mine spareskillinger i en god båd end i fragten. Du nævnte folkebåden, og det er sådan en jeg kigger på. Den er fra 1974, nr 615, 26 fod og har en knækket mast. Prisen er 13.000 og der medfølger en ikke-registreret (tror jeg) bådtrailer, GPS og sejl, men uden motor.
Derudover kiggede jeg også på en Navaltype fra 1964 på 22 fod i lærk på eg med motor og søsat til 25.000. Begge både ser velholdte ud, men jeg ved ikke hvad en ny mast koster. Derudover ser det ud til, at Århus træbådshavn har nogle billige pladser, men det skal jeg ud og se på imorgen. Begynder det at ligne noget?
Attached Images
File Type: jpg 22566530_343_1700.jpg (17.6 KB, 3 views)
File Type: jpg toya.jpg (101.0 KB, 3 views)
Reply With Quote
  #11  
Gammel 23-05-2009, 07:53
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Begge er dejlige både, og de annoncerede priser kan nok forhandles en del. Folkebåden er jo ret kendt, men husk den kan ikke rebes og kræver en besætning på mindst 2 i blæsevejr, navalen er er nok lettere hvis man sejler single, jeg tror en naval har vundet Sjælland Rundt i sin klasse år tilbage.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #12  
Gammel 25-05-2009, 21:51
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Husk at tjekke overbyning og dæk, det er optimalt irriterende, hvis køjer og tøj bli'r vådt i regn eller hårdt vejr.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 25-05-2009, 22:18
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Folkebåden - dem er der en del restaurerede af på Fjorden. Lækre krydsere.
Jeg kan virkelige godt li deres aerodynamiske look. I mine øjne et tidsløst design.. Men hvordan den sejler ved jeg intet om. Har kun sejlet de hersens sejlbåde, Banner 22 Racer, LM 28, Banner 32, Bavaria 40 Vision, Hanse 400, Dufour 425 og en Luffe 48.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #14  
Gammel 29-05-2009, 11:10
Paw Paw er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
Nu har jeg brugt de sidste dage på at støvsuge internettet for oplysninger og endda været ude i virkeligheden og se bådene. Fruen er kommet indover, så kravene har ændret sig lidt: Hvor jeg lægger vægt på kvalitet og sejleegenskaber, kigger hun hvor meget plads der er om læ.
Umiddelbart ser det ud til, at træsejlbåde generelt har smallere linier og derfor mindre plads. Derudover er det vel modigt at købe en projektbåd som første køb. Bl.a. derfor er vi gået bort fra rent træ i denne omgang.

La-krydseren ligner en mulighed, da det indvendige træ (krydsfinér) sikkert giver et godt indeklima. Derudover ser den ud til kunne komme udenfor fjordene. Dog er jeg usikker på hvilken klasse den er og hvor meget den kan klare. Men flot er den og det skader jo ikke, at apteringen er af mahogni :-)

Jeg har kigget på dens data inde på udkig.dk, men hvad er jeres mening om den?
Reply With Quote
  #15  
Gammel 29-05-2009, 17:19
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
La'eren er en dejlig båd, rigtig god i hårdt vejr, men du skal tjekke for indtrængende vand overalt. Dens mest svage sted er det man kalder dødtræet ( træet mellem jernkølen og skroget ) , hvis kølboltene har været lidt løse kan der være trængt vand ind i det nævnte træ, og råd kan være startet. Det skal ubetinget tjekkes, og selvfølgelig kølboltene. Den er på grund af sin længere vandlinie betragteligt hurtigere en de 2 andre både. Men tjek alt, også under dørk og andre ting. Der må ikke være misfarvet eller krøllet træ nogen steder.

LA's øgenavn er Løvsavs Akademiet.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #16  
Gammel 30-05-2009, 22:59
Paw Paw er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
Lynæs. jeg ved nu ikke om "Løvsavs Akademiet" kan siges at være et øgenavn. Synes nu det lyder som en hædersbevisning :-)

Om ikke andet tog vi idag turen fra Århus til København og så på den. Det bliver ikke en lang lovprisning nu da jeg er træt, men jeg kan dog sige, at den om læ lugtede meget af --træ!.. Der var ikke antydningen af fugt og da jeg tjekkede kølsvinet og boltene, var det renere og tørrere end en nonnes samvittighed. Simpelthen knastørt og uden antydning af fugt eller rust. Jeg kiggede alle hjørner igennem og den stod faktisk som ny.

Men for nu at sige det kort: Jeg er hermed ejer af en 30 fods LA Krydser og skal nok sige et par ord om den herinde, når jeg har lært den lidt bedre at kende. Men smuk.. Det er den..

Tak for jeres gode input. De har været meget brugbare.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 30-05-2009, 23:17
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Tillykke, Tillykke sailor
Reply With Quote
  #18  
Gammel 30-05-2009, 23:27
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Jamen så tillykke med hende, jeg fortrød også selv ordet øgenavn. Så opfat det ikke som negativt. Resultatet ligger så et godt stykke fra dit oprindelige indlæg.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #19  
Gammel 01-06-2009, 09:56
Paw Paw er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
Lynæs og lbk: Tak for lykønskningerne. Jeg forstår det vist først helt, når vi stævner ud fra Kbh med kurs mod Århus om en god uges tid. Lige nu leder jeg efter kajplads et sted i Århusbugten, men sådan én finder jeg nok.

Så må jeg nok hellere koncentrere mig ekstra meget om duelighedsbeviset, som jeg er ved at tage :-)
Reply With Quote
  #20  
Gammel 01-06-2009, 21:47
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Tillykke med den Paw.!!
Det bliver en spændende jomfrutur..
Kriller i maven
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Smuk træbåd Jomfruane Salg af båd 0 09-09-2008 08:14
smuk træbåd eoc Salg af båd 12 08-09-2008 23:05

» Statistikker
Medlemmer: 111,481
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TimothyZex
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:47.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden