Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 562
1 medlemmer og 561 gæster
Brantsmoomasar
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-10-2008, 18:43
JOR's Avatar
JOR JOR er offline
Junior admin
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
Billeder: 104
Erfaring med Glastron

Nu er JOR tændt ..... så der kommer nok flere spørgsmål, så...

Er der nogen der har kommentarer til Glastron? - er det en okay båd? sejler den godt? og og..
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-10-2008, 21:27
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by JOR Se indlæg
Nu er JOR tændt ..... så der kommer nok flere spørgsmål, så...

Er der nogen der har kommentarer til Glastron? - er det en okay båd? sejler den godt? og og..
En ældre Glastron eller den hye?
Har du kik på en specielt?

opret evt en ny tråd om emnet
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-10-2008, 21:58
JOR's Avatar
JOR JOR er offline
Junior admin
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
Billeder: 104
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
En ældre Glastron eller den hye?
Har du kik på en specielt?

opret evt en ny tråd om emnet
Den her http://www.glastron.com/2008models/gt209.html
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-10-2008, 22:14
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Der er ikke meget mere plads i sådan en svend.!

En af mine rigtig gode venner har haft en Chapparral 215 SSI som var bygget på nogenlunde samme måde, men du kan modsat de fleste andre 21 fods cuddies lige akurat sidde oprejse i Chaparral'en - det gør så at den er noget højere end andre tilsvarende modeller..
IMØ er Chaparral'en også af en bedre kvalitet..
Attached Images
File Type: jpg DSC05475.JPG (126.4 KB, 3 views)
File Type: jpg DSC05482.JPG (133.2 KB, 4 views)
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 21-11-2008 kl. 19:34.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-10-2008, 06:06
JOR's Avatar
JOR JOR er offline
Junior admin
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
Billeder: 104
Jeg er ikke i tvivl om du har ret...... men Chapparralen koster også liiiige lidt mere end hvad jeg på budgettet til båd

Og jeg skulle også gerne handle et sted hvor jeg både kan kaste vores campingvogn og båd ind i handlen - hvis jeg i det hele taget når så langt som til at handle..... det skal helt klart se rigtigt fornuftigt ud inden jeg slår til, for jeg er helt klart MEGET godt tilfreds med vores nuværende båd
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-10-2008, 07:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Mine kommentarer omkring amerikanske både:

Jeg tror nu ikke at du behøver at frygte for kvaliteten på en Glastron båd. Mange amerikanske både bliver produceret på de samme værfter - jeg kan ikke huske om Glastron er med under hatten "Brunswich" der bl.a producerer Bayliner, Maxum, Mercruiser mv. - og har i mange tilfælde en mere eller mindre identisk indretning dog sommetider med forskelligt farvevalg på sæder, gelcoat osv.

Mine egne erfaringer med en amerikansk båd er nogenlunde - hvis vi ser bort fra min drivlinie der er forældet - dog vil rygterne vide, at nyere amerikanske speedbåde, har gennemgået et markant løft i kvaliteten sammenlignet med de både markedet blev præsenteret for i slutningen af 80´erne og op igennem
90´erne. Idag ville jeg ikke være nervøs for at købe en fabriksny amerikansk speedbåd uanset fabrikat. Det ville jeg være, hvis det var en ældre.

Omkring køb af speedbåd mener jeg også at bådens funktionalitet, indretning, motorvalg og "brand" er vigtigt at se på. Har båden de egenskaber og muligheder som du skal bruge, for at kunne få en optimal sejlads ? Indretningen er i mine øjne meget vigtig. Ikke blot fokuseret på kvaliteten af sæder, sofa mv., men også hvad der tilbydes af det jeg kalder "Komfortudstyr" i form af toilet, bruser på badeplatform, lille håndvask mv.
Motorvalget kan altid diskuteres, men det link som du har vedhæftet i et tidligere indlæg, giver mulighed for både at vælge Mercruiser eller Volvo Penta benzinmotorer. Jeg noterede mig, at båden tilbydes med Mercruiser 4.3 liter MPI og BRAVO III drev. I mine øjne, er denne cocktail ultimativ til båden. V8 motoren kan også være en mulighed, men du får næppe brug for denne motors vildskab, hvis du sammenligner med 4.3 liter MPI og BRAVO III drev.
Nuvel, mange både fra Glastron leveres med Volvo Penta og der er intet ondt at sige om dette valg dog er reservedelspriserne ikke humane sammenlignet med tilsvarende fra Mercruiser.

Omkring "brand", har jeg selv måtte sande, at en båd produceret af
Four Winns ikke nødvendigvis betyder et hurtigt salg, når båden annonceres til salg. Mærket er ikke udbredt i DK - bådejere går også efter brands - hvilket reducerer interessen for båden, når den er til salg. Mine erfaringer er, at hvis man ønsker at sælge sin båd, så er mærkets udbredelse en vigtig faktor, for at få lavet en god og hurtig handel. Underligt nok har Bayliner - hvis vi ser på deres ry op igennem 80´erne - en fantastisk godt navn på markedet, og brugtpriserne er særdeles gode for sælger. Jeg har set flere "vrag" fra Bayliner, der utroligt nok er blevet solgt hurtigt og til høje priser. Du kan sammenligne salget af en Bayliner fra 80´erne med en Mercedes-Benz diesel, der har kørt 700000 km som taxa og ligner "crap" mange steder. Der er købere til denne bil, der gerne vil betale en høj pris, for at få fornemmelsen af status selvom bilen er slidt op.

