Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Træbåde

» Online brugere: 468
3 medlemmer og 465 gæster
StevenNic, Svetlnrh, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-12-2013, 20:51
Palle T.M. Palle T.M. er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
Ombyggede fiskekuttere

Hej allemand.

Jeg er ny-oprettet her på Fenderen.
Jeg har ikke selv den fornøjelse af og være bådejer .. endnu .. men har lidt sejl erfaring fra bla. mine forældres motorbåd (Nimbus 320 Coupe)

Jeg går med en drøm om og købe en ombygget fiskekutter omkring 40 fod. De er jo som regel nogen ældre damer så der er jo en million spørgsmål til sådan en som nok har været oppe herinde før men alligevel...

Hvor tit skal den på bedding og shines op.
Hvor mange kroner skal der bruges på den om året udv. (tommelfinger regel ?)
Kan den på nogen måde tjekkes for råd hvis den ligger i vandet ?
Generelle plusser og minusser ?

Jeg er selv tømrer så er ikke så bange for alt det over vandet eller under dæk og kender også en mekaniker så motoren kan jeg også godt holde liv i, men mere det under vandet og økonomien i det.

Håber nogen med lidt erfaring har en god kommentar.
På forhånd tak.

M.v.h. Palle T.M.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-12-2013, 13:50
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Et stort plus er, at de er særdeles søstærke. Det betyder, at du får meget mere glæde af den - fordi flere vejrudsigter passer på den. Et andet plus er, at det er en rigtig båd, hvor du har god tid til søkort og piberygning - medens Hundested-motoren banker derud af med sin gode, velkendte lyd.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-12-2013, 20:29
Palle T.M. Palle T.M. er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
Smile

Hej Fletcher 14

Det er lige præcis sådan drømmen ser ud oppe i mit hoved, men derfor er tanken der stadig at det første man finder i skroget første gang den kommer på land er `forskallings brædder og gamle aviser`. men kan godt være man ikke skal være så bange for det..?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-12-2013, 12:30
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Jeg er ingen ekspert i træskibe, men, hvis båden på handelstidspunktet er i drift og sælger er seriøs og troværdig, så ville jeg bare overtage båden og tage den derfra. Der er jo altid opgaver hist og her med både. Jeg har overværet en del bådhandler - og det er ikke min erfaring, at der er sammehæng mellem glæde/kvalitet - og pris. Det vigtige er, at du selv har tilstrækkelig interesse i sikkerheden og teknikken. Jeg tror så i øvrigt aldrig, at man kan gå helt galt med en kutter. Der må være tale om særligt robust håndværk.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-12-2013, 12:47
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ejer halvdelen af en Grand Banks fra 1972 som er lavet af træ.

Først og fremmest så drejer træ skibe sig om kærlighed, man skal elske det klassiske, man skal elske at kæle for detaljerne, man skal kunne lide at arbejde med træ....og man skal have en pæn portion tid på hånden, da der bare er mere arbejde ved det, end der er ved glasfiber.

Når det så er sagt, så er glæden uovertruffen, det er intet mindre end fænomenal. Vi har også en glasfiber båd, og det er super fedt at sejle helt generelt, også bare lige 100% federe når vi er afsted i vores G.B. :-)

Vi havde den på værft sidste år, og der blev bunden lavet for mere end 40.000kr, og bunden fejlede ikke noget videre. Men vi valgte at skifte de planker, som ville skulle skiftes indenfor få år, ligesom vi virkelig valgte at gå hele vejen med bunden. Det hele er lavet af professionelle, og der er givet 12 års garanti på bunden.

Så hvis man kan regne med minimum 12 års intervaller på den øvelse, så er det jo ikke specielt dyrt, man skal bare være klar over, at sådanne ting kommer.

Køb for guds skyld sådan en kutter de er bare så fede :-) havde jeg kunnet få konen med på det, så havde jeg selv købt en i sommers :-)
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-12-2013, 20:29
Palle T.M. Palle T.M. er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
Hey Peter508

Tak for tippet ang. økonomien i skroget.
Kanon fin båd sådan en GB og har også selv set på en del af dem, men mange af dem ligger desværre i Staterne syntes jeg og så kommer der lidt import i vejen, men det gør jo ikke motivationen til en kutter mindre.

M.v.h.
Palle T.M.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-12-2013, 20:55
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Vores er faktisk til salg, da jeg ikke har tiden til den, og to både er for meget...

