...som jeg foreslog dig at gøre i et tidligere indlæg, så mener jeg at der er andre både, magen til din , som har ankerspil. Har du overvejet at finde en og undersøge det, fremfor at opfinde den dybe tallerken selv?
Det er en relativt lille båd at montere ankerspil på, har du overvejet hvad hele installationen kommer til at veje? ankerspil, min. 30m kæde, evt. eget batteri?
Der er ikke meget plads på fordækket så du skal overveje hvad du vil gøre med lemmen til ankerbrønden, da apparatet sikkert skal monteres ovenpå.
Installation af ankerspil er, i det hele taget, en meget individuel løsning.
Jeg mener at det vil være lettere for andre at rådgive dig, hvis du fandt den samme båd med ankerspil og uploadede billederne her.
der findes også ankerspil til tov, der sparer du lidt på vægten i stævnen
De fleste ankerspil, tager både reb og kæde.
Reb opfører sig underligt og man skal nok forvente at sidde med røven i vejret og hovedet nede i brønden med ankeret halvt oppe og båden drivene sidelæns med bølgerne, det er ret udbredt blandt ankerspil med reb.
Selv med kæde, døjer man ofte med at kæden ikke samler sig ordentligt og blokerer spillet. Det er gerne her at den nøje overvejede løsning kommer ind og grunden til at man ofte vælger rustfast fremfor galv.
Jeg kan ikke umiddelbart finde en båd magen til med ankerspil.
Grunden til jeg gerne montere et spil er når man er af sted alene, er det betydeligt nemmere og mere sikkert at anker op hvis der er lidt pålandsvind.
Det jeg er kommet frem til er at, hvis det er muligt at montere et spil, skal det selvfølgelig være et mindre ét som passer til bådens størrelse og være med rustfast kæde som du skriver.
Bag ankerbrønden på dækket er godstykkelsen ca. 3,5 cm. det må være en krydsfinér plade med glasfiber på begge sider.
Jeg tænker på om spillet måske monteres her, uden det rykker båden fra hinanden ( se tegning )