Skulle jeg købe båd i dag, ville valget falde på Sea Ray, Bayliner, Formula, eller Wellcraft. Alle brands, er i mine øjne godt kendt på det danske marked, og køberne behøver ingen større historie omkring mærket, for at bllive bekræftet i, at det er en god og ordentlig båd.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-10-2008, 08:08
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg er absolut ikke enig med Rolf i den betragning at alle us-producerede både er af nogenlunde samme standard. Der bruges ikke længere træ i skrogkonstruktionen for nogen båd, så vidt jeg ved, men her ophører lighederne så.

Der er bestemt forskel på kvalitet af brugte materiale (plastik frem for rustfristål), generel kvalitetskontrol, løsninger generelt, samlekvalitet osv osv.. Dette vil du se når du begynder at kravle lidt rundt i diverse modeller fra forskellige producenter

Glastron er ikke en del af Brunwick corp., det er som Rolf nævner Maxum. Men Maxum er kvalitetsmæssigt ikke på højde med SeaRay og nogle bayliner selv om de har samme "ejer".

Rolf har helt ret i det med kendskab til producenter, og men jeg mener ikke at Formula er et mærke danskerne kender? og wellcraft laver primært fiskerbåde da deres "speedbåd" afdeling blev lukket for små 10 år siden.

JOR - Vi kan jo ogå anskue dit luksusproblem på en lidt anden måde.
Hvad er kravene til den kommende båd?
Skal den stadig bruges til vandsport?
Skal den kunne trailes?
Skal der være et toilet, evt. aflukket?
Skal man kunen sidde nede i "kahytten"?
Hvad er vigtigt plads uden for i cockpit eller nede i kahytten?
Skal det være en ny båd?

Svar på ovenstående vil naturligvis give anledning til lidt flere spørgsmål men man sortere jo stille og roligt bådmærker fra
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 17-10-2008 kl. 08:11.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-10-2008, 08:55
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Rolf har helt ret i det med kendskab til producenter, og men jeg mener ikke at Formula er et mærke danskerne kender? og wellcraft laver primært fiskerbåde da deres "speedbåd" afdeling blev lukket for små 10 år siden.
Af rigtige "high performance powerboat" mærker så tror jeg at Formula nok er et af de mere kendte mærker i Danmark sammen med Scarab (som ikke produceres længere (var iøvrigt ejet af Wellcraft)).
Reply With Quote
  #9  
Gammel 17-10-2008, 09:53
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hmm mder vil jeg faktisk tror at Baja er mere kendt end Formula
At formula vel nok har det bedst ry på verdens markedet for powerboats er jo så en anden sag. Materialerne er bare bedre/tykkere osv i en Formula - men det gør den jo også tungere og dyrere
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 17-10-2008, 10:25
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Hmm mder vil jeg faktisk tror at Baja er mere kendt end Formula
Det har du nok ret i. Tænkte sjovt nok ikke på Baja, men det er måske fordi jeg selv har en Formula
Reply With Quote
  #11  
Gammel 17-10-2008, 15:56
JOR's Avatar
JOR JOR er offline
Junior admin
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
Billeder: 104
Interessante spørgsmål.... her kommer mine svar:

Hvad er kravene til den kommende båd?
Vi kunne godt tænke os at sejle lidt længere ture, evt. "en gang imellem" med en overnatning

Skal den stadig bruges til vandsport?
Ja

Skal den kunne trailes?
Ja

Skal der være et toilet, evt. aflukket?
Ikke nødvendigvis (men kan godt se fordelen, måske bliver det et krav i den næste båd )

Skal man kunen sidde nede i "kahytten"?
Nej... (lidt samme svar som det forrige)

Hvad er vigtigt plads uden for i cockpit eller nede i kahytten?
I cockpittet er plads til 5 okay, den indretning vi har nu kan vi godt leve med. I kahytten ville lidt opmagasinerings plads, og sove mulighed for 2 være fint.

Skal det være en ny båd?
Ville nok helst have en ny, men ellers en 1-3 år gammel der super velholdt
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
Reply With Quote
  #12  
Gammel 17-10-2008, 18:41
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hva må den koste? )
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 17-10-2008 kl. 18:49.
Reply With Quote
  #13  
Gammel 18-10-2008, 13:35
JOR's Avatar
JOR JOR er offline
Junior admin
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
Billeder: 104
Projektet er hermed "dødt".... vi var en tur i Randers og se på Glastron'en, og det er helt sikkert en fin båd, men den faldt ikke helt i vores smag. Og derudover ville bytteprisen (inkl. campingvogn) bliver lidt for dyr, i forhold til hvad vi ville få ud af det, så......

Det bliver først om nogle år, vi skal skifte Örnvik'en ud......
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Ny Glastron CVX 20 fra 1976 Anders kr Billeder af båden 17 11-08-2009 09:21
Glastron GT150 Lars T Salg af båd 0 15-08-2008 12:24

» Statistikker
Medlemmer: 114,525
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Brantsmoomasar
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden