Hvis båden er smallere end 2 m, så er der fri gennemsejling ved siden af slusens hovedløb. Evt bredere.
Vores er 2,41 og kan liiige komme igennem med en fender i hver side, det er dog ikke noget jeg gør med mindre at det meget nødvendigt, og det er det heldigvis ikke længere
Drev: Alpha one gen II
For at få skåret det ud i pap: Der hvor du går helt ud til venstre og sejler igennem en af de meget lave hvælvninger, er det Sjællandsbroen, og kan man ikke bare sejle under selve broen, hvor den en gang var oplukkelig??
Det er først den anden bro der er alternativ til slusen?
Det var ikke noget problem at sejle igennem røret, blot skulle der lidt fart på for at kunne styre.
Men der sluttede festen, for vi kunne ikke sejle igennem Stigebordene, dels fordi vandstanden var lavere på Københavnssiden, og havde det ikke været problemet, så er der meget smal passage mellem bropillerne.
Hey, Erik. Jeg har først set dine private beskeder i dag. Jeg tjekker dem alt, alt for sjældent. Beklager. Det lyder godt, at du har prøvet, at passere stigborderne. Det er sådan, at 25% af stigborderne er åbne. Det betyder, at der ikke er brædder under vandet - og dermed en dybde på cirka 1,5 m. Jeg har passeret ofte. 32 gange helt præcist. Jeg har derfor også passeret i strøm, hvor der er niveauforskel. Det kræver naturligvis lige en ekstra tand på gassen. Der kan tjenes en ekstra skilling, hvis kajakker har behov for en indhalerline på deres hjemtur til Hvidovre. Jeg sender lige mit mobilnr i en privat besked. Giv endelig besked, når du cruiser i København. Det vil være en ære, at træffe Ørnen.
Generelt, så er min anbefaling til valg af slæbested, at Sydhavnen er velegnet til cruising på Køge Bugt og i Københavns Havn - og Kastrup Strandpark er velegnet til cruising på Øresund, cruising ud for Amager Strandpark, cruising til Flakfortet og Middelgrundsfortet og cruising i Københavns Havn. Sydhavnen er gratis. Kastrup Strandpark koster 25 kr per bom-hejs. Jeg har ikke hørt om andre alternativ. Det er desværre en skrøne, at Amager Strandpark har et slæbested. Det er forbudt, at sejle i lagunen i sommerperioden - og slæbestedet er ikke velegenet til speedbåde. Det er bygget til kanoer mv. Der er endvidere en meget, meget smal og lavvandet indsejling til lagunen. Jeg har selv skadet en skrue - inden jeg blev modtaget af politiet ved slæbestedet, der gjorde opmærksom på, at sejlads er forbudt.
Det må dog, så vidt muligt, anbefales, at benytte Kastrup Strandpark. Der er nemlig ganske velordnede forhold, der indkluderer god plads, spuling, motorskyl, restaurant og stor forretning med bådudstyr. Og så er det, ikke mindst, en mega lækker tur henover Øresund ad Kronløbet til Lynetteløbet og Københavns Havn. Det gælder i særdeleshed ved solnedgang. Wow!