Men en ægte G.B. koster bare en del penge...men så har man også en autentisk marine trawler.

Vores koster i omegnen af en halv mill.... Og det er jo også en slags penge sådan sidst på måneden
Reply With Quote
  #8  
Gammel 18-12-2013, 09:06
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Bare et input se denne: http://www.dba.dk/marine-trader-sedan-34/id-92784747/
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #9  
Gammel 18-12-2013, 17:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Puha, dit projekt kan nok ligestilles med russisk roulette dog er forskellen, at dit projekt kan løses med cool cash - det kan det første ikke...

Ældre både og træbåde er ingen undtagelse, er som regel altid forbundet med en vis risiko omkring drift- og vedligeholdelsesomkostningerne. De store udfordringer ligger uden tvivl i træværket under vandlinjen og ikke mindst drivlinjen - sidstnævnte omfatter motor, gear, propelleraksel og propel.

Jeg har talt med en god bekendt, som har en 58 fods trækutter som bruges til lystfiskertur fra Helsingør Nordhavn, og her er hans erfaringer;

- Fiskekuttere med Hundested motor uanset om det er én eller to cylindret udgaver repræsenterer ingen værdi. Umuligt at støve reservedele op. Motorerne er direkte kølet med saltvand.

- Svamp i træværket er udbredt og kan lokaliseres inde fra.

- "Orm" i træværket under vandlinjen er også udbredt.

- Forvent som minimum 50000 - 60000 kr. om året i årlig vedligeholdelse af båden. Skal den bruges til charter, skal du som udgangspunkt forvente den dobbelte udgift af ovenstående grundet skærpede regler fra Søfartsstyrelsen.

- Båden skal på land hvert år og have den store tur i bunden.

- Motoren skal serviceres efter producentens foreskrifter ellers kan det betyde dyre reparationer.

- Mange fiskekuttere er som ofte ombygget af en "gør-det-selv-person", og det kan til tider sætte sit præg på levetiden af det ombyggede arbejde.


Selvom du er faglært tømrer og har en god bekendt med snilde inden for motorer, så er de store spørgsmål i denne sammenhæng;

- Er du indstillet på det enorme arbejde med at holde båden i sødygtig stand ?

- Er du indstillet på at ofre ovenstående beløb til årlig vedligeholdelse ?

- Kan du acceptere, at sæsonen kan være slut før den er begyndt fordi du ikke kan finde de nødvendige reservedele til drivlinjen ?

I husholdningsbudgettet, skal der som ovenstående viser, findes ca. 5000,- kr. hver måned til vedligeholdelse af båden. Hertil skal du lægge forsikring, havneleje og brændstof.

Forsikring har jeg ingen erfaring med, men måse Manorwar kan bidrage med en estimeret forsikringspræmie på en kutter i den størrelse du søger med en forsikringssum på x-antal kroner......
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 18-12-2013, 17:25
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ikke for noget Rolf men det der lyder mere som dommedags profetier....

Vi har haft G.B.'en i nogle år nu efterhånden, og hvis jeg trækker de forbedringer vi har lavet fra, så har den incl. bund, forsikring og havneplads kostet os total på tre år 85.000 kr, og det er incl. de mere end 40.000kr til bunden, som vi har fået 12 års garanti på.

En træbåd skal ikke på bedding hvert år, hvis bunden er lavet ordentlig, så er hverandet år rigeligt, for at smøre ny bundmaling på.

Nu har vores så en Ford motor, men den går som et urværk, og udover service og konservering har den ikke kostet en krone...

Drivlinie og gear har der overhovedet intet været med.

Vi er ikke i nærheden af at bruge 5000 kr i måneden, det er altså noget pladder det der. Forudsat at der ikke bliver købt et renoverings projekt, men stadig når renoveringen er udført, skal man ikke i nærheden bruge dit beløb for at være sejlende...

Trækker jeg de 40.000 kr ud, så har den kostet os noget der ligner 1500 kr i måneden i snit, incl. forsikring, maling og havneplads...excl. brændstof og 1 gangs investeringer som nye hynder, ny biminitop, LED lys under vandlinien agter osv osv....

Og man skal her tage i betragtning, at vores sandsynligvis er forsikret for mere, end en lystkutter vil være det...
Reply With Quote
  #11  
Gammel 18-12-2013, 18:16
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Man skal skelne imellem to ting i dette tilfælde;

- Tidligere erhvervsfartøj
- Ikke tidligere erhvervsfartøj

En GB - som ikke er tidligere erhvervsfartøj - må formodes at være væsentligt nyere end den ombyggede kutter, som skribenten af indlægget omtaler, og dermed også med et forventeligt reduceret drift- og vedligeholdelsesbudget.

En ægte fiskekutter er med tøf-tøf motor og som ofte med direkte køling. Det har I ikke på jeres Ford motor, så her sparer I mange penge til udskiftning af f.eks. topstykke, manifold mv. grundet tæringer.

Der kan ikke direkte drages en parallel til bilverden, men erhvervsbiler bruges som ofte bare hårdere end den bil som hr. og fru Jensen bruger til hverdag - det sætter sit præg på bilen, når den f.eks. skal sælges som frikørt taxa - drivlinjen er som ofte der, hvor problemerne opstår.
Og jo, der findes undtagelser - det ved jeg. Men jeg ved også, at mange nyere erhvervsbiler bl.a frikørte taxaer skaber kraniebrud for ejeren grundet den hårde kørsel de har oplevet inden de blev frikørt.

I dette indlæg ved vi ikke, hvilken kuttertype der ønskes. Måske skribenten kan være behjælpelig... ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 18-12-2013, 18:42
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja okay der har du naturligvis en pointe....

Men vores er jo stadig fra 1972, altså ikke nogen ny dame, og på ingen måde nogen besværlig dame.

Som ved alle brugte både gælder sund fornuft som første regel. Og der er en del ombyggede kuttere, som ser rigtig godt ud, og som virker rimelig velholdte.

Min morfar var fiskeskipper i Esbjerg dengang der var lyseblå kuttere til. Og naturligvis blev den sejlet meget, men den blev dælme også vedligeholdt efter alle kunstens regler, han havde ikke råd til at lade være....
Reply With Quote
  #13  
Gammel 18-12-2013, 19:30
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, og den bekendte jeg omtalte med egen 58 fods kutter, som efterfølgende er ombygget til lystfiskere i Øresund, "trak" netop den kupon med nye spandter og meget andet - renoveringspris, kr. 800K.

Kutteren havde sejlet i Nordsøen, Skagerak og Kattegat, og virkede tilsyneladende i ganske god stand ved besigtigelsen, men som det er tilfældet med ældre biler, når man skiller dem ad, så griber rusten om sig - i dette tilfælde var det svamp og råd.......

Sidste år skulle motoren laves fordi en foring var defekt - find lige nye foringer til en 3 cyl. Callesen....En opgave uden lige, men det lykkedes til sidst.

Jeg kan så berette, at en 3 cyl. Callesen har drejningsmoment som et godstog. Ufattelig hvor meget fremdrift der er, og ikke mindst, hvor lidt gashåndtaget skal hives bagud før båden ligger stille - det er ret overbevisende.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #14  
Gammel 18-12-2013, 21:57
Palle T.M. Palle T.M. er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
Smile

Hej Rolf og Peter.

Tak for jeres meninger og erfaringer. Det er det jeg leder efter.
De kuttere jeg har kigget på er de gamle fra 1930-40 og opefter. De har alle været med ferskvands motorer men jo nok født med saltvand ?
Det er sgu en svær beslutning sådan noget når risikoen for en `nitte` er rimelig stor.
På den anden side er det kanon fine både og der er trods alt en del af dem så det må da kunne lade sig gøre og finde en der ikke synker næste dag ..

M.v.h. Palle T.M.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 19-12-2013, 09:19
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Palle T.M. Se indlæg
Hej Rolf og Peter.

Tak for jeres meninger og erfaringer. Det er det jeg leder efter.
De kuttere jeg har kigget på er de gamle fra 1930-40 og opefter. De har alle været med ferskvands motorer men jo nok født med saltvand ?
Det er sgu en svær beslutning sådan noget når risikoen for en `nitte` er rimelig stor.
På den anden side er det kanon fine både og der er trods alt en del af dem så det må da kunne lade sig gøre og finde en der ikke synker næste dag ..

M.v.h. Palle T.M.
Hvis du er indstillet på forudsete og mindst uforudsete udgifter med træbåde i den aldersgruppe, så er det bare at springe på vognen og finde et eksemplar du synes om.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 111,497
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, mwlxveuwzdt
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:45.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden